Hur viktigt är det med datum?
Okej, kom igen nu vill jag höra! Hur viktigt är det egentligen med datum för förlovning för er? Varför är det viktigt? Och vad har ni graverat i era ringar? Hur tänkte ni när ni valde datum?
Spännande att få höra!
Okej, kom igen nu vill jag höra! Hur viktigt är det egentligen med datum för förlovning för er? Varför är det viktigt? Och vad har ni graverat i era ringar? Hur tänkte ni när ni valde datum?
Spännande att få höra!
Datum är defintivt inte viktigt för oss. Ingen av oss vet när vi förlovade oss. I februari 2008 var då vi köpte ringar, av en slump faktiskt. Vi hade ju dock långt före det sagt att vi vill gifta oss. Vi har inte använt våra förlovningsringar heller.
Vi gifte oss nu i sommar, på ett datum valt för att passa så många gäster som möjligt (inte krockade med tex någon festival här). Kan ju säga att jag ca 2-3 månader efter bröllopet mötte en bekant och personen frågade då om när det var vi gifte oss och jag kom inte ihåg datumet. Svarade fel med 3 dagar. Vad gör det egentligen?
Huvudsaken är väl att känslorna finns där? Att vi älskar varandra och vill vara tillsammans.
Den dagen vi förlovade oss var också lite spontant så inget planerande här inte men däremot så kommer vi gifta oss samma datum exakt ett år efter - just för att jag bara kommer att få plats med ett datum i ringen.
För mig är datum jättemysigt, vi firar vår bli-tillsammans-dag dag och kommer nog göra det efter vi är gifta också :) Det var en så speciell dag för båda :)
Vi träffades 28 juli 2006 och förlovade oss exakt 4 år senare, 28 juli 2010 och samma datum nästa år är en lördag så vi ville så gärna gifta oss då men ska man gifta sig i Sthlm måste man vara ute mer än ett år i förväg och det var inte vi. Vi är förmodligen obotliga romantiker men vi blev så kära i stället vi ska ha festen på så vi gifter oss 25 augusti istället och vi är lika glada för det
Oj, känns som om att jag och min sambo är de enda som inte valt nåt speciellt datum, som har med nån koppling att göra. Vi kom fram till vårat på så sätt att jag sa lite på skoj att jag gärna vill ha ett datum som inte är i mitten av en månad.
Utan helst typ den 1:a eller 30:e - 31:a. Och då oxå helst en lördag.
Sen så åt vi middag, och när jag plockar in disken så säger han helt plötsligt " Den 1:a september är en lördag. Hur låter det datumet?"
Och jag tyckte det lät bra. Föll bra i mun :)
Datum är lite viktigt för mig, men helt ointressant för min man (han är kass på att komma ihåg födelsedagar också), så det blev lite som det blev. Vi har inte heller någon exakt dag då vi träffades, det beror på hur man räknar. Vi träffades på nätet, och första kontakten där är ju inget att hänga upp sig på. Första dejten känns inte heller som nåt att fira eftersom jag inte blev så jätteintresserad då. Men jag bestämde mig ändå för att träffa honom en gång till och se om det ändå inte kunde vara något, och då ändrade jag mig väl, kan man säga. Så den dagen har jag självsvåldigt utsett till "vår" dag.
Vi hade ett bra tillfälle att förlova oss när den dagen två år senare inföll under vår semester i Grekland och dessutom på en lördag, men av olika skäl var det lite knepigt att ta upp det under tiden innan, och när jag försökte hinta lite en dag när vi var och shoppade saker till resan blev han jättestressad och irriterad och fräste att sånt tänkte han minsann inte tänka på just då. (Han hanterar inte lågt blodsocker särskilt bra, vilket jag borde ha tänkt på.) Så det blev inte av då, och jag var ganska ledsen ett tag.
Sen när vi började prata om det så skulle han snart fylla 40, och han ville inte att vi skulle dyka upp förlovade på 40-årsfesten så att det skulle få en massa uppmärksamhet, så vi kom till slut fram till helgen efter festen, och jag gav honom en spa-helg i present till den helgen.
I år gifte vi oss knappt en vecka efter förlovningsdagen, så i fortsättningen kommer vi nog att slå ihop firandet. Han är inte så mycket för att fira årsdagar alls, utan har väl mest gått med på att göra nåt trevligt den dagen för att jag har insisterat (i år hade vi dock inte tid att fira förlovningsdagen, av förklarliga skäl), men bröllopsdagen kommer han tamejtusan att få lov att fira!
Vi valde 25/8 på en hängbro i Åre. Året var 2000. Datumet för att det passade in under vår semester och 25e för att vi altid skulle ha råd att fira ;) ( fast det har med senare år gått förlorat då vi båda två har jobb som vi får lön den 26e asg)
Men nu gifter vi oss den 25/8, och det bara råkade bli så. det är en lördag och det är efter dom flesta har börjat jobba igen efter semestern och med andra ord inte är bortresta.
tycker det var lite väl hysteri krin den 111111 men jag gillar mer iden på 131211 som förlovning och 111213 för bröllp!!!
Datum är inte viktigt....vet INTE när vi träffades,i april för ca 12-13 år sedan........sedan förlovade vi oss 31/12-99 ENDAST för att vi INTE ville ha -00 i ringarna.
Vi gifte oss i år den 16/11 ,det kom av en slump,vi skulle åka på semester och vigas där,ville ha lite solbränna på korten så vi bestämde oss bara för ett datum.(dock såg vi många bröllop den 11-11-11
Datum är nog rätt viktigt för min fästman, inte så mycket för mig...
Men jag minns alltid våra, vi träffades första gången på internationella kvinnodagen 8/3 - och eftersom jag är en inbiten feminist så kommer jag ju såklart ihåg det ... sen var vi på vår första dejt en vecka senare, den 16/3, och precis 6 månader senare förlovade vi oss, det var mest en slump att det blev precis på det datumet...
Vigseln kommer bli 7/7, men det var också lite en slump, just råkade bli så bra, en lördag i början på juli....
Vi firar faktiskt vår förlovningsdag, inte något stort eller så men vi brukar se till att ha det lite mysigt tillsammans. Men som sagt det är nog mer min sambo som håller koll och så, jag skulle nog inte ha brytt mig så mycket från början, men nu har dte ju hunnit bli lite av en tradition efter fyra år.
Jag tycker det är rätt trevligt att ha ett datum som är "vårt". Vi har inget direkt datum när vi blev till sammans, kring jul för fyra år sen, kanske tidigare. Därför kändes det kul att vi kunde få ett spikat förlovningsdatum, som vi valde tillsammans, eftersom vi kom fram till att vi ville förlova oss tillsammans :) Så då tyckte vi 7/7 var ett bra datum, vi tänkte nämnligen åka iväg till USA på sommaren och juli var då jag skulle vara ledig. Så 7/7-10 är vårt förlovningsdatum, två år senare gifter vi oss, samma datum fast -12. Hade 7/7 inte varit en lördag just 2012 hade vi nog väntat tills det blev det eftersom vi gillar datumet och inte kan tänka oss att byta :)
För mig är det viktigt att ha ett, sen behöver det liksom inte vara 11-11-11 för att det ska kännas speciellt. Vi förlovade oss på vår treårsdag, och den där dagen vi räknar ifrån är inte första dagen vi dejtade eller visste att något skulle ske, inte heller den dagen vi faktiskt sa att vi var ihop utan man "vet" väl bara när man räknar ifrån. Har för mig det var dagen efter jag sovit över och på morgonen inte visste om hon kände som jag, att hon ville vara i ett förhållande, men att hon sen tog min hand och vi promenerade på ett par-vis och vi bestämde det utan att egentligen prata om det...
Bröllopet blir 6/10 och det beror helt enkelt på att vi ville ha det på hösten för att ha tid på oss att planera och för att andra gifter sig i sommar och för att löven kanske är kvar och är fint röda då om vi har tur och ja just - de var ledigt i både kyrka och festvåning då ;)
(men varför det är viktigt - därför att det påminner en om ATT man ska fira sin kärlek, något som är lätt att skippa att göra på ett mer markant sätt om man inte har en deadline varje år s.a.s.) Det är en motivation!
Förlovningsdatumet var inte alls viktigt för mig (jag var ju inte ens inblandad i datumdiskussionen). Min man friade när jag flyttade in i vårt nya hus, så i och för sig var datumet lite symboliskt. Vi funderade dock på vilket datum vi skulle gifta oss. Då sa vi att det ska vara en bra månad för att fira bröllopsdagen på och det ska inte vara värsta semestertiden. Det blev 20 augusti (den enda helgen det regnade på hela sensommaren och hösten f.ö.), men datumet i sig var inte viktigt. Däremot är datumet vi träffades på heligt, dvs. det firar vi alltid. Jag tror att vi kommer att fira bröllopsdagen också men på "träffasdagen" åker vi alltid iväg några dagar utomlands.
Vi ville ha ett "speciellt" datum.. Att börja nya året som förlovade är "perfekt" tycker jag.
Plus att vi kommer befinna oss på samma strand som mina mamma gifte sig, den första januari 2010. Och den dagen är en av dom bästa och vackraste dagarna i mitt liv. Därför såg jag det perfekta datumet och plats för mig och min sambo att förlova oss på.. 1/1 2012.