• ema

Schalins ringar

Hej.
    Jag skulle behöva hjälp med en fråga som jag inte kunde få svar på hos smyckesaffärerna i stan. Jag har en förlovningsring i vitt guld från schalins 720-serie, den är alltså lite rakare, inte rundad. Min sambo vill gärna att vi har matchande/liknande vigselringar, därför har jag kollat på schalins övriga utbud, och hittat några vi är intresserade av. Den stora frågan är dock om dessa ringar passar till förlovningsringen? De vi främst har tittat på är Verdi och Europa exlusiv Rom.

Är det någon av er som har en 720-ring eller som är bra att bedömma utifrån bilder om de kommer att passa ihop eller inte? Jag tycker att det är så svårt när man inte får se och prova dem i verkligheten. Jag vet att Stjärnfall Libra passar ihop, men vad för ring ska min sambo ha då, han vill inte ha stenar på sin? Har ni andra förslag på matchande ringar med samma typ av skena av olika märken så ge gärna förslag. Jag vill hitta min vigselring!

• Svar på tråden Schalins ringar
  • fruhgan

Men fick du inte prova ringar i affärerna?

• Ekorren

Tjohoo! Vi har Schalins 720-5 (5 mm) i vitt guld som förlovningsringar. Har inte riktigt samma problem som du, jag vill ha en vigselring som är 3 mm och ringarna som Schalins har i samma skena är minst 5 mm (Aries, Nova, Libra och Glimma. Du har kanske kollat upp dessa redan?). Däremot kan man göra om ringarna så att de blir precis som man vill ha dem (oftast iaf) tex byta skena, ändra bredd, antal diamanter osv. Så om ni tex vill ha Rom så kan de säkert göra så att själva vitguldskenan blir samma skena som 720 och sedan att gulguldsringen går utanpå som vanligt. Prata med butiken, eller maila Schalins direkt och fråga :) Det jag funderar på att göra är att ta Schalins ring Samoa (6 mm) och kapa den på mitten så att den bara blir 3 mm, och att göra den tunnare så skenan blir samma som 720. Jag vet ju inte om just detta går att göra, men ska kolla upp det när det börjar närma sig. Angående din blivandes ring, han har ingen förlovningsring? Han kanske kan ha en likadan 720- ring som förlovningsringen? Den är ju utan stenar och finns ju ända till 7 mm om han tycker att det är snyggt. Har jag förstått rätt om du ska ha två ringar och han en? Ursäkta avsaknaden av styckeindelningar.

• Ekorren

Har du förresten kollat på schalins.se ? Där står ju hur tjocka ringarna är, fast det är lite svårt att avgöra rundning och hur det faktiskt ser ut på fingret... Knivigt detta med ringar!

• ema

Tack för era svar.

Det var ingen idé att prova ringar i affärerna, dels för att de inte hade särskilt stora delar av schalins sortiment hemma, och dels för att de ringar som passade min skena bara var tre st alliansringar, som jag inte var intresserad av. De ville sälja sina egna märken istället... Min blivande har samma förlovningsring som mig, det är en 720-5  fast 3 mm istället för 5mm. Det var just därför jag tänkte att det kanske bli lite tråkigt för honom om han har två likadana ringar fast i olika bredder på sig, och ville hitta en med något slags mönster eller liknande. Kanske går det att modifiera Rom tex. Våra förlovningsringar är ju trots allt modifierade.

Så vi har tänkt tvärtom emot dig Ekorren, en förlovningsring på 3 mm och en vigselring på 5 mm. Det expediten sa till mig idag när jag var förbi var att det går att sätta i stenar på min förlovningsring, så ett tips till dig kan ju vara att skaffa en till 720-5 fast 3 mm bred och sen välja vilka stenar du vill ha på den.

Jag hade tänkt maila Schalins och fråga, men hittar ingen mailadress....? 

• Ekorren

Jag var helt säker på att det gick att maila till dem direkt, men nu hittar inte jag heller någon mailadress :s Det går ju att göra utvändig gravyr som ord eller mönster, de säger ju i katalogen att de kan göra istortsett vilket mönster som helst på ringarna, kanske kan vara ett alternativ? Min blivande vill inte ha två ringar, däremot funderar han på att göra "något coolt mönster" på förlovningsringen till vigseln. Andra förslag kan ju vara att "frosta" hans ring, då blir den ju inte helt lik den första ringen. Eller ta en likadan ring fast i gult guld, det tycker jag är snyggt iaf :)

• fruhgan
    ema skrev 2011-12-07 16:03:00 följande:
    Tack för era svar.

Det var ingen idé att prova ringar i affärerna, dels för att de inte hade särskilt stora delar av schalins sortiment hemma, och dels för att de ringar som passade min skena bara var tre st alliansringar, som jag inte var intresserad av. De ville sälja sina egna märken istället... Min blivande har samma förlovningsring som mig, det är en 720-5  fast 3 mm istället för 5mm. Det var just därför jag tänkte att det kanske bli lite tråkigt för honom om han har två likadana ringar fast i olika bredder på sig, och ville hitta en med något slags mönster eller liknande. Kanske går det att modifiera Rom tex. Våra förlovningsringar är ju trots allt modifierade.

Så vi har tänkt tvärtom emot dig Ekorren, en förlovningsring på 3 mm och en vigselring på 5 mm. Det expediten sa till mig idag när jag var förbi var att det går att sätta i stenar på min förlovningsring, så ett tips till dig kan ju vara att skaffa en till 720-5 fast 3 mm bred och sen välja vilka stenar du vill ha på den.

Jag hade tänkt maila Schalins och fråga, men hittar ingen mailadress....? 
    Jag tror att det bästa för dig/er är att prata med en guldsmed (alltså en som inte tillhör de större kedjorna utan en guldsmed som har egen butik och verkstad). Ofta kan de göra underbara ringar precis som man vill ha dom och det måste inte bli dyrare än en ring från tex Schalins, var tydlig med hur mycket pengar ni vill lägga på ringen och fråga vad han/hon kan göra. Kolla om ni har smycken hemma som ni kan byta in och få ner priset eller om ni köper en ring ni har råd med nu och sen gör ni om den till en sån ring du vill ha när ni får råd.
  • fruhgan
    Ekorren skrev 2011-12-07 16:23:19 följande:
    Jag var helt säker på att det gick att maila till dem direkt, men nu hittar inte jag heller någon mailadress :s Det går ju att göra utvändig gravyr som ord eller mönster, de säger ju i katalogen att de kan göra istortsett vilket mönster som helst på ringarna, kanske kan vara ett alternativ? Min blivande vill inte ha två ringar, däremot funderar han på att göra "något coolt mönster" på förlovningsringen till vigseln. Andra förslag kan ju vara att "frosta" hans ring, då blir den ju inte helt lik den första ringen. Eller ta en likadan ring fast i gult guld, det tycker jag är snyggt iaf :)
    Jag gillar också idén att köpa en likadan fast i gult guld till mannen så han har 2 likadana ringar fast en ring är vitt guld och den andra i gult guld. Min kollega och hennes man har sådana ringar båda två och det är väldigt läckert, jag tycker att det vita guldet framhäver det gula och tvärtom
  • ema

Tack för era råd och förslag.

Jag mailade vigselbutiken.se för att se om de kunde hjälpa mig, och fick ett mycket bra bemötande. De gav förslag på kombinationsringar som passar 720-serien, inte bara från Schalins, utan även andra märken. 
    (Så att jag och min blivande kan ha samma utseende på ringarna)

Jag är väldigt positivt överraskad. Inte för att jag trodde att de skulle vara otrevliga, men de har betydligt bättre service och proffsighet än de smyckesaffärer jag besökt hittills

• Ekorren

Jag kan ju passa på att fråga, fick ni betala extra för att de gjorde om era ringar och hur mycket isåfall?

• ema
    Ekorren skrev 2011-12-13 14:55:56 följande:
    Jag kan ju passa på att fråga, fick ni betala extra för att de gjorde om era ringar och hur mycket isåfall?
    Menar du att våra är 3 mm istället för 5 mm? Jag tror inte att vi betalade något extra. Det verkade som att man kan beställa dem i olika bredder, och att man betalar för själva guldet. Våra kostade tillsammans 5900kr (6200 med gravyr och försäkring). Så i snitt 3100 kr per ring. Jag vet inte vad originalet i 5 mm kostar, så om vi betalade mycket eller lite vet jag inte
  • Ekorren

Ja det var det jag undrade :) tror vi betalade 9400 ungefär för våra två, så det lär nog inte ha varit någon extrakostnad då.

Svar på tråden Schalins ringar