• 2 0 1 2

Hjälp ang. karat på diamant!

Har hittat en SÅ snygg ring, men den är på Ebay och jag har ingen möjlighet att titta på den innan jag ev. köper den. Vad jag funderar på är om den stämmer i proportionerna, får jag hem ringen så som den ser ut på bilden? Där ser nämligen centerdiamanten ganska stor ut. Vad jag vill minnas anger karat på diamanter storleken? Och i specifikationen står det att centerdiamanten är på 0,1 karat vilket jag då inte får ihop med bilden?

Total karat på ringen är 0,25, och centerdiamanten är då 0,1? Jag förstår inte
  • Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!
  • 2 0 1 2
    MrsSilfverblad2b skrev 2011-12-16 14:53:46 följande:
    Ja, när det gäller färg i alla fall. Sen skulle jag nog inte våga köpa en sten med clarity I1, även om stenen är liten.

Mitt tips är att försöka hitta en ring med åtminstone SI1 i klarhet.
    12-05-12
    Oj, okej!  Jises vad mycket att tänka på..!
  • chabar
    2 0 1 2 skrev 2011-12-16 14:48:53 följande:
    Den här har en clarity på si1 - si2, skulle den kunna vara fin?
    www.ebay.com/itm/SI1-G-0-50Ct-ROUND-DIAMOND-J...
    Efgtersom stenarna har en färg som uppfattas som vit (G) och inneslutningar som endast är synliga med lupp (SI1, si2) så skulle jag kanske chansa på den. Så länge man får vara beredd på det vanliga potentiella tjaffset med internethandel. Men om du kan returnera ringen så är det väl ännu bättre!

Däremot har jag tveksamheter gentemot vitguld i 14 k från usa, jag är själv lite nickelkänslig så det faller bort för mig tyvärr :/

Här har du allt du behöver veta om Cut & Clarity - vilket är det du måste ha koll på för att f åen sten som glittrar.
    men också saker oms colour och carat. se.bluenile.co.uk/diamonds/diamond-education
  • MrsSilfverblad2b
    2 0 1 2 skrev 2011-12-16 14:56:00 följande:
    Oj, okej!  Jises vad mycket att tänka på..!

Visst är det!! Jag har precis köpt en sten på internet så jag är helt uppsnurrad i dessa 4 viktiga C:n!
    För mig blev det en princess-slipad sten
    Clarity: VVS2
    Cut: Ideal
    Color: D (river)
    Carat: 0,41

Certifierad via GIA och jag gav 7000 kr för den på diamatia.com. Känns som en bra affär men hade säkert kunnat hitta den billigare på en amerikansk sajt, fast jag vågade inte det. Tycker att det känns bra att jag hade 2 veckors öppet köp så att jag kunde gå till en guldsmed och få den kontrollerad innan jag bestämde mig.

12-05-12
  • 2 0 1 2
    chabar skrev 2011-12-16 15:13:19 följande:
    Efgtersom stenarna har en färg som uppfattas som vit (G) och inneslutningar som endast är synliga med lupp (SI1, si2) så skulle jag kanske chansa på den. Så länge man får vara beredd på det vanliga potentiella tjaffset med internethandel. Men om du kan returnera ringen så är det väl ännu bättre!

Däremot har jag tveksamheter gentemot vitguld i 14 k från usa, jag är själv lite nickelkänslig så det faller bort för mig tyvärr :/

Här har du allt du behöver veta om Cut & Clarity - vilket är det du måste ha koll på för att f åen sten som glittrar.
    men också saker oms colour och carat. se.bluenile.co.uk/diamonds/diamond-education
    Denna säljare har ju mycket goda omdömen, och det kanske är ett gott tecken? Jag tycker ringen är väldigt vacker men det känns alltid bra att rådfråga någon som kan. =)
  • MalinLarsson
    Gullock skrev 2011-12-16 01:59:33 följande:
    Jag avråder att köpa på nätet då ni inte kan säkerställa vad ni får. Ni kan alltid få ringen värderad i efterhand av en juvelerare men det är en krånglig process då stenen måste avlägsnas från ringen för att bedömningen skall bli korrekt. Dessutom så märker ja att endast storleken (carat) diskuteras, Ken en diamant bedöms ju efter fyra kriterier som är precis lika viktiga för diamantens kvalitet oc därmed värde (storlek, färg, slipning och. Klarhet). Du kan köpa en stor diamant som är värd mindre n en 0,25a pga kvaliteten. Gå till en certifgerad juvelerare istället och gör ett säker köp och få bra kvalitet.
    Jag har köpt min på E-bay, tagit den till en juvilerare i sverige och fått bevis på att den är äkta. Fick den även väderad till lååångt över vad jag köpte den från i USA. Jag skulle aldrig ha haft råd med den ringen om jag köpt den i en butik i Sverige.
  • KhiraLii
    MrsSilfverblad2b skrev 2011-12-16 15:20:01 följande:

Visst är det!! Jag har precis köpt en sten på internet så jag är helt uppsnurrad i dessa 4 viktiga C:n!
    För mig blev det en princess-slipad sten
    Clarity: VVS2
    Cut: Ideal
    Color: D (river)
    Carat: 0,41

Certifierad via GIA och jag gav 7000 kr för den på diamatia.com. Känns som en bra affär men hade säkert kunnat hitta den billigare på en amerikansk sajt, fast jag vågade inte det. Tycker att det känns bra att jag hade 2 veckors öppet köp så att jag kunde gå till en guldsmed och få den kontrollerad innan jag bestämde mig.

12-05-12
    Har GIA börjat gradera cut på princesser? Frågar av ren nyfikenhet
  • M040812J

Men ct när det gäller diamanter är väl baserat på vikt? Den kan vara ganska bred men då blir den rätt platt, så fick jag det förklarat för mig av en guldsmed. Så en diamant som ser stor ut behöver inte alltid ha så högt ct. Det skulle kunna vara den på bilden tror jag iaf!

• 2 0 1 2
    M040812J skrev 2011-12-16 17:25:27 följande:
    Men ct när det gäller diamanter är väl baserat på vikt? Den kan vara ganska bred men då blir den rätt platt, så fick jag det förklarat för mig av en guldsmed. Så en diamant som ser stor ut behöver inte alltid ha så högt ct. Det skulle kunna vara den på bilden tror jag iaf!
    Jag frågade säljaren, och bilden visade en 0.3 ct. Tyvärr. Tycker det är ganska dåligt!
  • M040812J

Ok, ja det är ett taskigt försäljningsknep. Hoppas du hittar någon du blir nöjd med!

• 2011

Är en diamant (brilljantslipad) som är väldigt bred och platt reflekterar inte ljus som den ska. 

Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!