• 2 0 1 2

Hjälp ang. karat på diamant!

Har hittat en SÅ snygg ring, men den är på Ebay och jag har ingen möjlighet att titta på den innan jag ev. köper den. Vad jag funderar på är om den stämmer i proportionerna, får jag hem ringen så som den ser ut på bilden? Där ser nämligen centerdiamanten ganska stor ut. Vad jag vill minnas anger karat på diamanter storleken? Och i specifikationen står det att centerdiamanten är på 0,1 karat vilket jag då inte får ihop med bilden?

Total karat på ringen är 0,25, och centerdiamanten är då 0,1? Jag förstår inte
  • Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!
  • MrsSilfverblad2b
    KhiraLii skrev 2011-12-16 17:00:01 följande:
    Har GIA börjat gradera cut på princesser? Frågar av ren nyfikenhet
    Hej! Du har rätt, det gör de inte. Jag hade inte rapporten framför mig när jag skrev utan tog infon från "minnet".

Finns en sektion som heter additional grading information, där står det polish och symmetry: very good. Det var den infon jag menade. Lägg märke till att det stod very good och inte ideal. Fel igen! Tack för påminnelsen.
    12-05-12
  • 2 0 1 2

Skulle ni våga köpa den här? Det står ideal cut, color G-H (har jag tolkat det rätt om det är ok?), Clarity I1.

Priset är väldigt överkomligt.. Och min blivande har förälskat sig i modellen. Jag med såklart! Däremot är jag lite osäker på om den verkligen passar ihop med min eternity förlovningsring. Men det ser man ju när den kommer på, annars får jag väl använda endast vigselringen.

http://www.ebay.com/itm/0-70-Ct-Prong-Channel-Set-Genuine-Diamond-14K-Gold-Three-Stone-Engagement-Ring-/140664697528?pt=Diamond_Three_Stone_Rings&hash=item20c044f2b8

• MrsSilfverblad2b

Hallå igen!

Väldigt bra pris, jaa! Men så var det ju det där med clarity I1. Dvs att det kommer finnas märken, bubblor osv i stenen som syns med blotta ögat, plus att det finns en risk (om än liten) att stenen går sönder.

Hade jag varit du hade jag försökt hitta en sten med åtminstone SI1, men det är ju inte jag som ska köpa.

Lycka till!

12-05-12
  • 2 0 1 2
    MrsSilfverblad2b skrev 2011-12-19 13:47:51 följande:
    Hallå igen!

Väldigt bra pris, jaa! Men så var det ju det där med clarity I1. Dvs att det kommer finnas märken, bubblor osv i stenen som syns med blotta ögat, plus att det finns en risk (om än liten) att stenen går sönder.

Hade jag varit du hade jag försökt hitta en sten med åtminstone SI1, men det är ju inte jag som ska köpa.

Lycka till!
    12-05-12
    Aha, det ska vara ett S framför...! Tack! =)
  • MrsSilfverblad2b
    2 0 1 2 skrev 2011-12-19 13:50:39 följande:
    Aha, det ska vara ett S framför...! Tack! =)
    haha, ja det är inte lätt! Här är en liten lathund:

Color: D-H
    Clarity: FL, VVS, VS, SI
    Cut: Exellent, very good, good

Inte under det tycker jag. Och ju större sten du köper, desto bättre egenskaper ska du satsa på.
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Det stämmer att SI är sämre än VS. SI = Small Inclusions och VS= Very small (inclusions). I= Inclusions.

Det jag har skrivit ovan går i "bra-ordning" dvs FL är bäst, SI är "sämst".

Det betyder att ringen du bifogade är BRA! Som du märker är priset lite högre också.

12-05-12
  • 2 0 1 2
    MrsSilfverblad2b skrev 2011-12-19 15:12:47 följande:
    Det stämmer att SI är sämre än VS. SI = Small Inclusions och VS= Very small (inclusions). I= Inclusions.

Det jag har skrivit ovan går i "bra-ordning" dvs FL är bäst, SI är "sämst".

Det betyder att ringen du bifogade är BRA! Som du märker är priset lite högre också.
    12-05-12
    Åh tack SNÄLLA du för all hjälp. Nu har jag dock tagit steget och köpt en ring med lite sämre stenar i, i alla fall. Priset var nämligen riktigt bra och jag fick ett "set" med ringar, och även om en bild bara är en bild ser inte stenarna så illa ut. Den här är det;

http://img.inkfrog.com/click_nelarge1.orig.php?image=w3502c.JPG&username=thelistingmonkey&aid=243890681

Priset? 2800 kronor! Så, vad tycker ni? Har jag gjort en riktigt dum affär nu?
  • MrsSilfverblad2b

Det blir säkert hur bra som helst!! Fin ring och vilket bra pris!

12-05-12
  • 2 0 1 2
    MrsSilfverblad2b skrev 2011-12-19 21:21:45 följande:
    Det blir säkert hur bra som helst!! Fin ring och vilket bra pris!
    12-05-12
    Tack! Våndas lite då den ju är osedd, och stenarna inte är så hög kvalitet. Men jag tror det blir jättebra ändå!
  • usamamman

Jag vagar inte kopa pa ebay. Vi bestallde faktist enr ing darifran men den var helt annorlunda an i bilden, bilden var verkligen forskonad. Inte vart risken for en ring man ska bara resten av livet liksom. Betala hellre fullt pris i en butik, eller se till att du har anger-ratt i ebay-butiken du handlar ifran.

Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!