• Sveaalexandra

HJÄLP! Blivit jätte torr i ansiktet innan bröllopet!

Det är 25 dagar kvar till mitt bröllop och jag har helt plötsligt ifrån ingenstans blivit så oerhört torr i ansiktet (endast där också, dumt nog) och vi vet ju alla hur roligt det är och hur fint resultatet blir när man sminkar ett torrt ansikte.. Jag smörjer in mig i ansiktet för att några minuter senare vara lika torr och rödflammig igen. Man ser t.o.m små bitar av huden flagna bort. Väldigt, väldigt frustrerande!

Så jag behöver verkligen eran hjälp med tips på produkter och sätt att hjälpa huden att bli normal igen.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden HJÄLP! Blivit jätte torr i ansiktet innan bröllopet!
  • Syrinx

Tvätta aldrig ansiktet med tvål, eftersom det är uttorkande. Använd en riktig rengöringskräm, gärna en rengöringsmjölk om du nu har torr hud. På morgonen kanske det räcker för dig att bara torka av ansiktet med ansiktsvatten. Kanske skulle du också prova att använda en ansiktsskrubb max en gång i veckan för att få bort döda hudceller, så att ansiktskrämen kan tränga in och verka i huden.

Jag har väldigt torr och känslig hud och använder Body Shops Aloe vera-serie, som är oparfymerad och fungerar väldigt bra på mig. Fick också tipset av en vän som är hudterapeut att ta en droppe mandelolja eller liknande (olivolja bör man inte använda i ansiktet åtminstone, eftersom molekylerna tydligen är för stora för att brytas ner av den känsliga huden i ansiktet) på pannan, kinderna och hakan och smörja in före dag- och nattkrämen. Det gör jag på vinterhalvåret och slipper numera använda upp halva dagkrämsburken på ett par dagar.  Mandelolja finns att köpa på hälsokostbutiker för ca 60 kr.

• Nudax
    Sveaalexandra skrev 2011-12-28 01:26:20 följande:
    Hvidbrud: Nej ingen diet ändring här inte, äter som alltid. Är idrottare så äter för att klara av att träna så min diet torde det inte vara något fel på. Iom utövandet av sporten blir jag svettig några gånger i veckan och vet inte vad jag ska tvätta bort det med förutom duschcreme? :/
    Det är aldrig bra att tvätta ansiktet med vanlig duschcreme! Torkar ut ansiktet alldeles för mycket. Har ganska nydligt börjat skärpa mig på den fronten också (även jag inför bröllop men först till sommaren), fått rådet från hudterapeut. Köp en produkt som är tillför just ansiktsrengörning istället. Finns nog både dyrare och billigare märken som funkar.
  • Sveaalexandra
    SannaV skrev 2011-12-28 14:49:33 följande:
    Jag har extremt torr hud, har fått "diagnos" atopiker, vilket gör att man är känslig mot det mesta, stress och klimatförändringar bl.a.
    Har provat det mesta och mitt eksem flyttar sig hela tiden från ställe till ställe, nu har det satt sig bara i ansiktet.
    Ett tips jag har är att prova Eucerin Smoothing Face creme, med 5 % karbamid. Det är en kräm mot extra torr hud. Kan vara värt att testa. Annars har MaryKay rätt bra krämer.
    Jag hade atopisk dermatit när jag var liten, det växte dock bort, fick väldiga utslag när jag blev fuktig... Dottern har det nu.  Har beställt nya marykay krämer nu som jag ska prova igen. Funkade rätt bra förra gången.
    Nikkita skrev 2011-12-28 14:57:48 följande:

ayurveda.nordicshops.com/product.html?product...

Denna har jag köpt & använt i ca: 2 månader & huden har blivit helt bra efter flera år av flagnad & irriterad/torr hud i ansiktet. Varken läkare eller hudteraputer har klarat av att hjälpa mig innan!

Tack! Ska kika på detta :)
    Nudax skrev 2011-12-28 20:04:55 följande:
    Det är aldrig bra att tvätta ansiktet med vanlig duschcreme! Torkar ut ansiktet alldeles för mycket. Har ganska nydligt börjat skärpa mig på den fronten också (även jag inför bröllop men först till sommaren), fått rådet från hudterapeut. Köp en produkt som är tillför just ansiktsrengörning istället. Finns nog både dyrare och billigare märken som funkar.
    Nä jag vet ju att det inte är bra, men det känns ju äckligt att inte tvätta sig med sånt, av någon anledning. Men ska få hem en rengöringsprodukt snart så får köra med det istället!

Alla verkar ha så bra råd! :D
    Får läsa mig fram och se vad som kan passa bäst!  Är inte lika torr idag faktiskt efter att ha sovit med en väldigt fet kräm, sen hur bra det är i längden är ju en annan femma. Ska träffa en hudkonsult från MaryKay igen nu iallafall! Mandeloljan ska jag iallafall försöka testa imorgon :)
  • Dannedo

Nejnejnej! INTE MaryKay! Dyra produkter fulla med mineraloljor! Ska du lägga sådanna pengar så köp Dermalogica istället, finns hos många skönhetssalonger där dom gör ansiktsbehandlingar. Ett stort problem när man blir så torr är att huden får som en skorpa vilket gör att när man smörjer in sig så sjunger inte krämen in utan bara ligger ovanpå.

En "quick-fix" som du kan göra hemma är följande:
    Smörj in ansiktet med citronsaft. Ta en skiva färsk citron och stryk över huden. Låter kanske jättekonstigt, men syran i citronen löser upp den torra huden, samtidigt som den innehåller ämnen som mjukar upp. Massera en liten stund, du kan också bara låta saften ligga kvar ca 5 min i ansiktet innan du sköljer bort, Det gör inget om det svider lite.
    Därefter tar du en liten klick honung som du smörjer in ansiktet med, och ha som en ansiktsmask i 10-15 min. Därefter sköljer du bort med vatten och medan huden fortfarande är fuktig smörjer du in dig med några droppar olivolja. 

Vill du ha bra produkter och kan tänka dig att lägga en slant, så är dermalogica ett av dom absolut bästa märkena på marknaden.  weleda, som faktiskt är väldigt bra mot torr hud, bara rengöringen återfuktar massor. 

Om du tränar mycket och vill tvätta svetten ur ansiktet, så skulle jag rekommendera att du köper en ansiktstvål från aco, som finns på apoteket. Det är billig och mild, och även om den inte är lika "snäll" som en rengöringskräm så är det ok bara du smörjer in dig ordentligt efteråt.

Och snälla, lägg inte pengar på MaryKay-produkterna!

• SannaV
    Sveaalexandra skrev 2011-12-28 22:22:21 följande:
    Jag hade atopisk dermatit när jag var liten, det växte dock bort, fick väldiga utslag när jag blev fuktig... Dottern har det nu.  Har beställt nya marykay krämer nu som jag ska prova igen. Funkade rätt bra förra gången.
    Nikkita skrev 2011-12-28 14:57:48 följande:

ayurveda.nordicshops.com/product.html?product...

Denna har jag köpt & använt i ca: 2 månader & huden har blivit helt bra efter flera år av flagnad & irriterad/torr hud i ansiktet. Varken läkare eller hudteraputer har klarat av att hjälpa mig innan!

Tack! Ska kika på detta :)Nä jag vet ju att det inte är bra, men det känns ju äckligt att inte tvätta sig med sånt, av någon anledning. Men ska få hem en rengöringsprodukt snart så får köra med det istället!

Alla verkar ha så bra råd! :D
    Får läsa mig fram och se vad som kan passa bäst!  Är inte lika torr idag faktiskt efter att ha sovit med en väldigt fet kräm, sen hur bra det är i längden är ju en annan femma. Ska träffa en hudkonsult från MaryKay igen nu iallafall! Mandeloljan ska jag iallafall försöka testa imorgon :)
    Va skönt att det växte bort.. Mitt har tyvärr vuxit till sig med åren och läkarna tror att det bara kommer att bli värre. Känns sådär..

Angående MaryKay så anser jag verkligen att det är värt pengarna.. I alla fall för min del. Det är ett av få märken som faktiskt fungerar för min del. Både rengöring och fukt och andra produkter. MK smink är det enda jag inte få "pepplor" och andra utslag av. Och det svider framför allt inte och min hud håller sig rätt mjuk och len (under vissa perioder hjälper inget alls).

Men det är klart att smaken är delad.. :)

• Sveaalexandra
    Dannedo skrev 2011-12-29 00:32:52 följande:
    En "quick-fix" som du kan göra hemma är följande:
    Smörj in ansiktet med citronsaft. Ta en skiva färsk citron och stryk över huden. Låter kanske jättekonstigt, men syran i citronen löser upp den torra huden, samtidigt som den innehåller ämnen som mjukar upp. Massera en liten stund, du kan också bara låta saften ligga kvar ca 5 min i ansiktet innan du sköljer bort, Det gör inget om det svider lite.
    Därefter tar du en liten klick honung som du smörjer in ansiktet med, och ha som en ansiktsmask i 10-15 min. Därefter sköljer du bort med vatten och medan huden fortfarande är fuktig smörjer du in dig med några droppar olivolja.
    Låter som en vettig quick-fix metod! Dock har jag ju nyss hört att man inte ska ta olivolja utan mandelolja istället.. får prova båda helt enkelt! :)
    SannaV skrev 2011-12-29 01:18:19 följande:
    Va skönt att det växte bort.. Mitt har tyvärr vuxit till sig med åren och läkarna tror att det bara kommer att bli värre. Känns sådär..

Angående MaryKay så anser jag verkligen att det är värt pengarna.. I alla fall för min del. Det är ett av få märken som faktiskt fungerar för min del. Både rengöring och fukt och andra produkter. MK smink är det enda jag inte få "pepplor" och andra utslag av. Och det svider framför allt inte och min hud håller sig rätt mjuk och len (under vissa perioder hjälper inget alls).

Men det är klart att smaken är delad.. :)

Låter inte alls kul! Fick smörja in mig så mycket varje dag när jag var liten och ta eksem-bad med nån speciell olja eller något dylikt. Synd att det inte verkar försvinna för dig, jag hoppas det blir bättre med tiden ändå!
    Ja MaryKay har funkat för mig förut, ska få några flaskor av en väninnan som inte tyckte att jag skulle vara ful när jag gifter mig.. haha. Så jag ska nog prova det några dagar iallafall! Sen får vi se, har fått så många tips nu :D
  • Fiaa
    Sveaalexandra: Hur går det? Blir det bättre?

Mitt runt munnen gick över med nya kortison salvan iaf! (samma salva jag haft tidigare men inte hjälpt, kom på att det kanske beror på att den var utskriven -07, kanske aningen gammal då! ;) )

Mitt öga har också blivit bättre :) Jippi! :)

Hoppas du också "mår" bättre :)
  • Sveaalexandra

Fiaa: Hahaha ja det kan vara enklare med salvor som är färska!

Jag har använt nivea på natten och en loreal kräm på dagen samt använt face mist under dagen. Blev as len andra dagen men nu är det lite si och så igen. Men jag är iallafall inte torr längre. Smink-duglig med andra ord! :D

• Fiaa
    Sveaalexandra skrev 2012-01-04 19:50:06 följande:
    Fiaa: Hahaha ja det kan vara enklare med salvor som är färska!

Jag har använt nivea på natten och en loreal kräm på dagen samt använt face mist under dagen. Blev as len andra dagen men nu är det lite si och så igen. Men jag är iallafall inte torr längre. Smink-duglig med andra ord! :D
    Haha! Men vad härligt att höra! :) Det är inte länge kvar nu tills kyrkklockorna ringer va?
  • Sveaalexandra

Nej huga! Det är 17 dagar kvar nu! Får hoppas att utseendet håller i sig så man slipper se ut som ej ömsande orm i ansiktet :D

Svar på tråden HJÄLP! Blivit jätte torr i ansiktet innan bröllopet!