• ThereseV

Serveringspersonal

Hur många bör man ha som serverar om man har ca 60-80 gäster? 

• Svar på tråden Serveringspersonal
  • Josefin521

Beror nog lite grann på hur man lagt upp serveringen. Vi skall ha förrätten serverad, buffé till varmrätt och sedan tårta. Vi skall ha runda bord (8 på varje bord) och ca 80 gäster. Vi har sagt minst en servitör till varje bord, så att varje bord hela tiden har något att dricka och får hjälp med annat om dem behöver det. Sedan har vi även valt att ha en teamleder som skall basa över servitörerna, den personen skall ha erfarenhet av detta sedan tidigare och kommer ha det yttersta ansvaret för att allt flyter på. Behöver vår toastmaster säga till om ngt eller ändra något är det bara en person han behöver förmedla detta till.

• Aniara4

Vi hade drygt 60 gäster, och på festlokalens inrådan hade vi fyra personer som serverade under middagen (sittande trerätters). Två av dem var där under i stort sett hela festen och två jobbade bara några timmar just över middagen.

• snowstars

Jag har severat på ett bröllop med drygt 60 gäster. Vi var tre stycken ungdomar med noll serveringsvana (den ena tjejen hade jobbat lite på restaurang iofs) och en mogen kvinna som var van vid bröllop och servering. Så totalt fyra stycken. Vi la ut förrätterna innan gästerna anlände, varmrätten var buffé där man hämtade både mat och dryck själv så det vi gjorde där var att fylla på buffébordet. Efterrätten serverade vi vid bordet.

Som sagts förut beror det på vilken typ av middag det är och vilket upplägg man har. Och hur noga det är. Vi bar ut efterräterna en i varje hand (ingen av oss kunde lasta en tre-fyra tallrikar sådär snyggt) men då gick vi fort mellan köket och borden för att få ut dem snabbt. Personligen tyckte jag det funkade bra :)  

• Catering i Eskilstuna

Jag driver en cateringfirma och så här brukar vi räkna:

Sittande trerätters, ca 12-17 gäster per servitris
    Trerätters med buffé där förrätt och dessert skall serveras, ca 15-20 gäster per servitris
    Trerätters där förrätt står på bordet när gästerna sätter sig, buffé samt en dessert som är enkel att servera (inget i höga glas, ingen glass som smälter), 20-25 gäster per servitris

Den lägre siffran ifall servitriserna skall sköta allt runt drycken också, den högre siffran ifall dryck står på bordet under större delen av måltiden.

Sen beror det ju också på hur snabb service man vill ha, enklare elle formellare tillsätllning och så vidare.

Utöver detta brukar vi vilja ha personal som lägger upp huvudrätten, då det tar för lång tid för serveringspersonalen att hinna lägga upp och servera innan maten börjar kallna.

Och detta gäller erfarna servitriser, om man har flera nybörjare behövs nog nån eller några extra.

• ThereseV

Tack för alla svaren, nu har jag iaf en liten hum om hur vi borde göra:) 

Svar på tråden Serveringspersonal