Chicita skrev 2012-01-15 16:46:06 följande:
Ingen säger att man inte kan plugga fast man är gift.
Sonen i det här fallet verkar däremot övertalas av sin blivande brud att dom ska köra på med familj istället för att han ska fortsätta plugga, vilket han var inne på. (om jag läste rätt tidigare i tråden)
Och det känns ju inte så bra om han ska övertalas att stressa in i något som han kanske inte är redo för egentligen, bara för att hans tjej vill ha bröllop och familj snabbt nu.
Risken finns ju att om han övertalas att skippa utbildningen och bilda familj nu på en gång - kommer att vända sig emot henne längre fram när han känner att han skulle ha gått den där utbildningen när han tänkte det.
Risken är ju också att man stannar "för länge" ett förhållande där man inte är helt nöjd också för att "kämpa" om man är gift, för det är ju ett stort åtagande som åtminstone inte jag hoppas man ger sig in i utan eftertanke. Om han om ett par år kommer på att han verkligen verkligen vill läsa något särskilt och den utbildningen går på en annan ort så är det ju inte alls säkert att tjejen tycker det är värt att flytta för en sådan sak, och då har man ju ett dilemma.
Självklart kan man ha distansförhållande under tiden, men det har iaf jag ganska dåliga erfarenheter av, särskilt om man fortfarande är relativt ung och jämnårig med övriga studenter. Det är ett annat liv och det är faktiskt inte säkert att ett förhållande håller för det. Det gäller iofs oavsett ålder, men jag tror ju att mellan 20-25 så är lusten att leva "studentliv" större än senare, så var det iaf för mig. Och nej, studentliv måste inte innebära partaja och liggar runt dagarna i ända... men har man ett distansförhållande så är det svårt att både upprätthålla ett förhållande på helgerna där man kanske måste resa långt.
Om man är ung och ogift så är ju "vägen ut" lite enklare om man inte är gift, OM man inte tycker att det fungerar. Nu säger jag verkligen inte att man måste göra slut bara för att man pluggar på annan ort, men känner man sig begränsad och tillbakahållen av den andra (vilket är lätt hänt om hon är några år äldre och har stadgat sig lite mer än honom) så är risken stor att man ångrar att man inte tog chansen. Om man ser på alla killar jag känner och jämför dem nu i 27-30-årsåldern så är det verkligen inte samma människor som när de var 20. Killar är generellt sett ganska många år efter de flesta tjejer i den åldern... även de som är mogna för sin ålder...