• Anonym (oväntat)

Hur ska jag kunna gratulera? Så unga

Idag fick jag reda på att min son har förlovat sig. Såg det på Facebook. Fick en klump i magen, han är bara 20 år. Jag har ju läst många inlägg från unga brudar här om hur reaktionen har varit från föräldrarna når de berättat att de ska gifta sig och som blivit sårade för föräldrarnas reaktioner.

Jag är tyvärr inte glad. De har varit tillsammans ca sex månader bara. Jag kan inte tycka annat än att det är för tidigt. De har inga pengar så jag vet inte hur de tänkt finansiera ett bröllop heller. Mitt problem är hur jag ska hantera det när vi träffas. Jag får naturligtvis gratulera dem, men hur gör jag det när jag känner som jag gör?

• Svar på tråden Hur ska jag kunna gratulera? Så unga
  • Anonym (oväntat)
    sofi 88 skrev 2012-01-15 17:13:25 följande:
    Det jag reagerar på i tråden är att ts är besviken på att sonen inte berättade personligen innan förlovningen. Men vad jag själv upplevt i min omgivning är att många vill att förlovningen just ska vara en överraskning för alla anhöriga, oavsett hur nära man står? Själva åkte vi till New York och satte in annons i lokaltidningen så alla fick veta samtidigt(efter 2,5 års förhållande, jag 21, snart 22 år vid tidpunkten), mina föräldrar satte också in annons när de förlovade sig (efter 6 månaders förhållande, mamma var då 21 år)... Vänner har gjort på liknande sätt, så det är inte så ovanligt att man inte berättar för föräldrarna först? Eller är jag helt ute och cyklar?
    Nej, jag är inte besviken på att jag inte fick veta något innan.
  • sofi 88
    Anonym (oväntat) skrev 2012-01-15 17:20:01 följande:
    Nej, jag är inte besviken på att jag inte fick veta något innan.
    Okej, då var det kanske någon annan som skrev :) My mistake :)
  • mittid

Har ej läst alla andra inlägg i denna tråd!

Mitt råd till dig är att det är nu du skall släppa taget och glädjas åt att din son är lycklig och kär. Var och en måste få leva sitt liv... Du skall leva ditt... och så kan du hoppas och önska att de du älskar skall göra bra val i livet och få ha hälsan i behåll.

Känner f.ö. ingen som har levt sitt liv helt fritt från smärta och misstag, det är ju inte jordens undergång. Att det däremot finns en och annan som har ångrat att de inte vågat leva... det är sorgligt och sant!

Så jag säger: Gläd Dig!!! 

• Anonym (Vadå omogen?)

Jag läste att några stycken tycker att sonen i det här fallet är omogen eftersom han inte berättar för sin mamma att han förlovar sig...

Är det ett måste att berätta för sina föräldrar? Vad har de med saken att göra? Han är 20 år och bestämmer själv precis vad han ska göra.

Själv gifte jag och min sambo oss hemligt, utan att berätta för familj och vänner. Är vi också omogna då kanske???

Jag tycker du ska vara glad för deras skull!

• Juni 2012
    Anonym (Vadå omogen?) skrev 2012-01-15 20:00:05 följande:
    Jag läste att några stycken tycker att sonen i det här fallet är omogen eftersom han inte berättar för sin mamma att han förlovar sig...Är det ett måste att berätta för sina föräldrar? Vad har de med saken att göra? Han är 20 år och bestämmer själv precis vad han ska göra.Själv gifte jag och min sambo oss hemligt, utan att berätta för familj och vänner. Är vi också omogna då kanske???Jag tycker du ska vara glad för deras skull!

Ja, jag ser inte heller att just föräldrar skulle ha första tjing på att veta, bara atomatiskt för att de är föräldrar. Är man vuxen så är man
  • Marylojs
    Dejli skrev 2012-01-15 10:23:04 följande:
    "Jag gillar verkligen inte det tankesättet. Folk vill utforska livet innan de stadgar sig, folk vill att deras barn ska utforska livet... Finns det någon checklista på saker man ska ha gjort innan man gifter sig och får barn? "

Varför är det så illa att önska att ens barn har möjlighet att utforska livet som unga? Det ÄR mycket enklare när man är ung och kanske jobbar utan att ha lån och familj att försörja och därmed kanske bättre ekonomi än man någonsin kommer få i framtiden.

Nej, livet är på intet sätt "slut" om man skaffar barn och gifter sig. Verkligen inte... Alla vill absolut inte resa jorden runt eller ens utbilda sig. Men risken att man avstår något man vill göra är avsevärt mycket större om man är bunden till någon annan, oavsett om det är en äkta make/maka eller ett barn, kanske pga att man inte kan flytta eller pga ekonomi. Jag tror inte det handlar så mycket om att man tycker att ens barn måste göra det som att man tycker att de ska haft chansen.

Om man ser till mina föräldrar t ex så vet jag att min mamma (som gifte sig väldigt ung och fick mig snart efter) så har hon hela sitt liv ångrat att hon inte gjorde mer saker när hon var ung och var färdigpluggad när hon skaffade barn, för då hade hon läst något helt annat (vilket hon gjorde när hon var 40 istället, men då hade hon vantrivts med sitt jobb i 15 år), och min pappa - som är många år äldre - pratar fortfarande ofta om det han gjorde i 20-årsåldern, som att jobba utomlands och leva studentliv (vilket inte måste innebära supa och knulla). De är fortfarande lyckligt gifta, och reser flera månader om året och har utbildning och jobb de trivs med, men deras upplevelser av t ex utbildning är helt olika...

Om man inte är bunden till något har man en större flexibilitet, det går inte att komma ifrån. Jag har flera vänner som tackat nej till jobb och utbildningar som de verkligen drömt om bara för att deras partner (inte gifta eller barn) vägrar att tillfälligt byta ort för att deras kärlek ska kunna leva ut sin dröm under en begränsad period. I flera fall har dessa personer blivit bittra och ångrat sig, och förhållandet har tagit slut för att man inte gett varandra utrymme att utvecklas.Det kan självklart hända oavsett, men är man gifta så är det ju ett mycket större beslut att fatta (hoppas jag iaf), att lämna den andra.

Jag har inte haft något längre, seriöst förhållande innan min sambo men antalet sexpartners kan jag räkna på min ena halva hand, och jag har iofs rest, men inget mer än vanliga semesterresor... jag har däremot haft flera  olika jobb i olika delar av landet som gett mig stor livserfarenhet, jag har pluggat på olika skolor innan jag valde ett slutgiltigt program och nu är färdigutbildad, har ett fast jobb och en stabil partner och vi ska ha barn i maj. Jag som inte är mkt för distansförhållanden t ex kan säga direkt att hade jag gift mig när jag var 20, då hade jag inte sett något annat än min hemstad, och det har gett mig så mkt livserfarenhet som jag har nytta av dagligen.

Att skaffa sig en utbildning ÄR mycket lättare utan barn, och barnfrågan verkar vara en fråga TS blivande sonhustru driver hårt. Jag hade haft mycket svårt att slutföra min utbildning med  barn. Jag hade en klasskamrat som hade ett litet barn, och hon lyckades iofs, men hon sa många gånger att hon önskade att hon pluggat klart innan hon blev gravid för nu kunde hon inte ge varken skola eller sin dotter full uppmärksamhet. Jag hade tufft att hinna med mitt förhållande och ett fåtal vänner som det var. Nu kanske TS som inte är intresserad av utbildning inom de närmsta tio åren eller så, då spelar det ju ingen större roll, men OM man har möjlighet att "välja" och man VILL plugga, då hade iaf jag valt utbildning före barn. Är man 20 så har man gott om tid på sig att hinna med både och...

Det verkar ju som att TS har en bra relation med sin son, och eftersom de inte berättade själva så kanske han hade lite på känn att mamma inte skulle tycka det var en bra idé, och innerst inne kanske han kände det själv med om han inte riktigt kunde stå för det - eftersom de tycks ha en relation där man in normala fall skulle berättat en sådan sak.

Jag tycker TS verkar ha en sund inställning till hur hon ska ta "snacket" men sin son och höra sig för hur han känner och ge honom lite input och kanske lite pepp att stå på sig för det han själv vill om han har en väldigt drivande flickvän. Om det är så att han själv känner att det går lite snabbt fram så kan det ju vara skönt att få lite stöd hemifrån, och känna att OM man vill ångra sig eller dra ut några år på giftermål och barn så FÅR man det. Att han ska göra som han vill, men att han måste känna att det är helt rätt för honom, och att han har fattat det beslutet själv och inte för att göra flickvännen nöjd.
    Oerhört väl formulerat, jag har inget mer att tillägga än att jag instämmer totalt.
  • Marylojs
    sofi 88 skrev 2012-01-15 17:13:25 följande:
    Det jag reagerar på i tråden är att ts är besviken på att sonen inte berättade personligen innan förlovningen. Men vad jag själv upplevt i min omgivning är att många vill att förlovningen just ska vara en överraskning för alla anhöriga, oavsett hur nära man står? Själva åkte vi till New York och satte in annons i lokaltidningen så alla fick veta samtidigt(efter 2,5 års förhållande, jag 21, snart 22 år vid tidpunkten), mina föräldrar satte också in annons när de förlovade sig (efter 6 månaders förhållande, mamma var då 21 år)... Vänner har gjort på liknande sätt, så det är inte så ovanligt att man inte berättar för föräldrarna först? Eller är jag helt ute och cyklar?
    För oss var det helt självklart att berätta för våra föräldrar först, på samma dag så att ingen behövde känna att de fick veta efter någon annan. Först när föräldrar och syskon fått beskedet personligen så gick vi ut med det officiellt, dvs på Facebook, haha.
  • 201212

Jag minns att jag blev "sur" på mina föräldrar då de inte tyckte att jag skulle gifta mig då jag var ca 22 år gammal.

Jag hade då varit förlovad ca 6 månader. Jag tyckte då! att jag kännde min pojkvän riktigt bra!

Jag tyckte mina föräldrar var lite "elaka" faktiskt, som inte ville se mig som gift då.

Det känndes som att de ville missunna mig lite "kärlek & lycka" i livet.

Och trotts att vi har en jättebra och fin! relation, så tog det tid innan jag helhjärtat kunde "förlåta" dem.

Men jag lyssnade trotts allt på dem, och lade bröllopsplanerna på "hyllan".

Och vad glad för att jag gjorde det!

Jag är så glad att mina föräldrar var negativa till att jag skulle gifta mig då.

För bara efter 1 år som förlovad så gick vi isär.

Men åren gick, och vi var vänner bara.

Men sedan uppstod kärlek igen! Och nu planerar vi att förlova oss i december 2012.

Mina föräldrar frågar "jämt nästan" om när vi ska förlova oss.

Nu har vi haft våra mot och medgångar. Vi vet hur vi fungerar osv. Så vi hoppas på bättre tur denna gång.

Så ibland har "mamma och pappa" rätt i alla fall.

TS: Lycka till med allt!

• Jane
    Anonym skrev 2012-01-15 03:08:59 följande:

SKOJAR DU MED MIG!?

Varför i hela fridens namn ska han/dom kontrollera med föräldrarna först så dom är OK med det? Är man inte myndig i Sverige när man fyllt 18 år? Är det föräldrarna som ska förlova sig eller "barnen"?

Om föräldrarna sagt nej, skulle dom inte förlova sig då? Tycker det är mer respektlöst av TS att inte vara glad och låta hennes son fatta egna beslut hur hans liv ska se ut!

Och vem säger att man INTE är mogen när man är 20? När är man mogen enligt dig? Enligt mig finns det många 40+ som inte är mogna!

Om man ska be föräldrarna om lov att förlova sig så ska man isf kontrollera alla beslut man tar med dom först. När man ska missta oskulden, vilket jobb man ska ha, när man ska skaffa barn, vilken utbildning man ska plugga osv osv. Nej nej nej unga dam! En förlovning sker mellan två människor! Och ingen mer!

6 månader är väl lång tid att lära känna varandra på? över 180 dagar - 4320 timmar! Man hinner prata om mycket!

Jag och min sambo blev tillsammans när jag var 20 och han var 26, jag blev gravid 3 månader senare. Vi förlovade oss efter 7 månader och har nu varit tillsammans i 6 år och har två underbara barn, huslån, csn-lån och jobb. I sommar gifter vi oss efter 5 och ett halvt år som förlovade, lyckligare än någonsin!

Tror inte risken är större att dom skiljer sig i framtiden bara för dom valde att förlova sig unga eller tidigt!

Nä TS, mitt råd till dig är att skippa tjurandet, för förlovnigen är inget som du kan (eller ens ska) påverka och öppna istället ögonen för att se att din son är lycklig i sitt beslut och det borde göra dig lycklig!

En förlovning är inte ett åtagande som inte går att bryta, större åtagande är det att skaffa barn. Där finns inte retur rätt!

ehhh, jag tror du misstolka det jag skrev totalt.

Jag menar inte på att barn ska fråga sina föräldrar om lov, utan jag menade att det visar respekt om man kan berätta för sina föräldrar att man ska förlova sig innan man gör det. För i det här fallet som TS beskriver det så fick hon reda på det genom Facebook, skulle du som mamma bli glad då?

Nu ska jag citera dig lite: "Är man inte myndig i Sverige när man fyllt 18 år?"
    Jag tycker det är fel att dra det där supersvenska-kortet att när man är 18 så är man myndig, vuxen och mogen och man får göra vad fan man vill. Det är helt fel! Och många som föräldrar gör helt fel då dom bokstavligen kör ut sina 18-åringar hemifrån bara för att dom blivit 18. Nej man är inte mogen då! Nej man vet inte hur framtiden ser ut då och nej man vet inte så värst mycket och har inte stor erfarenhet av livet då.
    Självklart finns det undantag, självklart finns det unga som vågar testa sig på förlovning ändå och lyckas.

Jag mende inte på att TS barn var omoget för att han var 20 år, utan för att han just informerade sin mamma om att han ska förlova sig genom FB och det är omoget och respektlöst i mina ögon.
  • Anonym
    201212 skrev 2012-01-15 23:51:20 följande:

Jag minns att jag blev "sur" på mina föräldrar då de inte tyckte att jag skulle gifta mig då jag var ca 22 år gammal.

Jag hade då varit förlovad ca 6 månader. Jag tyckte då! att jag kännde min pojkvän riktigt bra!

Jag tyckte mina föräldrar var lite "elaka" faktiskt, som inte ville se mig som gift då.

Det känndes som att de ville missunna mig lite "kärlek & lycka" i livet.

Och trotts att vi har en jättebra och fin! relation, så tog det tid innan jag helhjärtat kunde "förlåta" dem.

Men jag lyssnade trotts allt på dem, och lade bröllopsplanerna på "hyllan".

Och vad glad för att jag gjorde det!

Jag är så glad att mina föräldrar var negativa till att jag skulle gifta mig då.

För bara efter 1 år som förlovad så gick vi isär.

Men åren gick, och vi var vänner bara.

Men sedan uppstod kärlek igen! Och nu planerar vi att förlova oss i december 2012.

Mina föräldrar frågar "jämt nästan" om när vi ska förlova oss.

Nu har vi haft våra mot och medgångar. Vi vet hur vi fungerar osv. Så vi hoppas på bättre tur denna gång.

Så ibland har "mamma och pappa" rätt i alla fall.

TS: Lycka till med allt!

Ja, sån tur du hade! Inte kul att komma på efter att man gift sig och kanske hunnit skaffa barn att man inte passade ihop.

Människor är olika, men för de flesta fungerar det nog bäst att man lär känna varandra bättre, och förälskelsefasen är väl fortfarande igång efter 6 månader? Jag förstår TS. Hur kommer hennes son och hans fästmö känna efter att förälskelsen lagt sig?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-16 08:50:45 följande:
    Ja, sån tur du hade! Inte kul att komma på efter att man gift sig och kanske hunnit skaffa barn att man inte passade ihop.

Människor är olika, men för de flesta fungerar det nog bäst att man lär känna varandra bättre, och förälskelsefasen är väl fortfarande igång efter 6 månader? Jag förstår TS. Hur kommer hennes son och hans fästmö känna efter att förälskelsen lagt sig?
    Finns det någon speciell gräns för när en förälskelse lagt sig som gäller alla människor? Vid.. 1år? 8 månader? 2år? Kan det inte vara så, eftersom TS skriver att de redan hunnit bo ihop ett tag, att deras nyförälskelse redan har lagt sig? Bor man tillsammans, så blir nog det mesta ganska snabbt vardag, oavsett om man varit tillsammans 3 månader eller 1år.
  • Dejli
    Jane skrev 2012-01-16 07:27:12 följande:
    ehhh, jag tror du misstolka det jag skrev totalt.

Jag menar inte på att barn ska fråga sina föräldrar om lov, utan jag menade att det visar respekt om man kan berätta för sina föräldrar att man ska förlova sig innan man gör det. För i det här fallet som TS beskriver det så fick hon reda på det genom Facebook, skulle du som mamma bli glad då?

Nu ska jag citera dig lite: "Är man inte myndig i Sverige när man fyllt 18 år?"
    Jag tycker det är fel att dra det där supersvenska-kortet att när man är 18 så är man myndig, vuxen och mogen och man får göra vad fan man vill. Det är helt fel! Och många som föräldrar gör helt fel då dom bokstavligen kör ut sina 18-åringar hemifrån bara för att dom blivit 18. Nej man är inte mogen då! Nej man vet inte hur framtiden ser ut då och nej man vet inte så värst mycket och har inte stor erfarenhet av livet då.
    Självklart finns det undantag, självklart finns det unga som vågar testa sig på förlovning ändå och lyckas.

Jag mende inte på att TS barn var omoget för att han var 20 år, utan för att han just informerade sin mamma om att han ska förlova sig genom FB och det är omoget och respektlöst i mina ögon.
    Jag håller med dig i stora drag, fast jag hade nog inte berättat för mina föräldrar innan vi förlovar oss. Det hade varit lite som att be om lov (om jag inte hade bett om råd över förfarandet). Däremot hade jag berättat det personligen för dem och mina närmsta vänner innan "hela världen" fick veta det på facebook eller på nåt annat vis.
  • Anonym (nykär)
    Anonym skrev 2012-01-16 09:07:11 följande:
    Finns det någon speciell gräns för när en förälskelse lagt sig som gäller alla människor? Vid.. 1år? 8 månader? 2år? Kan det inte vara så, eftersom TS skriver att de redan hunnit bo ihop ett tag, att deras nyförälskelse redan har lagt sig? Bor man tillsammans, så blir nog det mesta ganska snabbt vardag, oavsett om man varit tillsammans 3 månader eller 1år.
    Själv orkade jag inte vänta på att förälskelsen lagt sig. Vi har känt varandra i 4 år, varit tillsammans i 1½ år och bott tillsammans i 1 år och jag har fortfarande fjärilar i min mage, varje dag. Till sommaren gifter vi oss. 
  • Dejli
    Anonym (nykär) skrev 2012-01-16 09:24:27 följande:
    Själv orkade jag inte vänta på att förälskelsen lagt sig. Vi har känt varandra i 4 år, varit tillsammans i 1½ år och bott tillsammans i 1 år och jag har fortfarande fjärilar i min mage, varje dag. Till sommaren gifter vi oss. 
    Fast fjärilar kan man ju definitivt ha ändå, utan att vara kvar i det första förälskelsestadiet. Jag är jättekär i min sambo och ler fånigt varje gång vi möts på stan. Enligt "vetenskapen" så håller förälskelsestadiet normalt i sig några månader, men inte längre än 1½ år, vad jag läst mig till. Detta för att det kostar för mkt energi av kroppen.
  • Dejli

Sen tror jag så här... Har man känt varandra länge innan man blir ihop (jag kände min sambo i flera år innan också) så tror jag inte man har samma "blinda" förälskelsestadium som om man inte varit vänner innan, man vet ju ändå vem det är och vad den personen har för bra och dåliga egenskaper.

• SaraJoakim

Om min Mamma ändrade sin facebook status till förlovad utan att berätta för mig skulle jag nog bli sårad...

allt beror nog på vad man har för relationer med sina familjemedlemmar. Gratulera dem och när ni är ensamma kan du ju alltid fråga honom hur det känns. Du kommer ju se på din son när han svarar om allt är glasklart och han är helt head over heels eller om det är något han funderar på? Nämna din oro men inte på ett nedtryckande kritiskt sätt. 
    Gör ingen stor sak av de, inga överdrivna långa samtal om han inte är intresserad, du vill ju inte att det är "gifta" du får se på facebook nästa gång istället.. :)

Sen har jag en fråga till TS; ja dom är förlovade, men har de yttrat planer om giftermål än? Många unga väntar ju faktiskt med giftermål alternativt gifter sig faktiskt inte alls. De kanske bara ville ta sitt förhållande till "nästa nivå"?

• moweare

Jag har inte läst alla som svarat på ditt inlägg, tänkte svara på din tråd, även om det nu kanske är för sent. Jag är 21 år nu, jag blev ihop med min man när jag var 18, förlovade mig ca sju månader senare (fortfarande 18) och gifte mig 15 månader senare, alltså när jag var 19.

Jag fick många glåpord och höjda ögonbryn på detta, och fortfarande försöker folk läxa upp mig genom att tala om för mig att jag är för ung för att vara gift, nu när jag har varit det i snart två år.
    När vi berättade för våra föräldrar blev det väldigt olika reaktioner, Min mans pappa och hans fru blev jätteglada, min mans mamma blev ledsen och tyckte inte alls att vi var redo, och mina föräldrar blev chockade, de tyckte att det kom alldeles för fort på.

Saken den, är att alla föräldrar reagerar olika på nyheten att deras barn förlovat sig, och jag tror att barnen ofta kan förstå reaktionerna som blir. Jag var nervös över att tala om det för våra föräldrar eftersom det var väldigt snabbt på. Och reaktionen måste inte vara själaglad eller så, ett "välkommen till familjen" och en kram till de båda räcker gott. Man måste ju inte ens säga grattis. Ta det i takten som du vänjer dig vid tanken, väx in i det!

Men, som förälder tror jag att man måste lite på sitt barns omdöme när det gäller beslut, för gör man inte det så är det ju ens egen uppfostran som man klankar ner på. Lita på att du som förälder har gjort ett bra jobb med ditt barn, det känns för din son/dotter!

Till sist så vill jag säga att jag inte kunde vara lyckligare än vad jag är idag med min man, så lita på hans omdöme, att du gjort ett bra jobb i uppfostran.

• Anonym

Det beror lite på hur livet ter sig också. Om man inte gör så stora förändringar är chansen större att det håller. Ofta händer det mycket i livet mellan 20 och 30. Man utbildar sig, byter jobb några gånger osv. Därför är risken större att man utvecklas åt olika håll om man gifter sig ung. MEN ett par som är 30 och där det händer mycket: byte av jobb, sjukdomar, utbildning, mycket resor i jobbet och övertid osv., där finns mer risk för splittring än för ett par på 20 där man har samma jobb, inte utbildar sig, inte har en massa resor i jobbet osv.

• Dejli
    moweare skrev 2012-01-18 20:42:43 följande:
    Men, som förälder tror jag att man måste lite på sitt barns omdöme när det gäller beslut, för gör man inte det så är det ju ens egen uppfostran som man klankar ner på. Lita på att du som förälder har gjort ett bra jobb med ditt barn, det känns för din son/dotter! 
    Lite OT, men allt sitter faktiskt inte i uppfostran. Man kan också ha en personlighet (eller t o m ett handikapp som ADHD t ex), fel umgänge eller andra saker som gör att man faktiskt inte fattar lämpliga beslut trots en bra uppfostran. Så att lägga allt på föräldraras uppfostran om deras myndiga barn fattar olämpliga beslut (nu syftar jag på beslut helt generellt) tycker jag är ganska orättvist faktiskt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-15 03:08:59 följande:

SKOJAR DU MED MIG!?

Varför i hela fridens namn ska han/dom kontrollera med föräldrarna först så dom är OK med det? Är man inte myndig i Sverige när man fyllt 18 år? Är det föräldrarna som ska förlova sig eller "barnen"?

Om föräldrarna sagt nej, skulle dom inte förlova sig då? Tycker det är mer respektlöst av TS att inte vara glad och låta hennes son fatta egna beslut hur hans liv ska se ut!

Och vem säger att man INTE är mogen när man är 20? När är man mogen enligt dig? Enligt mig finns det många 40+ som inte är mogna!

Om man ska be föräldrarna om lov att förlova sig så ska man isf kontrollera alla beslut man tar med dom först. När man ska missta oskulden, vilket jobb man ska ha, när man ska skaffa barn, vilken utbildning man ska plugga osv osv. Nej nej nej unga dam! En förlovning sker mellan två människor! Och ingen mer!

6 månader är väl lång tid att lära känna varandra på? över 180 dagar - 4320 timmar! Man hinner prata om mycket!

Jag och min sambo blev tillsammans när jag var 20 och han var 26, jag blev gravid 3 månader senare. Vi förlovade oss efter 7 månader och har nu varit tillsammans i 6 år och har två underbara barn, huslån, csn-lån och jobb. I sommar gifter vi oss efter 5 och ett halvt år som förlovade, lyckligare än någonsin!

Tror inte risken är större att dom skiljer sig i framtiden bara för dom valde att förlova sig unga eller tidigt!

Nä TS, mitt råd till dig är att skippa tjurandet, för förlovnigen är inget som du kan (eller ens ska) påverka och öppna istället ögonen för att se att din son är lycklig i sitt beslut och det borde göra dig lycklig!

En förlovning är inte ett åtagande som inte går att bryta, större åtagande är det att skaffa barn. Där finns inte retur rätt!

Jag tycker att du har alldeles rätt. Är man 20 år ska man få ta sina egna beslut och eventuellt göra sina egna misstag. Föräldrar kan inget göra annat än att stötta och hålla tummarna för att allt ska fungera på bästa sätt och att de förblir lyckliga tillsammans. Skulle det ta slut mellan sonen och hans fästmö får man som förälder finnas där och stötta i den situationen också och hoppas att sonen blivit en erfarenhet rikare och kanske lärt sig något. Det är väl så livet är??
Svar på tråden Hur ska jag kunna gratulera? Så unga