• Fru2013

inga barn men en kusin?

Nu gifter inte vi oss förens nästa år i maj men redan har en diskussion uppstått angående gästlistan......
    Jag ser helst att vi har en barnfri fest (till vigseln är dom varmt välkomna oavsett ålder) men kvällen vill jag fira med vuxna så ingen behöver känna att dom måste lämna tidigt pga barnen.
    Min sambo säger att det är okej MEN vill bjuda sin kusin eller rättare sagt, säger att vi måste bjuda kusinen. Hon är 12 år när vi gifter oss. Även blivande svärmor säger att vi MÅSTE bjuda kusinen för dom står varandra så nära. Jag har syskonbarn som jag står väldigt nära och som både är yngre och äldre än just denna kusin och redan innan jag ens sa att vi önskar oss ett barnfritt bröllop så sa mina syskon att dom fixar barnvakt för dom vill slappna av och njuta.
    Hur får jag min sambo och hans mor att förstå att vi kan inte bara bjuda ett barn? Det är ju antingen alla eller ingen.
    Suck.......... 

• Svar på tråden inga barn men en kusin?
  • daniiel

Vi hade bara ett barn närvarande på vår bröllopsfest. Övriga barn var hemma med barnvakter. Det gick alldeles utmärkt.

Om det är viktigt för din blivande att denna kusinen är med, så varför inte?

• Fru2013

Det blev inga sura miner hos någon? 
    Jag är nämligen rädd att det kan bli det hos ett par stycken på vår gästlista?

Varför han tycker det är så viktigt att kusinen ska komma är för att han tycker det känns dumt att bjuda dom 2 andra kusinerna (som är 22 och 24 vid tillfället) men jag har förklarat att jag kommer bara bjuda min systers ena son som är 21 när vi gifter oss och hennes andra 11.......

• Daludd

Det är svinigt att bara bjuda ett, utvalt, barn.

• Fru2013
    Daludd skrev 2012-01-27 22:11:37 följande:
    Jag känner också så. Det va nära att jag hade fått min sambo att förstå det men så sa hans mor sina ord: ni MÅSTE bjuda henne för vi är så nära.........
  • Josefin521

Det är absolut inte svinigt, det är er fest och ni bestämmer. Bara ni är överens så är saken klar!

• Fru2013

Jag är bara rädd att andra ska ifrågasätta varför just hon fick komma men inga andra barn? 
    Och jag tror dessutom inte hon kommer få så kul bland alla oss vuxna och vill inte att dom vuxna ska känna att dom inte kan slappna av och "släppa loss" för att ett barn är med. Nu kommer det ju inte va nån röj-fest eller fylleslag men jag vill kunna njuta och dansa loss med mina nära och kära utan att behöva känna att vi måste kanske va lite lugnare för att det finns ett barn i lokalen.......tänker jag helt knasigt?

• Daludd

Jo, det är svinigt. Man gör inte skillnad på folk på det sättet.
    Enligt mina värderingar i alla fall, så försöker man behandla folk väl. Att favorisera och göra skillnad på det viset är inte speciellt schysst. Då kan det väl inte vara besvärligt att ha några syskonbarn till eller vad det var och sänka åldersgränsen lite.

Det här med "min fest, gör vad jag vill, sug på den"-attityden tycker inte jag är så charmig. Man gör det inom uppfostrade ramar eller vad jag ska kalla det, att välja ut folk som är mer betydelsefulla än andra så tydligt tycker jag är rätt elakt...
    Skulle dina syskonbarn vara mindre värda än henne? 

• Daludd

Däremot kan det vara okej med syskonbarn + kusiner men inte vänners barn på ett sätt - om man så gärna vill ha familjen med för att man är nära, som du beskriver, och vill dela det med familjen. Vänners barn lär ju inte bry sig nämnsvärt om att ni gifter er ;) En lösning är väl att göra så och att dina syskon då ändå inte vill ha med sig barnen? :) Då har ni ju inte valt ut en kusin som viktigare än dina syskonbarn (sänder en ganska tydlig signal liksom, syskonbarn är ju dessutom närmare i ledet s.a.s.) men din sambo och svärmor får ändå som de vill, att bara hon duger att delta i festen. :)

• Fru2013

Mina syskonbarn värdesätter jag som om dom vore mina egna och bandet mellan mig och äldsta brorsonen (som även är min gudson) finns det inga ord för.
    Båda mina bröder sa att dom fixar barnvakt den här dagen/kvällen innan jag ens hann nämna att vi (jag) önskar barnfritt
    Jag känner mig som en barnhatare i detta läget men så är verkligen inte fallet! Jag älskar att busa, leka och umgås med barn men vilken dag som helst utom denna. Vi träffar alla barn vid alla födelsedagar och högtider och jag ber bara om en dag......är jag hemsk? Eller ska jag "vika" mig för svärmor? Det är ändå hon som pushar mest för detta...... vill nämna att det finns fler kusiner på hans sida men dom har hon inte ens nämnt.......

• Pebbles

Jag tycker inte alls du är hemsk. Det här med barnfritt tycker inte jag är en extrem det-är-våran-dag-vi-gör-som-vi-vill-grej, man får helt enkelt bestämma vad för typ av tillställning man vill ha och räkna med att folk väljer att inte komma om de inte vill/kan få barnvakt osv. Men det verkar inte vara fallet här. Du och din blivande kanske ska diskutera saken utan svärmor eftersom det är ni två som ska bestämma. Man måste väl inte bjuda någon, det är mer en fråga om man är villig att ta diskussion och eventuella konsekvenser. Hoppas ni kommer fram till hur ni ska göra, förstår att det känns jobbigt att mannen inte är med på ditt resonemang.

Loves it!
  • Dejli

"Svinigt" tycker jag väl inte är rätt ord... men om man inte har en särskild åldersgräns (säg 15) och strikt håller sig till den så tycker jag det är lite känsligt att bjuda en enskild kusin i barnålder när man har sagt "barnfritt", det är för mig 18 år om man inte sagt annat.

En tolvåring kommer antagligen inte ha så roligt som ensamt barn (minns jag själv som var på mosters bröllop som 12-åring och alla andra barn var mycket mindre eller mycket äldre). Jag hade avstått eller bjudit några till nära släktingbarn som man kan tänka sig att ha med och så det känns "rättvist".

Däremot så hade jag inte brytt mig om vad de andra gästerna sa (utom möjligen syskonen i ditt fall som jag nog hade brytt mig om, inte för att de har rätt att lägga sig i utan för att JAG hade tyckt det var lika märkligt). Vänner och mer avlägsna släktingar som man kanske har mindre kontakt med har väl däremot ingenting med att göra om ni väljer att det är barnfritt utom några få nära släktingbarn som ni står nära.

• Gamila

Även vi har valt barnfritt men min systerdotter kommer vara med under vigseln och festen för hon ska vara näbb. Hon kommer då vara 5. Skulle mina kusinbarn komma skulle det innebära 5 barn till vilket jag tycker blir lite mycket. 1 barn ställer inte till med lika mycket stoj och lek som 6 barn gör.

• daniiel

För vår del var det ju lite enklare, då det enda barnet som var med är vår egen dotter. Hon var med under middagen och fram till tårtan serverades vid 22-tiden, efter det åkte hon hem med farmor och farfar vid 23.00 och det var ju då festen satte igång.

Jag tycker inte det är svinigt att bara bjuda in ett barn. Det är ju dock upp till var och en hur man väljer att göra, men jag tycker inte att det är så pass stor grej att göra sig ovän med sin blivande över.

• Trallalala
    Daludd skrev 2012-01-27 22:11:37 följande:
    Jag tycker inte heller att det är det minsta "svinigt" att bjud in ett utvalt barn. Vilket konstigt sätt att tänka!  Det är väl inte så konstigt att man har vissa människor närmre sig själv än andra, och man kan ju inte bjuda alla.

Elakt hade det varit om man t.ex hade bjudit alla barn utom ett. Men så är ju inte fallet. Tvärtom!

När min kusin gifte sig bjöd hon min halvbror min inte mig. Inte ens det tyckte jag var konsigt (trots att jag var 18!) då de har en mycket närmre relation än vi.

Gör som ni önskar Fru2013 Ingen (nåja, nästan) kommer tycka det är konstigt!
  • Daludd
    Trallalala skrev 2012-01-28 14:25:26 följande:
    Jag tycker inte heller att det är det minsta "svinigt" att bjud in ett utvalt barn. Vilket konstigt sätt att tänka!  Det är väl inte så konstigt att man har vissa människor närmre sig själv än andra, och man kan ju inte bjuda alla.

Elakt hade det varit om man t.ex hade bjudit alla barn utom ett. Men så är ju inte fallet. Tvärtom!

När min kusin gifte sig bjöd hon min halvbror min inte mig. Inte ens det tyckte jag var konsigt (trots att jag var 18!) då de har en mycket närmre relation än vi.

Gör som ni önskar Fru2013 Ingen (nåja, nästan) kommer tycka det är konstigt!
    Det är väl inget konstigt sätt att tänka, det är bara att jag tydligen tycker att det är "värre" än andra gör. Det är inte konstigt att vissa är närmare än andra - det är konstigt att göra skillnad på människor så tydligt och på ett ganska fult sätt. Man får lära sig redan i förskolan att man inte låter bli att bjuda vissa barn i barngruppen....
    Förstår du hur jag tänker?
    Som brudens syskon hade jag blivit lite stött i att mannens kusin får följa med, måste, för de är ju så nära - men våra barn är inte bjudna ens - hur ser bruden eg. på sina syskonbarn? Nu verkar inte syskonen vilja ha med barnen så då försvinner problemet - men annars finns det ju där. I det här fallet är det enda barnet som inte blev bjudet = brudens sidas barn som står nära. Det blir konstigt.

Båda är ju nära dessa barn, det handalr ju inte om närheten till barnen, utan om att båda är nära barnen men bara ett får komma.

Tydligen tycker ingen att det är svinigt, visst, sätt in vilket ord ni vill, men det är inte helt reko och jag tror inte att jag är den enda som tänker så. 
  • Daludd

T.ex. TS tycker ju inte att det är helt reko heller, framgår ju redan i trådstarten... alla eller ingen - väldigt många har den värderingen - man gör inte så.

• daniiel
    Daludd skrev 2012-01-28 19:09:45 följande:
    T.ex. TS tycker ju inte att det är helt reko heller, framgår ju redan i trådstarten... alla eller ingen - väldigt många har den värderingen - man gör inte så.
    Nu är ju dock inte livet så svart eller vitt, utan väldigt nyanserat.
  • Cattadefea
    Daludd skrev 2012-01-28 19:09:45 följande:

JAg tycker att det möjligen kan vara du som inte läst vad tråden handlar om. Vi har också valt att inte ha barn med och det är inga barn, oavsett ålder. Anledningen är den samma som många andra här. Nämligen att få slappna av utan att behöva tänka på barnen.

Och "Daludd" Det ÄR vår dag och ingen annans och vad brudparet vill det gäller oavsett vad andra kan tycka.

"Fru2013" fråga din blivande man om de då vill ändra på den tidigare planen att ha barn närvarande eller inte? Alternativt att säga till de som blivit sura att det ju är just ERAN dag. Om du verkligen inte vill ha barn på festen. Förklara hur du känner det. Kanske kan ni ha ett bröllop med barn som han och hans mamma tycks vilja. Särskilt om du vill undvika att andra blir sura.

Själv tycker jag att din bliviande borde lyssna mera på dig än sin mamma i den här frågan. För det är ju inte din svärmor som står brud. Eller hur?

• Daludd
    Cattadefea skrev 2012-01-28 21:21:42 följande:

JAg tycker att det möjligen kan vara du som inte läst vad tråden handlar om. Vi har också valt att inte ha barn med och det är inga barn, oavsett ålder. Anledningen är den samma som många andra här. Nämligen att få slappna av utan att behöva tänka på barnen.

Och "Daludd" Det ÄR vår dag och ingen annans och vad brudparet vill det gäller oavsett vad andra kan tycka.

"Fru2013" fråga din blivande man om de då vill ändra på den tidigare planen att ha barn närvarande eller inte? Alternativt att säga till de som blivit sura att det ju är just ERAN dag. Om du verkligen inte vill ha barn på festen. Förklara hur du känner det. Kanske kan ni ha ett bröllop med barn som han och hans mamma tycks vilja. Särskilt om du vill undvika att andra blir sura.

Själv tycker jag att din bliviande borde lyssna mera på dig än sin mamma i den här frågan. För det är ju inte din svärmor som står brud. Eller hur?

Men det handlar inte om ditt bröllop, det handlar om trådstarten, i vilken det står att problemet är att TS inte heller tycker att man bara bjuder denna kusin. Så jag har nog läst vad det handlar om, men bryr mig om att TS inte tycker det känns okej, medan alla andra säger att det går hur bra som helst - ja, det kan man ju konstatera att självklart KAN man göra så. Men TS tycker inte det känns helt okej och jag håller med henne och resonerar kring varför det inte känns helt okej. Jag struntar i själva "vill inte ha barn på festen"-känslan eftersom det inte finns så mycket att säga om den - jag har samma tankar kring mitt eget bröllop. Dilemmat uppstår i att TS kan motvilligt gå med på kusinen eftersom det är viktigt för hennes blivande - men plötsligt är det då syskonbarn som inte får komma trots att kusinen får komma.

Jag vet att många tycker att man kan göra precis som man vill på sin bröllopsdag, jag tycker också att man får bestämma över sin dag precis som man vill, men tycker precis som TS att det finns "rätt" och "fel" i hur man bjuder människor trots att det är vår alldeles speciella dag och att man inte bara kan skita i allt sånt för att man vill fokusera endast på sig själv. TS verkar ju inte heller kunna det, eftersom hon är orolig över en ev. reaktion på detta eftersom hon själv tycker att det är lite fel.

Om man inte tycker likadant så behöver man inte det, liksom. Förstått tråden har jag nog gjort ändå. 
  • Stigsdotter

Du kan alltid göra precis som du själv vill men det hindrar ju inte att du faktiskt blir drabbad av konsekvenserna. Lackar andra ur så gör det och det kommer drabba dig hur mycket ditt eget bröllop det än är, så att säga att det är din fest du bestämmer är att inte se hela samanhanget tycker jag.
    Ni kan inte ge denna enda kusin någon särskild uppgift under brölloppet som på något vis berättigar att just detta enda barn är med på festen...kanske lättare för andra att förstå och acceptera. Näbb eller ringbärare el dyl?
    Kankse kan sjunga en vacker liten stump så kommer alla blara bli tårögda och glömmer genast att det är ett undantag från "barnregeln" Skrattande

Svar på tråden inga barn men en kusin?