• *AMRA*

Tjej-namn!?

Hjälp mig med lite "BRAINSTORMING" pá ett namn som kan passa till en liten tjej!
    Bara släng fram era ideér!

(YESSSSSS:...jag är gravid!Fick bekräfat idag att det blir en liten dotter)

*Kramar om alla* Glückshormone! Woohoo!

*AMRA*

• Svar på tråden Tjej-namn!?
  • östermalmsbrud 2004

Jag gillar:

Isabella
    Rebecka
    Aurora
    patricia
    Carolina
    Alice

• Rosalie

Om jag får en tjej nästa gång ska hon heta B´elana. Mycket originellt och fint!!

• sossofie

Några namn ideer från mig:

Idun väldigt ovanligt
    Lovis
    olivia är ju oxå urgulligt

Grattis till din graviditet!

Har själv 2 barn, varav en dotter som heter Maria och är 2½ år. Hoppas på ett tredje :)

• Electric Lady

Tippa

Adelina vet jag minsann en tjej som heter. Men hon är en hund!

• Ekorren Fagerlund

Grattis till kommande dottern!

Min dotter heter Astrid Maria Liv *Saga*. Liv fick hon heta för att hon föddes för tidigt, men ändå klarade sig jättebra utan hjälp. Annars skulle hon "bara" haft de tre andra namnen..

Får jag fler döttrar kan jag tänka mig:
    Tindra, Indra, Villemo (favvo) Tuva, Vilda, Signe, Sigrid, Irisja, Tula.. And so on, and so on..

Ekorren.

• Mrs Brady 2 B

Rosalie!

Inte så vanligt men ovanligt fint!!!

• Rut

Får vi en dotter ska hon heta Nike. Vi är ganska förtjusta i Nike-produkter och tyckte det var passande. ;) Det är internationellt och bra, sen var ju dessutom Nike en stark kvinna i mytologin. Vi trodde det var ett ovanligt namn men det finns över 1000 "Nikar" i Sverige. Vi gillar namnet Mercedes också men det funkar kanske bara om vi flyttar till USA. Personligen gillar jag Tuva men det tycker min blivande skämtsamt är ett miljöpartistnamn/Naturskyddsföreningenpersonnamn och vi är inte så "miljöiga". Tja, man förknippar ju namn med olika saker! ;)

• Myrzilka

Jag gillar:

Isabella
    Violetta
    Natalia
    Elena
    Angelina

• Svejsan

Min gammelfarmor hette Axa tycker jag var häftigt.

Vi tänkte när vi namngav våra killar att hur eventuella smeknamn kunde bli:

Ludvig blir Ludde
    Fredrik blir Freddan osv.

En del varianter kan man ju tycka är OK men många "böjningar" låter ju för töntigt, som tex Ludde, extra jobbigt om smeknamnet sitter i till vuxen ålder.

Har dock inte tänkt i lika stor grad på hur tjejnamn kan förvrängas när de blir smeknamn. Barn/personer med långa namn tenderar ju få smeknamn. Man kan ju ha det i åtanke vid namnval oavsett kille/tjej.

Mobbnings"repliker" gör ju att en del namn går bort:

"-Jag heter erstin.
    -Kå:t då.
    -Ja, lite."

• fröken Ur

äsch, man kan väl mobba någon för vilket namn som helst. Vill man hitta en anledning så gör man det oavsett om ungen heter Maria eller Hjördis.

Svar på tråden Tjej-namn!?