• mariakarolina

Förslag till huvudrätt och mat i övrigt?

Hej! Vi ska gifta oss 25/8 och börjar att kolla omkring när det gäller maten.
    Vi kommer att vilja ha buffé men har svårt att välja vad vi ska ha till huvudrätt!

Förrätten kommer att bestå av västerbottensost paj (som min far tillagar)
    Huvudrätten: Buffé av något slag? Kött förstås och ett vegetariskt alternativ ..Men ska man både ha älg och griskött tex? Och potatisgratäng eller? ååh det är så svårt.. Sen vill vi att det ska finnas lite plock, så som vindruvor m.m 
    Efterätt blir tårta som vi gör själva :)

Kom med förslag!  :)

• Svar på tråden Förslag till huvudrätt och mat i övrigt?
  • daniiel

Jag tycker ju tjälknöl är jättegott och bra buffémat :) Jag tycker inte att det är nödvändugt att ha både älg (som till tjälknöl tex) och fläsk- eller nötkött. Hade nog hellre haft kanske en fiskrätt (eventuellt kyckling också) och något vegetariskt. Pastasallad är ju billigt, enkelt och gott. Den går ju dessutom göra vegetarisk om man vill. Det beror ju lite på vad ni gillar och vad ni tror att gästerna skulle uppskatta. En buffé går ju att sätta ihop lite som man vill :) Rostade rotsaker och potatis. Halstrad lax eller röding. Laxgratäng eller varmrökt lax. Tunnbrödsrullar med någon fyllning, en med kött och en vegetarisk tex. Kycklingsallad. Potatissallad. Smör, bröd och vanlig grönsallad.

• Ekna

Vi tänkte med ha buffe, de du skall tänka på är om du skall hålla maten varm och så. Har ni möjligheter till de eller är de bättre med kall mat. Sen välj de ni vill ha på eran dag vill ni ha giskött och älgkött så kör på de men vill ni bara ha älg så kör på de =) Välj ut de rätterna ni känner att ni vill äta =) Lycka till =) www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se

• Chicita

En bra fingervisning är att få med nöt eller fläsk samt kyckling och fisk.
    Alla äter inte fisk, alla äter inte "vanligt" kött osv. Så det är bra att få något av allt om man har buffé.
    Men du ska inte beräkna en hel portion av varje sort. Utan 1/3 kött, 1/3 fisk och 1/3 fågel är lagom (plus lite extra på varje bit.

Men det är bara en fingervisning. Om ni vill ha bara älg så kan ni gott och väl ha det.

Och som sagt ovan. Hur har ni det med varmhållningsmöjligheter där ni ska vara (eller uppvärmning) är det någon som kommer att passa buffén osv...
    Tänk till före, så ni inte står där på den stora dagen och den varma maten blir kall och den kalla maten blir fisljummen för den inte går att kyla...

Att ha någon som sköter buffén är det bästa. För då kan man lägga upp på mindre fat som byts ut och fylls på så att det hela tiden ser fräscht ut, och det är lättare att värma mindre formar jämt också så att inte mitten är kall och kanterna brända

• mariakarolina

Vi har tillgång till kök och kommer att anlita en catering firma.. 
    Att ställa iorning kommer min mamma och några vänninor till henne att fixa, så jag litar på dem. (Dom insesterade) Sen ska vi höra om catering tjejen kan hjälpa till lite :) Men hon lär ju ha varma katiner  (eller hur det stavas?) som man serverar ifrån :)

Tack för tipsen. Fisk är ju bra att göra laxrullar till b.la . Och tjälaknöl är ju hur gott som hellst. Ska prata med min blivande.. fyll gärna på med mer tankar och idéer om hur just ni tänkte göra med maten som andra kan ha användning för.. Tycker att det här är en jätte bra sida att skaffa lite inspiration och idéer ifrån. Tusen tack

• Chicita

Men om ni anlitar en cateringfirma så ska ju inte ni göra maten...
    Har inte dom en meny som ni får välja ifrån?

• daniiel
    Chicita skrev 2012-02-15 17:49:45 följande:
    Jag tänkte precis samma sak.
  • mariakarolina
    Chicita skrev 2012-02-15 17:49:45 följande:
    Hmm. Min mamma sa att vi skulle fundera ut vad vi ville ha innan.. tjejen som vi tänkte höra med känner min mamma på nåt vis. Men ska ringa imorgon och prata med catering-tjejen :)
  • Chicita
    mariakarolina skrev 2012-02-15 18:22:47 följande:
    Hmm. Min mamma sa att vi skulle fundera ut vad vi ville ha innan.. tjejen som vi tänkte höra med känner min mamma på nåt vis. Men ska ringa imorgon och prata med catering-tjejen :)
    Om det är "en tjej din mamma känner som är duktig på att laga mat" så är det ju ingen riktig cateringfirma...
    Och då kan det ju vara bra att ha bestämt innan vad man vill ha.
    Då är det bra att veta också att det inte är säkert att hon har tillgång till värmeskåp och varmhållningskärl mm.

Men om det är någon som äger en cateringfirma som din mamma känner så borde du kunna få några menyförslag av den personen.
  • April30

Hej.

En vegetarisk pastasallad som någon här innan föreslog är ju en kanon ide för den kan man ju sedan ha till både kött och fisk vilket ni nu väljer.
    Ett otroligt gott tips är faktiskt kallskuret på Kronhjort eller Dovhjort. Mycket godare än älg om jag själv får tycka.

Har ni något speciellt tema? Man kan ju alltid göra någon exotisk variant genom allting som röd tråd. Eller om ni är för villtkött tex så gör olika stekar i olika marinader och skiva upp dem i rostbiffstuk. Otroligt gott.

Vi skall ha 3:rätters och kör vilt tema på förrätt och huvudrätt vilka är: rökt kanadagås och sedan dovhjort,

Någonting som är otroligt gott är duva med kantarell mousse.

• mariakarolina
    Chicita skrev 2012-02-15 18:25:03 följande:
    Om det är "en tjej din mamma känner som är duktig på att laga mat" så är det ju ingen riktig cateringfirma...
    Och då kan det ju vara bra att ha bestämt innan vad man vill ha.
    Då är det bra att veta också att det inte är säkert att hon har tillgång till värmeskåp och varmhållningskärl mm.

Men om det är någon som äger en cateringfirma som din mamma känner så borde du kunna få några menyförslag av den personen.
    Nog förstår jag väl skillnaden mellan att ha en  vän som kan laga got mat och en god vän som har en cateringfirma. Men faktum är att den här tjejen har en catering firma.. Det måste ju istfall bara varit nånting som min mamma sa. För jag har ju inga som hellst erfarenheter av att anlita catering. Eftersom ni skriver att cateringfirmor har färdiga menyer så kommer jag att ringa och höra mig för imorgon.. :)
  • mariakarolina
    April30 skrev 2012-02-15 18:35:19 följande:
    Hej.

En vegetarisk pastasallad som någon här innan föreslog är ju en kanon ide för den kan man ju sedan ha till både kött och fisk vilket ni nu väljer.
    Ett otroligt gott tips är faktiskt kallskuret på Kronhjort eller Dovhjort. Mycket godare än älg om jag själv får tycka.

Har ni något speciellt tema? Man kan ju alltid göra någon exotisk variant genom allting som röd tråd. Eller om ni är för villtkött tex så gör olika stekar i olika marinader och skiva upp dem i rostbiffstuk. Otroligt gott.

Vi skall ha 3:rätters och kör vilt tema på förrätt och huvudrätt vilka är: rökt kanadagås och sedan dovhjort,

Någonting som är otroligt gott är duva med kantarell mousse.
    Hej! Det där lät ju jätte smarrigt! Vi är jägare båda två så det kommer bli en hel del vilt som det ser ut :) Hjort är fantastiskt gott.. Min svärfar har pratat om att sponsra med vildsvin. Men vi får se vad det blir riktigt :) mycke bollar i luften just nu :)
  • Chicita
    mariakarolina skrev 2012-02-15 18:40:10 följande:
    Nog förstår jag väl skillnaden mellan att ha en  vän som kan laga got mat och en god vän som har en cateringfirma. Men faktum är att den här tjejen har en catering firma.. Det måste ju istfall bara varit nånting som min mamma sa. För jag har ju inga som hellst erfarenheter av att anlita catering. Eftersom ni skriver att cateringfirmor har färdiga menyer så kommer jag att ringa och höra mig för imorgon.. :)
    mariakarolina skrev 2012-02-15 18:45:34 följande:
    Hej! Det där lät ju jätte smarrigt! Vi är jägare båda två så det kommer bli en hel del vilt som det ser ut :) Hjort är fantastiskt gott.. Min svärfar har pratat om att sponsra med vildsvin. Men vi får se vad det blir riktigt :) mycke bollar i luften just nu :)
    Det är lite det här jag menar... Ingen kan "sponsra med vildsvin" om det är en etablerad cateringfirma. Det funkar inte riktigt så... Det går jättebra om ni gör maten själva, men hon som har cateringfirman får inte ta emot kött hur som helst för att tillaga.

Och jag svarade ju baserat på det du skrivit innan där det inte riktigt framkommit om det är en riktig cateringfirma eller inte (först lät det ju som att ni skulle laga maten själv).
    Hoppas att hon har något som passar er, eller är anpassningsbar och kan göra en meny som ni gillar.
    Lycka till i morgon när du pratar med henne hur som helst Solig
  • mariakarolina
    Chicita skrev 2012-02-15 19:55:58 följande:
    mariakarolina skrev 2012-02-15 18:45:34 följande:
    Det är lite det här jag menar... Ingen kan "sponsra med vildsvin" om det är en etablerad cateringfirma. Det funkar inte riktigt så... Det går jättebra om ni gör maten själva, men hon som har cateringfirman får inte ta emot kött hur som helst för att tillaga.

Och jag svarade ju baserat på det du skrivit innan där det inte riktigt framkommit om det är en riktig cateringfirma eller inte (först lät det ju som att ni skulle laga maten själv).
    Hoppas att hon har något som passar er, eller är anpassningsbar och kan göra en meny som ni gillar.
    Lycka till i morgon när du pratar med henne hur som helst Solig
    jag har hört från många att man kan införskaffa köttet själv och låta firman tillaga.. Hmm.. Ja vi får se vad som sägs imorgon:) Men vildsvinet menar jag på att min svärfar ev. skulle tillaga :)
  • Chicita
    mariakarolina skrev 2012-02-15 21:25:47 följande:
    jag har hört från många att man kan införskaffa köttet själv och låta firman tillaga.. Hmm.. Ja vi får se vad som sägs imorgon:) Men vildsvinet menar jag på att min svärfar ev. skulle tillaga :)
    Jag jobbar inom hotell och restaurang, mest på hotellet men även en del i restaurangen. Och vi får inte göra så. I så fall får vi köpa köttet (kvitto ska redovisas då) och tillaga det och sen sälja tillbaka det till marknadsvärde så att säga. Annars kan det räknas som svartjobb...

Kolla med cateringfirman också i så fall hur dom ställer sig till att inte laga all mat på buffén. Vissa kan vägra att göra det alls i så fall eftersom dom inte vill förknippas med andras mat...
Svar på tråden Förslag till huvudrätt och mat i övrigt?