• Hoffsennanen Tottoplex

Den där perfekta festlokalen!?

Hur ska man hitta den där perfekta festlokalen? Vill ha en man kan dekorera själv men ingen sliten byggdegård...! Hur har ni gjort? Eller kan man verkligen förvandla en gammal sliten byggdegård till en vacker festlokal?
    Bilder tack om ni lyckats annars lär jag inte tro er Och vet ni någon lokal i närheten av Varberg/Borås/Kinna/Göteborg så säg till! Vi ska gifta oss i en kyrka här ute på landet så lokalen får inte ligga alldeles för långt bort

TACK! 

• Svar på tråden Den där perfekta festlokalen!?
  • skaraborg2012
    Fjärilen skrev 2012-02-21 21:10:00 följande:
    Det är lite olika beroende på om man vill hyra den lilla salen med och/eller biblioteket och hur länge man vill hyra. Maila Suzanna på Överås o fråga så får du hela prislistan. Men vill man bara hyra den stora salen en dag så kostade det ca 4000 kr.
    Det låter ju överkommligt. Hittade precis Överås hemsida. Tack! =)
  • Shaii
    Fjärilen skrev 2012-02-21 19:14:04 följande:
    Eller om Överås som har eget super tjusigt porslin och stolar och bord ingår. Om du är intresserad så har jag massa bilder härifrån. Ligger vid Liseberg ungefär.
    Vi funderar på Överås men har inte varit där och tittat ännu så jag skulle vara väldigt intresserad av att se fler biler. Kan du tänka dig att maila dina till catrine@lillaviken.se? Ska ni ha er fest där eller har du varit på någon bröllopsfest där?
  • Fjärilen
    Shaii skrev 2012-02-22 09:10:21 följande:
    Vi funderar på Överås men har inte varit där och tittat ännu så jag skulle vara väldigt intresserad av att se fler biler. Kan du tänka dig att maila dina till catrine@lillaviken.se? Ska ni ha er fest där eller har du varit på någon bröllopsfest där?
    Vi hade bokat stället, men ändrade oss för vi ville gifta oss i Italien istället. Men skulle vi ha gift oss i Göteborg, så hade vi haft festen där :)

Har massa kort på porslin och allt. Mailar dig i kväll.
  • 1700tal
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-02-21 18:05:28 följande:
    ÅHHHHHH SÅ VACKERT!!!!! Vart ligger det? och vad betalar ni? Som en dröm!!

Ligger i Ljung, strax utanför Linköping. Problemet för oss var att vi är så många, runt 90 pers. De flesta historiska vackra ställen vi tittade på tog inte så många. Det kostar 15 000 och då har vi tillgång till slottet en vecka innan (och några dagar efter). Vi får använda 4-5 stora salar (tror jag) + entrévåningen med alla fina pelare. Även en gräsyta utmed slottets baksida mot vattnet där det finns cafébord + stolar.

Mat tar vi med själva (varm huvudrätt från catering) och alkoholen har vi köpt i tyskland (till mat och fri bar). Tårta blir vit princess från Ica el likn. Snittar till brudskålen gör vi själva. Så summa summarum, för att vara så många gäster (och på ett slott) har vi nog det rekordlågaste totala kuvertpriset i världshistorien!

• 1700tal
    Fjärilen skrev 2012-02-21 19:14:04 följande:
    Eller om Överås som har eget super tjusigt porslin och stolar och bord ingår. Om du är intresserad så har jag massa bilder härifrån. Ligger vid Liseberg ungefär.
    Det där var ju en fantastiskt fin lokal och byggnad!
  • Mariem

Jag har bokat Garpenbergs herrgård/slott. www.garpenbergsherrgard.se Helt otroligt ställe. Kommer känna mig som en riktig prinsessa!
    Finns hotellrum för 80 gäster, något som vi eftersökte när vi letade festlokal...
    Nån som varit där på bröllop?

• niriel
    Mariem skrev 2012-02-22 10:27:40 följande:
    Jag har bokat Garpenbergs herrgård/slott. www.garpenbergsherrgard.se Helt otroligt ställe. Kommer känna mig som en riktig prinsessa!
    Finns hotellrum för 80 gäster, något som vi eftersökte när vi letade festlokal...
    Nån som varit där på bröllop?
    Åh, jag har varit på bröllop på Garpenberg! Det var otroligt fint och väldigt mysigt. Makalöst fina brudkort blev det med, för omgivningarna är jättefina och det är verkligen "herrgårdsinrett" om man vill ha den typen av bilder med. Bra val!
  • skaraborg2012
    1700tal skrev 2012-02-22 09:49:50 följande:

Ligger i Ljung, strax utanför Linköping. Problemet för oss var att vi är så många, runt 90 pers. De flesta historiska vackra ställen vi tittade på tog inte så många. Det kostar 15 000 och då har vi tillgång till slottet en vecka innan (och några dagar efter). Vi får använda 4-5 stora salar (tror jag) + entrévåningen med alla fina pelare. Även en gräsyta utmed slottets baksida mot vattnet där det finns cafébord + stolar.

Mat tar vi med själva (varm huvudrätt från catering) och alkoholen har vi köpt i tyskland (till mat och fri bar). Tårta blir vit princess från Ica el likn. Snittar till brudskålen gör vi själva. Så summa summarum, för att vara så många gäster (och på ett slott) har vi nog det rekordlågaste totala kuvertpriset i världshistorien!

Vilken tur du har! Jag försökte själv boka Ljungs Slott för vigsel och fest men de har bara en bröllopsfest per år!
    Jag antar att det är din =) Skulle du mot förmodan få för dig att ställa in kan du väl höra av dig! =p
  • 1700tal
    skaraborg2012 skrev 2012-02-22 11:39:57 följande:
    Vilken tur du har! Jag försökte själv boka Ljungs Slott för vigsel och fest men de har bara en bröllopsfest per år!
    Jag antar att det är din =) Skulle du mot förmodan få för dig att ställa in kan du väl höra av dig! =p

Haha, jaså? Jo, det måste ju vara vårt. Jag vet att de är väldigt restriktiva med fester eftersom det sliter så men visste inte att det bara var 1 per år. Vi är så glada över att få vara där! Men så bokade vi över ett år i förväg...

• skaraborg2012
    1700tal skrev 2012-02-22 11:54:28 följande:

Haha, jaså? Jo, det måste ju vara vårt. Jag vet att de är väldigt restriktiva med fester eftersom det sliter så men visste inte att det bara var 1 per år. Vi är så glada över att få vara där! Men så bokade vi över ett år i förväg...

Jo tydligen var det så! Ja per säsong sa de, för det används väl bara på sommaren, men det blir ju per år! Entrén är verkligen "to die for" helt fantastiskt! Jag hoppas ni får det jättefint där! =)  Ja man måste va ute i väldigt god tid om man vill ha bröllop i Linköping överhuvudtaget. Men jag fick ett slott jag med i alla fall, vi hittade ett i Skaraborg i stället!
  • 1700tal
    skaraborg2012 skrev 2012-02-22 12:49:08 följande:
    Jo tydligen var det så! Ja per säsong sa de, för det används väl bara på sommaren, men det blir ju per år! Entrén är verkligen "to die for" helt fantastiskt! Jag hoppas ni får det jättefint där! =) Ja man måste va ute i väldigt god tid om man vill ha bröllop i Linköping överhuvudtaget. Men jag fick ett slott jag med i alla fall, vi hittade ett i Skaraborg i stället!

Jo, det finns ju ingen värme så på vinterhalvåret blir det nog kyligt. Var ni där och tittade eller varit där i annat sammanhang?

Vi bokade Bjärka Säby först men de tar "bara" 79 pers, dessutom blev det rätt dyrt i slutänden med alla krav och måsten de har.

• 1700tal

Var skulle ni va förresten, skrev du det?

• skaraborg2012
    1700tal skrev 2012-02-22 12:58:26 följande:

Var skulle ni va förresten, skrev du det?

Vi övervägde också Bjärka Säby, med det hade blivit alldeles för dyrt och alla regler och bestämmelser avskräckte mig. Vi vill ha fria händer och göra det mer personligt och var rädda för att det skulle bli för stelt! Har bara varit där och sett utsidan eftersom det var bokat redan. När vi bestämde oss för att vara andra sidan sjön i stället så blev det Hjällö Slott utanför Hjo =) Man kan bo på slottet och det har bäddar för 25 pers så det var perfekt för oss som har många långväga gäster!

• 1700tal
    skaraborg2012 skrev 2012-02-22 13:16:41 följande:
    Vi övervägde också Bjärka Säby, med det hade blivit alldeles för dyrt och alla regler och bestämmelser avskräckte mig. Vi vill ha fria händer och göra det mer personligt och var rädda för att det skulle bli för stelt! Har bara varit där och sett utsidan eftersom det var bokat redan. När vi bestämde oss för att vara andra sidan sjön i stället så blev det Hjällö Slott utanför Hjo =) Man kan bo på slottet och det har bäddar för 25 pers så det var perfekt för oss som har många långväga gäster!
    Oj, så fint! Blev det där billigare än BS? Vad kostar det om man får vara nyfiken? Jo, bristen på övernattning är nackdelen med Ljung, över hälften av våra är också långväga. Men det blir stortaxi till Link.
  • skaraborg2012
    1700tal skrev 2012-02-22 14:10:57 följande:
    Oj, så fint! Blev det där billigare än BS? Vad kostar det om man får vara nyfiken? Jo, bristen på övernattning är nackdelen med Ljung, över hälften av våra är också långväga. Men det blir stortaxi till Link.
    Ja visst är det! =)
    Det blir billigare i och med att man får välja vilken catering man vill ha (eller fixa eget), så vi har valt en catering med bättre pris än BS alternativ. Serveringspersonalen kommer vi ta från en restaurangskola i närheten som de samarbetar med. Dessutom får man även här ha egen alkohol. Priset beror på om man bokar hela slottet med de 25 bäddarna också, eller endast festlokalerna. Vi betalar 16 000kr för allt.
    Ja det är ju trotts allt inte så långt till Linköping för er så det gör nog inte så mycket!
  • Shaii
    Fjärilen skrev 2012-02-22 09:27:26 följande:
    Vi hade bokat stället, men ändrade oss för vi ville gifta oss i Italien istället. Men skulle vi ha gift oss i Göteborg, så hade vi haft festen där :)

Har massa kort på porslin och allt. Mailar dig i kväll.
    Stort tack för alla bilder =)
    Inga fler som har bilder på festlokaler i Göteborg som kan rekommenderas? Att det ska vara så himla svårt att bestämma sig :)
  • MrsT2011

Hej TS, jag vet inte vad du tycker om riktigt lantliga lokaler (typ logdans på midsommar), men om du gillar det så kan jag tipsa om Råda Hembygdsgård utanför Mölnlycke.

www.radahbfmolnlycke.se/

Jag har själv serverat där på ett bröllop, jättemysigt! Kostar 2800 kr för hela helgen, plats för 100 personer. (Endast sommarsäsong.)

Kolla på "uthyrning av lokal", klicka på länken "bröllop" och klicka på bilden i mitten så får du en känsla för hur logen ser ut. Riktigt mysig midsommarkänsla!

Svar på tråden Den där perfekta festlokalen!?