• paet

Samma storlek på vigselringen som förlovningsringen?

Undrar om man kan välja samma storlek som det är på förlovningsringen om jag ska beställa ring på nätet? Eller är det osäkert att göra det ändå?

Hade tänkt mig på jempguld.se då jag hört mkt gott om dem. Men visst är väl ringstorlekar också samma överallt? Hur gjorde ni?

Hittade inte denna info i någon annan tråd. Orkade inte söka igenom alla sidor hehe.

Mycket tacksam för hjälp!  

• Svar på tråden Samma storlek på vigselringen som förlovningsringen?
  • Pyttsan

Ringstorlekarna brukar vara samma överallt. Jag har fått tipset att välja ringar i aningen olika storlek. Då kan man välja att bära dem olika, beroende på om man är lite upp eller ner i vikt, eller lite svullen. På vintern sitter min förlovningsring väldigt löst, så jag tänker välja vigselring som är lite mindre, så kan jag ha den ytterst när jag är smal och tvärtom på svettiga sommardagar.Glad

• paet

Okej men det är ju superbra Då ska jag bara ta reda på vad jag har för storlek nu. Har glömt det sedan vi köpte våra förlovningsringar. Ja men det är ju sant! Som tur är så vet jag att denna storleken jag har funkar då man varit höggravid med den  

Ja då kan det ju vara bra att välja en mindre så den inte sitter så löst! Vad ska du ha för ring? 

• Anny

om man väljer olika storlekar så blir ringarna ine i jämnhöjd. Bara något att tänka på.

Jag hade tänkt ta en mindre storlek på vigselringen eftersom min förlovningsring sitter för löst. Min genialiska plan var att vigselringen då skulle hålla fast förlovningsringen så att säga.

Min guldsmed avrådde mig, av ovan nämda skäl. Han kommer fixa till så att ringarna hamnar i samma höjd ändå. 

• Pyttsan
    Anny skrev 2012-02-23 07:18:21 följande:
    om man väljer olika storlekar så blir ringarna ine i jämnhöjd. Bara något att tänka på.

Jag hade tänkt ta en mindre storlek på vigselringen eftersom min förlovningsring sitter för löst. Min genialiska plan var att vigselringen då skulle hålla fast förlovningsringen så att säga.

Min guldsmed avrådde mig, av ovan nämda skäl. Han kommer fixa till så att ringarna hamnar i samma höjd ändå. 
    Det är väldigt sant! Själv ska jag ha en helt annan skena på vigselringen, och inte så stor skillnad i storlek. En kvarts storlek bara, fast det kanske skulle synas ändå, om det är likadana skenor på ringarna.

Jag ska ha en väldigt smal alliansring till min släta vanliga förlovningsring.  
  • Anny

Jag kommer ha något smalare (1 mm "bara" dock) vigselring. Men guldsmeden ville nog göra vigselringen liiite högre än förlovningsringen för att få plats med stenarna. Så han får nog ihop storlekarna bra ändå. Är glad att jag gick till  guldsmed (vääldigt erfaren sådan) han har öga för detaljer om man säger så. Min fabrikstillverkade förlovningsring (schalins) är inte riktigt så vit som den blandning av metaller han använder, så han skulle göra min vitare. Läre mig massvis när jag var där! Skitkul!

Tydligen ska han värma upp min ring till 700 grader eller så och då kommer ädlare metallerna stiga uppåt och därmed kan han få den vitare.

Ja mina ringar är då i vitguld. 

• Anneli256

Det är svårt att säga. Det beror mycket på vilken typ av ring du ska ha..om skenan är olika. Om man nu ska beställa från internet så hade jag nog rek dig att be dom skicka ringmått, det brukar finnas erbjudande om att man kan låna ringmått från dom olika leverantörerna.

• paet

Tack för tipsen. Ska nog skicka efter ringmått tror jag så man vet alldeles säkert. Annars sitter min förlovningsring alldeles perfekt. Ska nog mäta den och jämföra deras ringmått då tror jag. 

Det blir denna ringen jag ska ha: http://www.jempguld.se/signo-p-824-c-233.aspx
    Så det är ju inte så många stenar i alla fall  

Svar på tråden Samma storlek på vigselringen som förlovningsringen?