Nevs skrev 2013-04-21 15:43:10 följande:
Kul att läsa hur alla ska göra! Vi bor i England och har haft en del diskussioner om hur vi ska närma oss saken. Jag har ett vanligt svenskt förnamn men ett ovanligt (svensk-klingande) efternamn som funkar väldigt bra även här. Min familj är de enda i Sverige med detta efternamn. Jag kan absolut inte byta på grund av karriären, vilket också gäller min fästman. Han har ett vackert, adligt brittiskt efternamn som jag gärna hade tagit men tyvärr är det långt och ganska omständigt. Jag tyckte att det var ok att behålla våra egna namn, men då han gärna vill att vi ska ha samma så kommer vi båda heta xxxxxx-xxxxxxxxxxx (vilket är ok i England). Hur omständigt som helst! Men vår deal är att eftersom det var hans förslag så får han aldrig klaga över hur jobbigt det är - och jag har fritt klagande framöver!
Det känns som att du beskriver mitt liv och min situation i detalj! :) Allt ifrån det ovanliga efternamnet som bara min familj i hela Sverige har (men som är "svensk-klingande" så att det hade kunnat låta svenskt men kan även vara engelskt eller nånting annat liknande), till att jag inte vill byta pga karriären och att vi bor i England, fast vi flyttade tillbaka till Sverige för bara en månad sen efter att ha bott i England i mååååånga år. Men våra efternamn är så lika varandra (båda slutar likadant, men början är olika) så känns det fånigt att ha double-barrelled efternamn (vilket jag annars väldigt gärna hade gjort). Så på grund av att mitt efternamn är så unikt och ovanligt, att jag tycker om det så mycket, karriären, och att andra delen av bådas efternamn är samma så har jag beslutat mig för att jag ska behålla mitt efternamn. Och jag vill inte att han ska behöva byta till mitt, när jag själv inte är redo att göra samma sak! Då känner jag inte att jag kan be honom göra det. Sen tycker jag kanske att det är lite suboptimalt att hela familjen inte kommer att ha samma efternamn och att det ska märkas särskilt sen när vi bestämmer oss för att ha barn, men så får det vara! Det är en ny generation och jag tror att det kommer att bli vanligare och vanligare att familjer inte har samma efternamn. Det är trots allt inte efternamnet som kommer att hålla ihop familjen förhoppningsvis :)