• Svar på tråden Eye candy... ringbling..
  • johanna anders

Här är en till ringnörd eller rättare sagt, en diamantnörd Drömmer

Gud vilka vackra ringar!! Alla i USA verkar ha MINST en 1 carats diamant! i sin förlovningsring! Avundsjuk, jag är så AVUNDSJUK...

• KhiraLii

Det är itne nyttigt för plånboken att hänga för mycket på Pricescope Skrattande

• Willow

Eftersom det ar Eye candy trad sa postar jag denna lank - aven om det mesta dels ar andra smycken, men vem kan inte avundas Elizabeth Taylor's smyckes kollektion - far rysningar bara jag tanker pa den.... Och en forlovningsring pa over 33 carat - jeeze louise!

http://www.christies.com/elizabethtaylor/saleroom_legendary_jewels.aspx

Nog for att jag alskar min engagement ring, men om jag kan fa dromma, och det far jag val?  Sa sager jag bara Harry Winston - ahhhh!

Eftersom det ar Eye candy trad sa postar jag denna lank - aven om det mesta dels ar andra smycken, men vem kan inte avundas Elizabeth Taylor's smyckes kollektion - far rysningar bara jag tanker pa den.... Och en forlovningsring pa over 33 carat - jeeze louise!

http://www.christies.com/elizabethtaylor/saleroom_legendary_jewels.aspx

Nog for att jag alskar min ring, men om jag kan dromma sa sager jag bara Harry Winston - ahhhh!

• KhiraLii

Min dröm är en ca 3 ct August Vintage cushion. Kikade på en nyss som gick lös för 93 000.....dollar.

• Willow

Jag skulle nog inte vaga ga omkring med en sa stor ring - jag vrider redan pa ringen sa att stenen ar i handen och bara bandet syns nar jag ar pa public transport i vissa omraden och jag har 'bara' 0.6 carat (en cushion cut liknande Harry Winston ringen) - fast sen bor jag ju i London och kanske kanns lite skummare dar an i Sverige.
    Men ack sa vackra dem ar i alla fall ringarna! Fast a andra sidan, har man rad med en 3 carats ring sa tar man val inte direkt tunnelbanan heller haha!

• KhiraLii
    Willow skrev 2012-03-09 16:50:48 följande:
    Jag skulle nog inte vaga ga omkring med en sa stor ring - jag vrider redan pa ringen sa att stenen ar i handen och bara bandet syns nar jag ar pa public transport i vissa omraden och jag har 'bara' 0.6 carat (en cushion cut liknande Harry Winston ringen) - fast sen bor jag ju i London och kanske kanns lite skummare dar an i Sverige.
    Men ack sa vackra dem ar i alla fall ringarna! Fast a andra sidan, har man rad med en 3 carats ring sa tar man val inte direkt tunnelbanan heller haha!
    Jag misstänker att det är så ovanligt med stenar av den storleken i Sverige att ingen skulle tro den var äkta Tungan ute
  • johanna anders
    Willow skrev 2012-03-09 15:33:44 följande:

www.christies.com/elizabethtaylor/saleroom_le...

Nog for att jag alskar min engagement ring, men om jag kan fa dromma, och det far jag val?  Sa sager jag bara Harry Winston - ahhhh!

www.christies.com/elizabethtaylor/saleroom_le...

Nog for att jag alskar min ring, men om jag kan dromma sa sager jag bara Harry Winston - ahhhh!

Hm, sudda bort min drömring, jag har en ny... Tyst Om man hade obegränsat med pengar så hade just den där suttit på mitt finger nu!
    Har en solitär med 0.5 carats diamant och ska "uppgradera" den till en ca 0.70-0.75  med sidostenar. Jagar just nu runt på James Allen efter den perfekta diamanten till min ring!
  • sofieolausson

Bara... 33 karat.. äh..

Jag älskar cushion cuts, höll på att köpa en sådan från JA men vågade inte chansa pga slipningen. Tråkigt om man skulle fått hem en med redig bow tie eller svarta fält i. Just den där ringmodellen med micropavé och halo.. åhh vad jag skulle vilja ha en sådan!!

Vilken otroligt vacker cushion cut, KhiraLii! (GoodOldGold verkar vara bra på cushions? De har bra informationsfilmer på youtube har jag för mig?)

• KhiraLii
    sofieolausson skrev 2012-03-09 18:54:07 följande:

Bara... 33 karat.. äh..

Jag älskar cushion cuts, höll på att köpa en sådan från JA men vågade inte chansa pga slipningen. Tråkigt om man skulle fått hem en med redig bow tie eller svarta fält i. Just den där ringmodellen med micropavé och halo.. åhh vad jag skulle vilja ha en sådan!!

Vilken otroligt vacker cushion cut, KhiraLii! (GoodOldGold verkar vara bra på cushions? De har bra informationsfilmer på youtube har jag för mig?)

Precis som du säger så slipas de flesta moderna cushions enbart efter storlek och är oftast riktigt dåliga på ljusåtergivning. De får då ett utseende som man kallar för crushed ice pga av att de läcker ut ljus istället för att reflektera det. Man kan då inte längre se några tydliga facetter i diamanten utan det är bara en enda röra. Se bilden nedan och jämför med diamanten i mitt förra inlägg. För vissa andra slipningar så är "crushed ice" eftertraktat men inte i samband med cushions. Cushions är en av de allra första slipningsformerna och antika cushions har ofta få, ganska stora facetter och de har en väldigt hög krona. Denna form är väldigt eftertraktad för den ger en helt annan ljusåtergivning men det är mkt svårt att hitta en sådan ibland alla moderna. Vad Good old gold har gjort är att de har tagit fram en egen slipningsform där de slipar cushions för maximal ljusåtergivning och med stora tydliga facetter. Dessa cushions kallas för august vintage cushions eller AVCs och de är omåttligt populära. Köper man en sådan är man garanterad att få en riktigt glittrig sten samt att de har ett väldigt distinkt utseende där de reflekterar många pastelliga färger. AVCs kommer dock med en större prislapp eftersom de inte görs i stora kvantiteter.

Crushed ice

• sofieolausson

Jag tycker att crushed ice cushions ser "blinda" ut, som en vit massa bara. Vet att jag hittade en sida när jag letade efter cushion cuts som visade hur en cushion såg ut utifrån olika slipmönster, kommer bara inte ihåg vilken det var, den var väldigt utförlig iaf..

Det bästa med att vara hobbydiamantfantast är att man får lära sig nya saker hela tiden, igår när jag letade efter vad girdle heter på svenska (ska ha en smal sarg runt denna och kom inte ihåg vad guldsmeden sa att det hette) så såg jag att carat heter carat även på svenska och inte karat (som tydligen enbart gäller guld). Lite svenska begrepp då för sådana som mig som läst mest på amerikanska sidor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Briljant (rondisten - haha)

• brideo

Kul att läsa era inlägg! Tyckte jag kunde mycket men lärde mig av att läsa det ni skrivit. Kul! Även mycket kul att vara galet nöjd men min egen ring efter att jag sett allt vackert på länkarna ni bifogat. 

Svar på tråden Eye candy... ringbling..