lamickis skrev 2012-03-23 10:06:14 följande:
tack pulmonate för alla tips, guld värt!
vi pratade igenom det igår och det lutar åt barcelona
men du verkar ju ha lite koll på italien! hur funkar rimini eller amalfikusten ( kan vara heelt galet stavat, hoppas du förstår vad jag menar) för långweekend?
Ja jag har bott här i Italien i 7 år nu! (nästan 8, herregud!).
Rimini - NEJ! hjälp! Kan inte tänka mig ett värre ställe. Poppis på 70/80 talet bland svenskar och där bor en massa svenskar också som typ blev kära i en kille och stannade kvar *ler*.
Amalfikusten däremot - JA! Flyg in till Neapel och ta tåget ner.
När ni ändå är i Neapel äter ni pizza på Da Michele (BÄSTA pizzerian i Napoli, och därmed även världen!). De har bara margherita och man får gå dit tidigt. Filmen med Julia Roberts spelades in där (Eat Pray Love) för något år sen. Näst bästa pizzerian är Di Matteo, som även har andra pizzor OCH friterat! mums gott!
- Dagsutflykt om det är lite muligt (för det blir för varmt om det gassar på) = Pompeij.
- Dagsutflykt om det är fint väder = Capri. En ö utanför som är otroligt fin. Lite Grekland känsla.
Det finns så mycket i Italien.. här kan jag babbla i evigheter.
Andra tips:
- Cinque terre i norr. Italienska riviäran. Flyg in till Milano. 5 små byar längs havet. Man kan vandra emellan dem eller ta ett litet lokaltåg. Väldigt färgglatt och fint.
- Venedig, Verona. Tåg emellan kostar bara en 10 euro nånting.
www.trenitalia.it tar ca 1,5h. Så man kan se 2 städer i ett.