Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

Huvudvärken släppte nästan helt när jag kom hem och slapp det skarpa ljuset Glad

Jadu våren är defenitivt inte här i alla fall. Tror vi har fått 15 cm snö under dom senaste dygnen, men det värsta är väl blåsten. Det snöar på tvärsen liksom Obestämd

Ja det låter inte som en bra kombination. Se till att ta hand om dig. Prioritera saker som du mår bra av Solig

• Chicita

Åh jösses... en helg hos svärföräldrarna brukar generera ett (eller några) plus-kilo(n) även om vi också går mer där än vi gör hemma (hunden behöver ut mer, för han får mer gott och dricker då också mer vatten)

Nu är vi hemma igen och en veckas jobb väntar.
    På onsdag ska jag till magnetkameraröntgen och röntga mitt "vigselringsfinger" som ju har krånglat i över ett år.
    Det gör fortfarande ont, är svullet (eller tja det känns inte så där vattnigt svullet som något svällt brukar göra utan det är bara större) och allmänt jobbigt att jag inte kan ha mina ringar... 

• Chicita
    Loanne Jo det gör ont... Men jag är så van att ha ont överallt att det liksom blir sekundärt.
    Jag stör mig mest på att jag inte kan ha ringarna och att dom missade så grovt på första operationen och skar rakt igenom knölen istället och sen inte ens såg att dom hade gjort det...

Det låter bra att det går framåt med revbenen där också Glad 
  • Chicita
    Loanne... Nja jag vet inte om jag har fibromyalgi.
    Jag fick ett ben i vänster fot pulveriserat efter en häst-olycka 1996 och jag fick inte åka till lasarettet för chefen (stuteri mitt ute på landet, ingen egen bil och då hade man ju inte mobiltelefoner heller).
    Så när det inte var bra dagen efter olyckan så fick jag lov att  (på den trasiga foten) ca 500meter upp för en brant backe för att låna chefens telefon som man kunde ringa ut på och beställa taxi till lasarettet.
    Foten var då så svullen att den inte gick att operera så jag fick vänta 6 veckor.
    I slutänden blev det 1 år i gips, 3 operationer och 3 år på kryckor.
    Och ortopeden förklarade att pga att dom måste öppna på samma ställe varje gång så har jag fått nervskador där. Nerverna har läkt ihop. Men dom har liksom som ett "filter" eller "glappkontakt" eller vad man ska säga eftersom dom passerar genom den tjocka ärrvävnaden.
    Dessutom har det "läckt ut benmärg" i foten, som ligger som pelare mellan mellanfotsbenen. Så dom där bryter jag av lite då och då och då känns det som om jag faktiskt bryter foten. Det gör svinont men jag vet ju att det inte är så farligt så det är bara att bita ihop.
    Dom fick inte heller det ben som blev pulveriserat att läka ihop riktigt som det skulle. Så jag har en fjädrande benbit på utsidan av foten (alltså den sticker inte ut, men om du tänker dig att du har foten i golvet så har du ju en insida (hålfoten - den del som pekar mot andra foten) och en utsida.

Om inte det var nog så har jag överrörliga leder, så mina knän är helt paj. När jag var 15 så konstaterade dom att knäna är utslitna. Jag har i princip ingen ledvätska, flera cm för långa ledband och brosket är i princip nedslitet. Men jag var för ung för att ha dom problemen så alltså kunde dom inte göra något åt det även om jag ju faktiskt har sådana problem...

Pga överrörlighet så har jag dragit axlarna ur led flera gånger.
    En gång för ca 8 år sedan så drog jag ena axeln ur led på ju-jutsuträningen och kunde inte få tillbaka den på plats igen.
    Ett par månader senare fick jag operationstid och opererade den.
    Ca 4 veckor efter operationen så var det ingen som kunde åka ut och fylla på vatten till hästarna (mitt i sommaren), så jag tog med min superallergiska make så jag hade bärhjälp och vi fyllde på vatten.
    Sen skulle jag bara tömma dropp-hinken. Den som står under kranen i stallet och fångar upp alla småskvättar som blir pga att röret är så långt så även när man stängt av kranen så efterrinner det en skvätt.
    Jag tar hinken med min friska arm, går ut på gödselstacken (det var som en "brygga" utanför dörren eftersom det är utgrävt för gödslet så att man inte ska fylla upp så fort.)
    När jag kommer ett par steg utanför dörren så brister en planka och jag far ner med ena benet och instinktivt tar emot mig med båda händerna.
    Den nyopererade axeln tar massa stryk.
    Jag sliter upp allt dom har satt fast och sliter även av det översta bicepsfästet av dom två som finns i axeln. Och eftersom det var så nyligen efter operationen så kunde dom inte gå in omedelbart igen. Så jag får en akuttid ca 4 månader bort... 
    Bicepsfästet har dom inte satt fast för om dom gjorde det så skulle jag få en "karl-alfred-muskel" säger dom. Och det gör att det ibland sliter och drar  i det andra fästet så det känns som om det ska slitas loss. Och även om dom nu försökte sätta fast axeln riktigt ordentligt och medvetet göra mig mindre rörlig så har det inte hjälpt. Jag skulle behöva operera om axeln. Men om jag gör det igen så kommer dom att steloperera och det vill jag inte.

Sen har jag ett par kotor i ryggen som ligger fel och nerver i kläm där med (ichias)...

Delvis pga axelskadan och delvis pga en krock för många år sedan så är jag superspänd i nacken och det kan kanske bidra till min yrsel.

Så allt det här sammantaget gör ju att jag alltid har ont någonstans.
    Speciellt i foten där mina knasiga nerver skickar signaler till hjärnan om att jag har ont fast jag inte har det...

Så när det kommer något mer som gör ont så blir det mest en känsla av "åh nej, inte en sak till" Tungan ute 
    Men ja man vänjer sig ju. Speciellt när det är konstant på samma nivå.
    Men det kan räcka med att jag slår i en tå eller skär mig på ett papper för att smärtan liksom ska blomma upp (det känner du säkert till... Lite huvudvärk - så får du helt plötsligt mer ont i revbenen?)

Ja nu får du vara jättenoga med att vila ordentligt så att du inte saboterar för dig själv Glad 
  • Chicita

Ja lite liknande fantomsmärtor kan man nog säga...
    Och onödigt is the word Flört 
    Finns inte mycket nödvändigt i det tycker jag själv då, men kroppen säger annat Tungan ute 

Jodå det kräver energi, och jag kan gå från Superglad till Rasande furie på två röda om det är brorsan, maken eller någon annan jag känner väldig väl och vågar släppa fram känslorna till (om dom gjort / sagt något som jag tycker är korkat liksom Tungan ute ) För till dom så orkar jag inte hålla igen. Men det går ju över precis lika snabbt som det kom. Så dom brukar bara stänga öronen och låta mig vara arg. Och när det gått över typ 20 sekunder senare så kan man prata vidare som om inget hänt ungefär Flört

Ha en trevlig morgonpromenad.
    Min fick en ände med förskräckelse och nu ligger jag här med en darrande hund tryckt mot låret... 

• Chicita

Jag kopierar in det jag skrev på FB. Enklast så Flört
    ----------------------------------------------------------------------
    Usch obehaglig händelse nu på morgonpromenaden...

Det finns minst 3 (jag tror att det är 4 eller 5) stora.. och då menar jag STORA hundar härikring. Jag är inte helt säker på rasen men dom ser ut att kunna vara Landseer(er?)...
    Det är en av dom hundarna som ägarna brukar ha lite problem med för han vill gärna springa fram till Elox. Han verkar inte arg eller så, men Elox blir rädd och så fort den hunden gör ett "utfall" (i brist på bättre uttryck) så börjar ju Elox att morra och skälla och vara "farlig hund" och det gör ju inte saken bättre... Men det är alltid den hundens intresse för Elox som brukar vara utlösaren. Ibland räcker det med att hunden bara tar något steg mot Elox för att han ska känna sig hotad.

I dag var ägaren (tror jag i alla fall) ute och gick med både den och en till likadan hund och såg att vi var påväg hem. Så han gick åt sidan in på en liten bit gräsmatta för att släppa fram oss.
    (Jättebra initiativ och det tackar vi stort för. Det är skönt med folk som förstår att min hund är RÄDD, inte arg). När vi var mitt för dom och jag bara hann säga Tack! Så gör den här hunden ett utfall. Och hans kompis hänger på. Ägaren kämpar för att hålla hundarna och jag skyndar mig att få med Elox därifrån för att hinna undan innan han inte orkar hålla dom längre. Elox blir självklart rädd, vad skulle du bli om en människa som är 8-10 ggr så stor som dig skulle göra ett hopp emot dig liksom? Så han börjar skälla så gott det nu går med pipleksaken i munnen. Och då tar båda hundarna i och DRAR med sin ägare mot oss.
    Ägaren hänger i kopplet, faller omkull och släpas efter hundarna på asfalten medan dom springer emot oss och jag hinner precis lyfta upp Elox innan dom omringar oss.
    Elox är stel som en pinne av rädsla.

Jag blir lite orolig över om det har gått bra för ägaren, men vet att det bästa jag kan göra är att försöka ta mig därifrån medan han har fått stopp på hundarna. Så jag sticker iväg några meter innan jag vänder mig om och frågar om han är ok. Han säger att han är ok, och jag hoppas att han inte är helt sönderskrapad.

Elox är ovillig att gå nu. Han är dels rädd, och hans ena tass är blöt en bit upp på hasen (baktassen alltså) så den verkar ha fått en slick eller kanske till och med en liten tuggning. Återigen, jag upplevde inte hundarna som aggressiva. Men om dom vill hälsa så kan det ju vara lite överväldigande.
    Visst jag kanske skulle låtit Elox vara kvar på marken och hälsat på dom nu när det ändå var oundvikligt. Men jag känner min lilla hund. Han skulle försökt attackera dom nu för att försvara sin matte. Hur rädd han än är och då vet jag ju inte hur det hade slutat...

Nu ligger han här i soffan bredvid mig, så nära han bara kan och skakar.
    Det tog 20 min att gå ca 75-50 meter. Han haltade lite lätt med sin blöta tass (tror att det mest var för att det var obehagligt och han var rädd, jag kan inte hitta några skador) och han ville inte titta hemåt, han var tvungen att ha koll på vart dom hundarna tog vägen. Efter mycket lock och pock och lite lek med pipleksaken för att försöka få honom att tänka på annat och kanske avsluta händelsen med lite rolig lek och roligt minne så är vi hemma som sagt...
    Undrar hur det här kommer att påverka nästa promenad och nästa hundmöte...
    Vi som hade kommit så långt med hundrädslan. Man kunde NÄSTAN passera en hund innan Elox började skälla (eller pipa snarare då han alltid bär sin leksak). Från att ha skällt 15 meter innan vi mötte någon...

Jag hoppas att det gick bra för ägaren till dom andra hundarna.
    Jag är inte arg på honom eller hundarna och jag hoppas att han också ser mötet på samma sätt som jag gjorde. Två hundar som så gärna ville hälsa på den där lilla söta vovven och att vovven då blev rädd och försökte säga "kom inte hit jag är farlig"...
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------

Har du förklarat för din man vilken ventil det är och varför du reagerar så argt?
    Att leva med smärta är en katalysator och om man ska undertrycka all ilska också bara för att inte uppröra dom som är en närmast så kan det istället bygga upp till ett extremt utbrott.
    Bättre små vredesutbrott som får gå över snabbt.
    Än ett vulkanutbrott som kan vara i flera dagar där saker som hänt för länge sedan kommer fram, sånt man sparat på och irriterat sig på.
    Förklara att du kanske inte ens är arg på honom på riktigt.
    Det liksom bara spiller över, för att du har ont, är frustrerad och mår dålig. Och det bästa är om han kan låta dig vara arg en stund och sen kan ni prata om det när du har lugnat ner dig... Glad 

• Chicita

Vi mötte hans hundkompis på nästa promenad. Hon fick ett argt mottagande och ett nafs i sidan (hon har väldigt lång och tjock päls så det ska mycket till innan han gör illa henne).
    Hon är väldigt tålig och snäll, så när hon märkte att han var upprörd så försökte hon inte leka eller svara tillbaka eller något. Hon tog emot hans ilska och upprördhet och sen kom hon och frågade efter godis.
    Så dom fick ett par bitar var och så var det visst bra sen Glad 

Få se om vi ska gå ut och gå snart en vända om hon är redo.
    Elox gick och la sig nyss. Han verkar helt mentalt slut stackarn. Han ville inte ens vara med och baka kaka Förvånad 
    Och annars vill han alltid slicka skålen och visparna.

Jag tror att det är viktigt att dom förstår varför.
    Och kanske även förstå att om det är ok för mig (enligt dom) att bli arg när jag blir arg, och inte undertrycka ilskan. Så blir det kanske mindre bråk i slutänden och alltså lättare för dom  Flört 

• Chicita

Ja det är lite så här också passionsblomman... Vi kan inte låta bli att skratta åt det. Ofta börjar jag skratta mitt i att jag håller på att skälla om något. Eller så säger jag något dumt och maken drar på smilbanden. Och det är väl det som gör att det funkar.
    Alltså att man inte fastnar i det där "jag är jättearg och ingen förstår mig-stadiet" utan man går över till "öööh vad var det jag var arg för nu igen?-stadiet" Flört 

Lilla Elox fick overaller förra vintern. Det var vintern före det som vi upptäckte att han verkligen skulle behöva något som gick ner över benen. För då hade vi ett tag som det var under -30 grader och då fick han köldkramp efter bara några steg.
    Att ha något på tassarna är inte ett alternativ så vi har satsat på vovverall (som vi döpt om overallerna till) Och när det är riktigt kallt så får han något av mina hemsydda fleecetäcken under. Och någon gång har han även haft ett täcke utanpå.
    I början hatade han overallerna. Han vägrade gå. Men sen klickade det till och han förstod att det faktiskt var skönt att ha dom på. Så nu gillar han dom Glad 
    Men i dag har vi varit ute 2 gånger och han har fått vara "naken". Och det är ju det bästa av allt, även om det är lite kallt fortfarande. Men han behöver ju få sol på sig så då får han frysa lite ibland...

Jag är imponerad över hur duktig du är.
    Jag måste "klä av" promenadbandet någon dag och försöka gå lite på det nu när våren är i antågande. Men jag har inte haft någon motivation alls...
    Hunden har i alla fall varit mer sugen på att gå. I går morse ville han faktiskt gå mer än typ 500 meter Tungan ute
    Annars är det fort ut - pruppa - fort in som gäller.
    Men i går ville han gå en runda som tar ca 30-35 min så det var bra Glad

Jag är ledig i dag och i morgon.
    Sen jobbar jag hela helgen i affären Glad
    Du då?

• Chicita

Ja satsa på en härlig påsk nu passionsblomman Solig
    Kul att sonen får besök. Sånt brukar liva upp även resten av familjen. Helt plötsligt blir man jätteaktiva och hittar på massa saker som man annars inte orkar Flört

Vi ska njuta av lite hembakt chokladsockerkaka och kaffe med Irish Cream-smak nu i alla fall Glad

• Chicita
    Loanne
    Han är sötast i fleeceoverallen, men den är så svår att få på.
    Hans overall i funktionsmaterial är lättare. Den var lite lång i benen så jag kapade helt enkelt av muddarna längst ner på den. Ska sy in benen lite någon gång framöver men än så länge ser det ut så här...
    Han har sin "fuskpolo" under så han är varm om halsen också Flört 

Svar på tråden Walk a mile!