• Anonym (förvirrad)

Någon som vill tro nåt, värk i magen...

Jag blir verkligen inte klok på det här.. I ett års tid har jag haft en molande värk som kommit och gått.. Trodde att det var äggledaren först då det sitter långt ner i magen på höger sida.. har varit hos gyn 4 ggr, men de hittar ingenting.. Känner av det näatan hela tiden nu.. Har ätit penicillin 2 ggr senaste tiden av andra skäl, och då försvinner det onda helt.. sedan har det kommit tillbaka typ 4-5dagar efter sista tabletten.. Någon som vill gissa diagnos? Jag är helt slut på teorier nu.. :-\

• Svar på tråden Någon som vill tro nåt, värk i magen...
  • Anonym (P-stav)

Går du på p-piller eller liknande? Jag hade molande värk i magen en längre tid och det var inte att leka med. Testades för en del olika grejer men konstaterade sen att det förmodligen berodde på att jag har p-stav. Ren gissning!

• Anonym (urinblåsan)

Känner du besvär när du kissar? Jag har haft många återkommande urinvägsinfektioner och då kände jag molande värk i magen, runt urinblåsan. Har fått penicillinkurer emot det, men så har det kommit tillbaka igen efter någon vecka. Har du fått lämna något urinprov?

• Anonym

Har de tagit några blodprov på dig? Du kankse har en inflammation någon stans. I så fall ser de det på CRP-värdet (inflammationsvärdet) i blodet... kankse kan vara värt att kolla.

Blir det värre någon gång tex när du äter?

• Anonym

Åh tycker synd om dej! Har sj haft en massa problem med magen utan att dom hittade vad det var...
    Vill inte skrämmas men har du fått göra något cellprov vid något av gynbesöken?? (Var tyvärr d som ställde till det för mej o då var jag för ung för cellförändringar påstod dom, men det visade sej ändå vara det som var felet)
    Har inte mycket råd att ge mer än att du ska stå på dej!!

• Anonym (förvirrad)

Massa tack för alla svar! Jag har ju haft hög sänka, fick en infektion efter en konisering för ett par månader sen.. Så de har kollat ordentligt hos gyn, samt tagit bort cellförändringar Nu sist hade jag uvi, då kollade de inte crp utan tog bara urinprov.. Fick penicillin igen och var utan värk en vecka typ.. sen var den tillbaka igen.. Jag börjar undra om en blindtarm kan vara småirriterad men liksom ändå inte bli en inflammation? Så himla jobbigt att ha värk som man inte förstår sig på.. Massa tack igen!

• sofiasmamma

Du kanske har myom? De kan bli ganska stora (jag hade ett på 10 cm i diameter) men utan att man märker så mkt (mitt upptäcktes på ultraljudet när jag var gravid).

• Anonym (förvirrad)

Sofiasmamma: tack för svaret, men borde de inte ha sett det då de kollade mina äggledare med ul?

• sofiasmamma
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-03-27 18:17:21 följande:
    Sofiasmamma: tack för svaret, men borde de inte ha sett det då de kollade mina äggledare med ul?

Aha, missade att du gjort UL. De borde kanske ha sett det men det är ju inte säkert, om de bara koncentrerade sig på äggledarna. De var inte ens säkra på att mitt myom (som då var 8 cm) var ett myom på en gång utan det blev magnetröntgen och så småningom operation.

Men de borde ju förstås ha tittat efter detta när de gjorde UL. :)

• Anonym

Jag hade blindtarmen 4 ggr innan jag fick den borttagen så absolut ingen omöjlighet men då satt min smärta på vänster sida, o jag hade ju hög feber varje gång...

• Silketuss

Min son hade besvär med sin blindtarm under ett par års tid innan den blev borttagen. Så jag tänkte också på att det kunde vara den som spökar för dig. Just det att det blir bättre med antibiotika, men sedan sämre igen. Ett tag prövade man med att behandla inflamerad blindtarm med antibiotika men jag vet inte om man gör det nu. Det känns väl som att det bästa ändå är att ta bort den om den krånglar, men det är ju min åsikt, färgad av att själv vara opererad för appendicit, och med erfarenhet av att lekmannamässigt, faktiskt, ställt diagnos på just detta! Ska du bli den tredje??    

• Anonym (förvirrad)

Haha, Silketuss.. jaa, ibland är det nog tröttsamt att vara den store doktorn, när pat själv kommer med korrekta diagnoser.. För ett par år sedan kunde jag konstatera att jag led av hypothyreos, men det tog ett halvår innan det bekräftades, de var inte alls inne på samma spår. :-P Känns rätt bra att höra att det kan vara så som jag misstänker, för det här med småjobbiga bihang är något som mörkats ganska bra av vårdaparaturen.. *tar sikte på bronspengen*

• Silketuss

Ts, jag lider också av hypothyreos. Och det är underligt att det ska behöva ta så lång tid att upptäcka det hos så många. Det är ju förhållandevis enkelt att upptäcka med ett enkelt blodprov, så varför vänta så länge med att ta det? 

Apropå den förste som jag "diagnostiserade"   ...så var det en granne till mig och blivande. Han var upp på sjukhuset i staden flera gånger med kraftig magsmärta, illamående och andra i mitt tycke, uppenbara symptom på appendicit. Men han blev hemskickad varje gång och ordinerad Alvedon?! Hursomhelst, så blev han allt sämre och jag var väldigt ihärdig med att han skulle in på sjukhus(i folkmun kallat för slakthuset) igen. Vilket var tur, eftersom han då blev akutopererad pga att bihanget brustit och buken började fyllas med var. Det blev sjukskrivning i nästan 6 veckor efteråt, men slutade ju bra ändå. Han var väldigt glad över sin tjatiga granne, kan jag säga.  

På dem igen och påminn dem om att blindtarmsinflamation faktiskt är något som man kan drabbas av. Lycka till!  

• Anonym

Jobbar på en akutkirurgisk avdelning som sjuksköterska. Blindtarmar behandlas med antibiotika ibland, men bara om patienten kan äta utan att det blir värre, inte har feber och inte har så värst ont. Men det är ju lite av en chansning. Just blinstarmsoperationer är relativt enkla att utföra och patienten brukar kunna gå hem inom ett dygn om den är okomplicerad

Har du feber också? För det är ju ett typiskt tecken på att det är en infektion i kroppen.
    Tyvärr är det svårt att få hjälp fort med diffusa symtom som inte syns på något som går att mäta (temp, prover, blodtryck, röntgen osv) :( 

Svar på tråden Någon som vill tro nåt, värk i magen...