daniiel skrev 2012-04-26 21:33:17 följande:
Jag tycker väl det är helt okej att ha en fest om man nu vill ha det, oavsett kultur. Kan dock förstå det ännu mer om det är vanligt i hans kultur :) Ingen är ju tvingad att dyka upp heller, om de nu inte skulle vilja (nu menar jag inte att jag inte tror att era gäster vill vara med och fira). Det jag dock kan tycka är extremt konstigt och bakvänt är att börja planera både bröllop och förlovningsfest innan man ens är förlovad. Jag vet väl inte om det är så traditionsenligt, eftersom du nu pratar om tradition. Kanske är vanligt där din blivande kommer ifrån iofs, det vet jag ju inte. Samt att ha en förlovningsfest med klädkod och presenter. Det blir verkligen kaka på kaka kan jag tycka. Att gästerna förväntans klä upp sig och komma med presenter två gånger.
Men.. ni gör absolut som ni vill och så länge ni är nöjda med ert val, ja, så är det bra :)
nej gud presenter förväntar vi oss inte alls. vi vill bara att dom ska komma och ha det trevligt med oss. Och klädkoden är också lite för deras kultur. dom gör en väldigt big deal av sådana här fester så därför det är lite speciellt.
Anledningen till att vi planerar detta så långt innan är som jag skrev i tidigare inlägg på grund av att vi behöver mer än ett år för att få ihop allt då vi har gäster från: iran, sverige, norge, england, australien, kanada och USA.
Vi behöver fixa med väldigt mycket praktiskt och så. Så vi har planerat sen i höstas.
Och då den andra anledningen var att jag vägrade vara förlovad mer än ett år. och som sagt det blir ju max 1 år och 2 månader nu så jag tummar ytterst lite på det. Så det har inget med hans kultur och göra att vi inte förlovat oss än utan det är på grund av att jag håller väldigt hårt på sådana här saker då jag anser att alldeles för många förlovar sig utan ett bröllop planerat nästa år. Jag kanske är gammalmodig eller rent av knäpp men det är så jag känner. Och förlovningsfesten började vi planera tidigare då det är samma sak där. En del saker som ska klaffa och så. nästan ingen bor i samma stad som vi så det måste planeras lite före det med. inte lika som bröllopet men ja du förstår.