• kmalmqvist

Fick ni pengar när ni önskade det?

Gifter mig i sommar och eftersom jag och min sambo bott ihop ett par år känns det som att vi har allt vi önskar oss till lägenheten. Därför har vi önskat oss birdrag till bröllopsresan men nu när det närmar sig börjar jag få känslan att vi kanske inte får så mycket pengar utan att gästerna hellre köper presenter trots våra önskningar.

Ni som har önskat er pengar, fick ni det ni hade tänkt eller fick ni annat istället?

Man tycker ju att det vore smidigt att bara ge oss pengar precis som vi önskat, men några gäster kanske det känns tråkigt och opersonligt? Hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?
  • FruSSE

Vi har inte så mycket önskat oss pengar som undbett oss prylar. Vi skrev och undrade om de ville dela denna fantastiska dag med oss och att det är gåva nog. Om de däremot ändå känner att de vill ge någonting så är ett bidrag till bröllopsresan önskvärt. (fast med andra ord).

Vår bröllopsresa är redan betald och klar, så det handlar inte om det. Det handlar inte heller om att vi skulle behöva pengarna, men jag själv vill alltid gärna ge någonting om någon fyller år och bjuder på kalas/man blir bjuden på middag/konfirmationer/bröllop osv. Om man är en person som väldigt gärna vill ge någonting så gör man också det. Då är det ju bättre att ge dom en hint om vad man i så fall helst vill ha då.

Presentcheckar på en resebyrå skulle jag ALDRIG önska mig. Inte ge bort heller. Om den resebyrån kursar så är pengarna kastade i sjön. Dessutom går vi aldrig till en resebyrå när vi ska resa någonstans. Bara tanken på att stå där med en galen 1,5-åring och inte få trycka på datorn själv utan behöva titta på en tant på 55+ som letar efter bokstäverna med pekfingervals...aldrig i livet!

Tycker det är tråkigt med personer som ser presenter som något man ger bort med förbehåll. Att de måste VETA exakt vad mottagaren använder presenten till. I samma stund som de ger bort något så är det ju inte längre deras.
    Varför skulle det vara bättre att köpa en fysisk sak som ingen vill ha och som bara blir ståendes? För vem var det bättre? Tillverkaren möjligtvis, men för givaren och mottagaren så är det ju bara energi och pengar kastade i sjön... 

• Sofi K

var värd på två av mina bästa vänners bröllop i lördags. En fantastisk upplevelse! är dock lite vacuum i huvudet nu i efterhand, men det var inte det jag skulle skriva om.

Dom hade önskat sig bidrag till bröllopsresan. I praktiken innebär ju det "pengar" och dom fick det också! Sen fick dom en hel del annat också, men väldigt många gav just bidrag till bröllopsresan.

Ang disskusionen som är med pengar eller inte, så måste jag bara flika in, :

okej att man tycker det är dumt att ge bort pengar som kan hamna i lite vilket hål som helst, men samtidigt så är ju pengar alltid pengar. och om man har X antal tusenlappar att lägga på bröllopsresan så spelar det väl ingen roll om det är de pengarna man FAKTISKT fick i kuverten under bröllopsdagen eller de man hade på kontot sedan innan eller för all del, fått efteråt. Pengar är ju alltid pengar ändå, och inte 17 blir det exakt de papperslapparna man får som hamnar i resebolagets ficka i slutänden ändå.

Men just att önska sig "pengar" kanske kan klia folk i ögonen lite men "ett bidrag till bröllopsresan" tror jag att de allra flesta förstår!

• Grodprinsens brud

Jag och min blivande make har varit tillsammans i tio år nästa år och bott ihop nästan lika länge... Vi har två barn och varsitt fast jobb med bra inkomst. Vi har redan köpt det mesta vi vill ha utom t.ex en ny säng eller platt-tv men DET tycker jag är MYCKET tråkigare att få än en minnesvärd resa som skapar gemensamma minnen för hela livet! Nepp här kommer vi önska oss bidrag till resan genom förhoppningsvis ett käckt litet rim eller något så att det känns trevligt snarare än snålt.. 

• JuliBrud89

Tråkigt med så många och onødiga kommentarer!! 

Vi har också ønskat oss en peng i førbindelse med brøllopsresa från dom som faktiskt vill ge oss en gåva. Vad ær fel med det? Gå konkret på sak istællet, æn att få en fickkniv med initsialer på (t.ex). Det ær en fin gest, men det ær inget vi kommer få glædje av i livet. Som en resa! Jag ær student och nybliven mamma = inga pengar! Jag har heller aldrig varit utomlands och det har varit mycket problem i mitt liv så vi førtjænar faktiskt en resa.

Jag håller med dig! :) 

• FelizLane
    lisa29 skrev 2012-05-29 18:50:24 följande:
    Men jag har åkt för att vara med och fira bröllopet jag kanske har tagit semester för att kunna vara med och jag har köpt nya fina kläder som passar till bröllopet, då vill jag faktiskt inte betala pengar som går till deras bil/mat mm. Jag är ledsen. Jag kanske oxå skulle behvöa hjälp ekonomiskt efter det bröllopet. Önska er present på en resebyra så är det lättare. Har man inte råd att gifta sig dyrt så bör man hoppa över det tycker jag, för gästerna lägger faktiskt oxå ner en del tid och pengar på att fira.
    Du är ju inte tvingad till att köpa nya kläder. Du är inte tvingar till något angående bröllopet. Om du nu får det så ekonomiskt svårt själv efter en väns bröllop kanske du inte ska gå om du har sådana krav. Man kanske inte ens har ett påkostat dyrt bröllop, utan ett billigt, men får man inte önska sig pengar då heller? Eller menar du att man måste ha ett dyrt bröllop för att få gifta sig? Jag förstår inte resonemanget. 

Du behöver ju verkligen inte ge en present. Men du kanske tycker att det är bättre att lägga pengar på en skål som brudparet kastar efter 1 år? Det är väl om något bortkastade pengar.  

Jag tycker det är smidigt med pengar, då får brudparet exakt vad de behöver. Är det mat för dagen let so be. Är det en resa låt dom resa! Att vi inte väljer presentcheckar är för att det var smidigare för alla att ge pengar, det är ju liksom samma sak. Men dom slipper åka iväg och "växla". Tänk om vi vill beställa resan själva på nätet det hade ju varit tråkigt då att få pengar på fritidsresor då eller liknande.
  • MalinLarsson

För det första, finns det fortfarande människor som går och bokar en resa på en resebyrå nu för tiden? :P

Vi har inte önskat oss någonting då många av gästerna kommer långväga och måste bo på hotell. Vi skrev i inbjudan att vi inte önskade oss någonting men om de nu måste ge något (för det flesta ger ju ändå något) så vore det trevlig med ett bidrag till festen. Att vi inte önskade oss ett bidrag till en bröllopsresa är för att vi inte vet om vi kommer att åka på någon helt enkelt. Vi kollar på hus och blir det så att vi köper ett hus så kanske vi väljer att lägga pengarna på det och "bara" åker iväg på en weekend till Paris eller nått som brölopsresa, som inte är så fasligt dyrt. Om ett bröllopspar önskar sig ett bidrag av gästerna till en resa och de sedan inte åker på någon, det skulle inte kännas helt bra! Vare sig för gästeh eller paret skulle jag tro. Då kan man ju misstänka att bidraget har gått till mat eller blöjor istället. Vi hoppas iallafall att inte våra gäster ska ta illa upp av detta, och det tror jag inte. Jag själv skulle aldrig ge nått annat än vad paret önskar sig.

Jag tycker att ni som vägrar ge ett bidrag resonerar mycket konstigt måste jag säga. Det är säkert ni som också vägrar betala 200 kr i kuvertavgift när någon gifter sig... Det kan ju faktiskt vara så att det hänger på bidragen till en resa som gör att de kan åka eller inte! Varför inte ge dem en slant så att de kan komma iväg och minnas sin bröllopsresa för resten av sitt liv istället för att ge en vas eller nått som bara står.

Min fråga till er är: Vilken annan present tycker ni är bättre att ge än det som paret verkligen önskar sig?

(Ni som åker och tar ledigt och som inte har tänkt ge något behöver inte svara)

• vangeleyev

Vi gifter oss med i sommar och har med önskat oss pengar, då vi redan har allt och planerar att åka på bröllopsresa i höst! Har en del på min sida so Tvär vägrar ge pengar och då sa jag till dom att ni behöver inte köpa något då! För huvudsaken är att ni är med och firar oss och vill man ge oss något så är det pengar för anser att gå och lägga pengar på en present eller presentkort som vi inte är intresserade utav känns som onödiga pengar för dom! Och ingen kan ju tvinga någon att komma med nyköpta kläder mm?? man bjuder ju folk till sitt bröllop, sen är det väl upp till var och en om de vill komma eller ej? Och bor man då långt borta så vet man ju vad de kommer kosta och då är det ett val man själv gör! Tycker det är så otroligt patetiskt och säga att an inte vill ge pengar för man vet inte vad det kommer gå till.... Säger de inte lite hur lite man litar på folk...?? Man begär ju inga presenter, man säger ju bara vad man helst vill ha!! Sen får ju var och en avgöra om de vill ge pengar eller komma tomhänta.... Enligt mig då!

• Pluppe

På vår "önskelista" står

Det viktiga för oss är er närvaro, det är den största presenten vi kan få, men vill man ge en present får man det.

- Resecheckar hos VING
    - Bidrag till bröllopsresa

Tycker INTE det är fel att önska sig pengar! Som vi, vi har bott i 2 egna hem innan vi flyttade ihop för 3 år sedan, vi har dubbelt av ALLT! Vi behöver inte en kökspenal till, (förutom en köksassistent, men skriver vi det går väl alla och köper det haha)..

• nrkpgbrud

Vi bad om en liten inbjudningsavgift isället för presenter för att täcka matkostnaden till mottagningen men vi fick presenter i alla fall både diverse saker,presentkort och pengar till en resa. Tycker personligen det är smidigare med pengar så man kan köpa det man vill än att få massa saker som sen står och samlar damm. Gäller även födelsedagspresenter så vidare man inte vet exakt vad personen önskar sig.

• Anneli256

Vi bodde också tillsammans innan och kände att vi ville önska pengar ifall någon ville ge något. Vilket definitivt inte är ett tvång. Vi har folk i bekanskapskretsen som la mycket pengar på resan till vårt bröllop osv.( vilket vi uppskattade då vi ville ha dom där) Vi skrev en fin formulering typ att om ville ge en gåva så önskade vi ett bidrag till vår bröllopsresa.(kommer ej ihåg den exakta formuleringen) Resan var mestadels betald och definitivt budgetterad redan.

Vi hade ett speciellt konto där man om man önskade kunde sätta in pengar. Tanken med kontot var att ingen skulle känna sig "utpekad" för att dom gav mindre eller mer..eller inget alls. Vi har faktiskt inte ens en aning om vem som gav vad och hur mycket. Bara slutsumman.

Någon valde att ge en present istället (vilket vi uppskattade) En person (hon som gjorde bröllopstårtorna) valde att ge oss tårtorna i present... det var helt enkelt så olika. Någon valde att växla till Euro och gav oss det tom innan bröllopet..

Personligen så har jag inget emot att ge pengar i present..dock ger jag hellre ett presentkort om det är möjligt.. jag tycker man ska göra vad man känner och kan göra.. Till syvende och sist så gifter man sig ju inte för presenternas skull :)

Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?