Jane skrev 2012-05-22 06:41:54 följande:
Hej. Jag är i samma ålder som dig och har samma problem. Jag hade finnar men bara några få och hade faktiskt en rätt så bra hy i tonåren. Men nu det senaste året har det blivit en total katastrof. Det ser ut som att jag har en krigszon i ansiktet....inte så kul. Jag gjorde samma sak och försökte godta att jag kommer ha finnar och pormaskar hela livet, men för någon månad sedan började t.o.m min man att klaga. " Gå till en läkare du ser förjävlig ut". Så jag gjorde det och fick Tetralysal och en salva som heter Epiduo. Till en början så torkade huden och det känndes som att det hände saker, men nu sisådär efter halva kuren så har jag fortfarande lika mycket finnar och pormaskar...om inte mer. Undrar om man måste vänta ut hela kuren tills man ser resultat?
Jag kan iallafall tipsa dig om att använda hudvårdsprodukter från apoteket. De blåa Aco flaskorna är skitbra tycker jag. Sen så finns det som en liten tub med en pensel i samma serie som är mot finnar och pormaskar , den funkade verkligen för mig, jag hann dock inte använda den så länge innan jag fick Tetralysal.
Testa även Garnier Exfoaliating brush (finns en blå och en vit tub). Det är en scrub med en inbygd borste och den rengör verkligen på djupet.
Ett tips med sminknigen är att det finns olika sorters concealer som man kan köpa. Om man tänker efter egentligen så funkar inte den hudfärgade concealern alls. Det man behöver på röda områden och rodnader är en GRÖN concealer som brukar vara i puderform. Det kommer inte se grönt ut i ansiktet utan det smälter bra in i hudens nyans. Samma sak med mörka ringar under ögonen, där ska man använda en ljusrosa concealer.
Jag åt tetralysal i lite mer än tre månader, 100 dagar. Det tog 8 veckor innan jag såg resultat, och helt fri från finnar var jag någon vecka innan kuren slutade.
Min hud blev mycket värre under de 2 månaderna, massa finnar plus att jag var röd och torr/fet.
Mina problem kom tillbaka efter ca 1 månad.
Jag tycker att min hy är ganska ok nu, om man bortser från min gigantiska ägglossnings-finne och dennes medelstore polare.
Idag är det dags för ansiktbehandlingen och jag har världens ångest! Men det finns ingen återvändo, tur att man är snål. Vägrar betala massa pengar för något jag inte fått.