• Anonym (masken)

Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...

Jag blir galen.... Är 26 år gammal och ändå ser jag ut som en tonåring i hyn...

Mitt största problem är pormaskar, får även finnar. Inte många men ändå.

Har ätit tetraysal innan, det blev bättre men kom tillbaka. Har smörjt med tusen (känns det som) krämer som bara retar huden.

Well, i höst ska jag gifta mig och börjar få lite panik... vill fan inte se ut så här när jag ska gifta mig..

Funderar på att gå till en salong och göra portömning några gånger innan.

Någon som har några förslag? Jag har provat allt men inget fungerar.

(Kanske ska nämna att vi ska börja försöka göra barn, så läkemedel är inget alternativ)

• Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...
  • J2012

Fy vad jag känner igen mig! Tyvärr så har jag ofta när haft extra dålig hy till slut bara gett upp och känt att det ändå inte spelar någon roll vad jag gör. och då blir det bara värre. Jag har accepterat att jag får finnar och pormaskar, men det är en jäkla skillnad ändå om jag håller mig strikt till dessa punkter:

-Rengöra ordentligt varje dag! Dubbelrengöra på kvällen så att det inte finns det minsta skit kvar i hyn när jag går och lägger mig.

-Alltid ha reda örngott.

-Använda rena penslar när jag sminkar mig, även concealer, istället för att peta med fingrarna.

-Inte pilla i ansiktet på dagarna, och inte klämma mer än i nödfall.

-Gå på ansiktsbehandling med jämna mellanrum.

Om jag känner att jag tagit hand om min hy och den är fräsch "i övrigt" så stör jag mig inte så mycket på en finne här och där, det är bara att täcka över. Jag försöker också peppa mig själv, tittar man sig omkring så finns det ganska många med dålig hy och inte fasen bryr jag mig om att någon annan har  en finne på hakan! Och så försöker jag att inte vara allt för avundsjuk på de som föddes med perfekt hy. Bara gilla läget helt enkelt!  

• Lilique
    J2012 skrev 2012-06-01 13:36:18 följande:
    Fy vad jag känner igen mig! Tyvärr så har jag ofta när haft extra dålig hy till slut bara gett upp och känt att det ändå inte spelar någon roll vad jag gör. och då blir det bara värre. Jag har accepterat att jag får finnar och pormaskar, men det är en jäkla skillnad ändå om jag håller mig strikt till dessa punkter:

-Rengöra ordentligt varje dag! Dubbelrengöra på kvällen så att det inte finns det minsta skit kvar i hyn när jag går och lägger mig.

-Alltid ha reda örngott.

-Använda rena penslar när jag sminkar mig, även concealer, istället för att peta med fingrarna.

-Inte pilla i ansiktet på dagarna, och inte klämma mer än i nödfall.

-Gå på ansiktsbehandling med jämna mellanrum.
    Hah! Den punkten försöker jag också hålla. Funkar i princip aldrig :/ Pillar utan att tänka på det. Får börja med tumvantar.
  • J2012
    Lilique skrev 2012-06-01 13:47:18 följande:
    Hah! Den punkten försöker jag också hålla. Funkar i princip aldrig :/ Pillar utan att tänka på det. Får börja med tumvantar.
    Japp, det är den svåraste men också den viktigaste. Eftersom jag vet att jag har svårt att hålla det så försöker jag tvätta och sprita händerna så ofta det går. MEN när man ger sig f-n på att inte pilla lyckas hålla sig ett tag så blir det lättare, det är väl som vilket annat "beroende" som helst. Efter en vecka med strängt "pillförbud" så är alltid min hy tuuusen gånger bättre... Sen klämmer jag järnet och så är det förstört.
  • nagu
    Anonym (masken) skrev 2012-05-08 12:17:24 följande:

Jag blir galen.... Är 26 år gammal och ändå ser jag ut som en tonåring i hyn...

Mitt största problem är pormaskar, får även finnar. Inte många men ändå.

Har ätit tetraysal innan, det blev bättre men kom tillbaka. Har smörjt med tusen (känns det som) krämer som bara retar huden.

Well, i höst ska jag gifta mig och börjar få lite panik... vill fan inte se ut så här när jag ska gifta mig..

Funderar på att gå till en salong och göra portömning några gånger innan.

Någon som har några förslag? Jag har provat allt men inget fungerar.

(Kanske ska nämna att vi ska börja försöka göra barn, så läkemedel är inget alternativ)

Hur går det för dig med dina hudproblem? Har du varit på behandling?
    Skrev det tidigare men måste faktiskt slå ett slag för det igen att testa oil cleansing metoden. Jag har en vännina som problem med stora porer och ibland finnar (som blir riktigt rejäla), dessutom är hennes hy jätte fet på vissa stället och super torr på andra.

Hon har kört nu i två veckor och det är redan superstor skillnad på hennes hy. Jag har också kört lite en period nu inför bröllopet och märker också skillnad, även om jag inte riktigt har samma problem. 
    Men hyn blir jämnare och får mer lyster.

Kör med ricinolja och vanlig olivolja. Masserar in detta länge i huden och tvättar sedan bort med en handduk som jag doppar i ångande vatten.

När jag vill köra en skrubb blandar jag olivolja och ca 1-2 kryddmått askorbinsyra (japp, vanlig som finns i kryddhyllan i mataffären för 10 kronor) och masserar in.
    Tvättar sedan av med ångande vatten och smörjer in med min dag kräm.

Jag lovar det ÄR värt att testa
  • Anonym (masken)
    nagu skrev 2012-06-07 15:35:45 följande:
    Hur går det för dig med dina hudproblem? Har du varit på behandling?
    Skrev det tidigare men måste faktiskt slå ett slag för det igen att testa oil cleansing metoden. Jag har en vännina som problem med stora porer och ibland finnar (som blir riktigt rejäla), dessutom är hennes hy jätte fet på vissa stället och super torr på andra.

Hon har kört nu i två veckor och det är redan superstor skillnad på hennes hy. Jag har också kört lite en period nu inför bröllopet och märker också skillnad, även om jag inte riktigt har samma problem.
    Men hyn blir jämnare och får mer lyster.

Kör med ricinolja och vanlig olivolja. Masserar in detta länge i huden och tvättar sedan bort med en handduk som jag doppar i ångande vatten.

När jag vill köra en skrubb blandar jag olivolja och ca 1-2 kryddmått askorbinsyra (japp, vanlig som finns i kryddhyllan i mataffären för 10 kronor) och masserar in.
    Tvättar sedan av med ångande vatten och smörjer in med min dag kräm.

Jag lovar det ÄR värt att testa

Hej!

Ja du, det går så där. Jag var på ansiktsbehandlingen men den gjorde inga under. snarare tvärtom, jag fick mer pormaskar en vecka efter. Men det är nog inte ansiktsbehandlingens fel utan bara så min hy är.

Min hy har varit fin i 1 ½ vecka nu, beror antagligen på att jag hade mens för en vecka sen, inte en massa hormoner som ställer till det för min hy.

Nu börjar finnarna komma igång igen, tror jag har ägglossning på fredag.

Jag funderar på att prova OCM. Känner mig ganska nöjd med min ansiktrengöring men den gör inga under.

Tror du att jag kan kombinera OCM med min vanliga rengöring. Eller ska jag sluta helt med den?

• MsChevy

Här är man snart 30 o har megafinnproblem! Blir såna där riktigt djupa underjordiska monstervulkaner som gör skitont o syns från månen ungefärGråter
    Har just nu två som gör riktigt ont, en på näsbenet (av alla ställen?) o en mitt på kinden (gör ryyyysligt ont) samt resterna av en under käkbenet som jag råkade riva sönder. O eftersom man aldrig kan låta bli att va o pilla på blämmor o finnar, så läker de ju aldrig undan ordenligt heller, så man har en massa småsår i hela nyllet... Får dessutom på axlar o ryggen ibland Rynkar på näsan

Och det blir alltid värre om jag äter skräpmat eller fet mat, godis/snax samt när hormonerna är i obalans. Jag ska testa att smörja ansiktet med aloe vera gel på kvällen, iaf på problemområdena och försöka hålla mig undan allt för mycket onyttigheter...

solsken o frisk luft gör underverk för min hud, på sommaren är hyn gyllenbrun, slät o fin o inte en finne så långt ögat når, varken på ryggen eller i ansiktet. Så nu längtar jag så innerligt efter sol o värmeSolig

• nagu
    Anonym (masken) skrev 2012-06-13 18:19:01 följande:

Hej!

Ja du, det går så där. Jag var på ansiktsbehandlingen men den gjorde inga under. snarare tvärtom, jag fick mer pormaskar en vecka efter. Men det är nog inte ansiktsbehandlingens fel utan bara så min hy är.

Min hy har varit fin i 1 ½ vecka nu, beror antagligen på att jag hade mens för en vecka sen, inte en massa hormoner som ställer till det för min hy.

Nu börjar finnarna komma igång igen, tror jag har ägglossning på fredag.

Jag funderar på att prova OCM. Känner mig ganska nöjd med min ansiktrengöring men den gör inga under.

Tror du att jag kan kombinera OCM med min vanliga rengöring. Eller ska jag sluta helt med den?

Jag hade nog testat att enbart testa OCM en period. Om du har möjlighet så ge det ett par veckor.
    Kan även berätta att min kompis körde olja och askorbinsyra peelingen på sin lillasyster som lider av perioral dermatit (en hudsjukdom som ger stora sår och utslag) det har nästan försvunnit helt nu.

Körde dessutom den skrubben på min sambo igår, som då och då får orenhy med finnar och svarta pormasker. Redan i morse hade all rodnad på finnarna lagt sig.

Hahaha låter som värsta predikaren, men jag blir faktiskt lite salig när jag ser hur bra det fungerar på olika typ av huder dessutom
  • Anonym (masken)

Min hy har totalt spårat ur. Jag har kanske 10 utbrott, de flesta av dem är stora, ÖMMA och sitter på/runt hakan.

Jag undrar (hoppas) om det är så att jag blivit gravid?!

Googlade lite och läste att det kan vara ett tidigt graviditetstecken. Isf är det verkligen ett jättetidigt tecken för jag ska inte ha mens förän vid månadsskiftet.

Kanske är det bara jag som inbillar mig, men så här illa har inte huden varit sedan jag började med tetralysal. Då fick jag världens uppblossning.

har köpt oljor till OCM, får se om jag ska testa den. Känns lite nervöst att bråka med huden nu när den är så fruktansvärt dålig...

• Anonym (får också finnar)

Min syster som har samma problem som jag rekommenderar p-pillert Yasmin. Enligt henne fungerade det även mot fett hår. Jag har extremt fett hår, måste tvätta håret varje dag om jag ska visa mig för någon fast jag ser till att ha hemmadagar när jag inte går ut så håret får vila. Min syster har provat diverse produkter och receptbelagda produkter också men inget har direkt fungerat, men de här p-pillerna hjälper henne tydligen. Så jag får väl boka in mig någonstans där de kan skriva ut såna för att testa... Frågan är om jag vågar innan bröllopet =S 

• Anonym (masken)
    Anonym (får också finnar) skrev 2012-06-23 01:22:18 följande:
    Min syster som har samma problem som jag rekommenderar p-pillert Yasmin. Enligt henne fungerade det även mot fett hår. Jag har extremt fett hår, måste tvätta håret varje dag om jag ska visa mig för någon fast jag ser till att ha hemmadagar när jag inte går ut så håret får vila. Min syster har provat diverse produkter och receptbelagda produkter också men inget har direkt fungerat, men de här p-pillerna hjälper henne tydligen. Så jag får väl boka in mig någonstans där de kan skriva ut såna för att testa... Frågan är om jag vågar innan bröllopet =S

Jag har provat p-pillret diane som är strået vassare än yasmin (om jag kommer ihåg rätt). Åt dem i 6 månader, blev ingen förbättring. Det är efter jag slutade med dem som min hud blivit ännu sämre, innan hade jag inga problem med pormaskar utan fick "bara" finnar vid ägglossning och mens och då kanske 1, 2 st.

Jag vill inte äta hormoner mer dels pga att min pappa haft en blodpropp, vissa läkare säger att jag kan äta piller ändå medans andra inte tycker det. Sen fick jag läskiga biverkningar av diane. Och sen försöker vi få barn nu. :)

Om du ändå äter p-piller så kan du ju prova. Men jag hade varit försiktig om jag var du.

Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...