• ullie

Någon som köpt ring från annat land?

Jag börjar få panik över att jag inte hittat någon vigselring än. Vi gifter oss den 28 juli och känner att jag verkligen vill ha ringen klar nu. Jag har sprungit i affärer och kikat men inte hittat något jag fastnat för och som passat mitt budget. Har kollat massa webshoppar men de flesta har samma utbud med Flemming Uziel och Schalins. 

Så tänkte höra om någon handlat från en webshop från annat land? Jag har kollat Norge och Danmark, men har svårt att hitta bra webshoppar. Kanske finns det någon annan butik inom EU som man kan handla ifrån? Storbritannien eller Tyskland kanske. Letar efter en vitguldsring med enklare diamanter, gärna i klofattning. Budget ligger på cirka 5000kr. 

• Svar på tråden Någon som köpt ring från annat land?
  • Tveket

Jag är också nyfiken på andras erfarenheter ang. ringköp från utlandet. Jag kommer troligtvis köpa min vigselring från 77diamonds men känner mig så osäker eftersom man inte ser ringen live innan köp...

Jag tar gärna emot tips på webshopar med hyffsade priser. =)

• Letizia

Hej! Vi köpte vigselringar från Italien. Fördelen var att vi båda visste vad vi ville.  Så det var inte så mycket springande mellan olika butiker. Guldsmedjen beställde diamanter och lagade ringar. Priset i Italien var ungefär samma som här i Skandinavien. Glad

• Lipan

Jag köpte min blivande vigselring på auktion via Lauritz Belgien. Är supderdupernöjd med både ring och affären! Glad

• car1021

Jag hittade min på Ebay. Jag hittade många fina här men alla var så dyra. De är mycket billigare på Ebay. Gå in och sök under ringar och skriv in white gold tex så kommer det upp massor. Du kan köpa från USA, Tyskland, Kina och Storbritannien.
    Här är min som jag väntar på (de skickade den i söndags):
    http://viewitem.eim.ebay.se/AUTHENTIC-06-CARAT-REAL-ACCENTED-DIAMOND-14K-WHITE-GOLD-LADIES-BETROTHAL-RING/160713015818/item

• ullie

Okej, kul med lite olika svar. Har kollat lite på auktionen med jag vill gärna ha en ring som ingen tidigare använt. 

Tveket, känner du andra som beställt från 77diamonds? Verkade finnas mycket fint där :) Men man blir ju alltid osäker när det gäller internetshopping.

car1021, jag har kollat lite på ebay. Du får gärna skriva igen sen när du fått ringen och berätta hur den stämde överens med bilder och om du blev nöjd :) 

• kajsa

Vi köpte lös diamant via 77 diamonds. Inga bekymmer alls, de har en servicetelefon man kan ringa om man också vill ha personlig kontakt gällande köpet, leveransdatum etc. Jag valde att köpa sten separat och låter nu en lokal guldsmed smida ringen. Den 8/6 får jag äntligen se den!

• Tveket

Ullie, Nä jag känner ingen personligen som handlat där. Jag har mailat med deras kundservice och ställe en massa frågor om några ringar och de verkar väldigt serviceminded och kunniga. Finns en tråd här på BT som heter nåt i stil med "Nu har min ring från England kommit" eller nåt liknande. Den användaren köpte sina ringar från 77 diamonds. Hon verkade jättenöjd och ringarna var verkligen superfina!! 

Har kollar lite på ebay och hittat en del fina ringar men man blir ju lite misstänksam när vissa ringar är så vansinnigt billiga. Man undrar ju vad haken är...

• Lipan

Den jag köpte på auktion var ny, så ingen annan har haft den. Glad 
    Lauritz har ofta auktioner på nya/oanvända ringar och onifattade diamanter. 

• Friduttn

Ja jag köpte min från USA, dollarn står så lågt i kurs nu så de gick jätte bra. Den är hemma, lagom och superfin!

• Mysullis

Köpte dessa från http://www.77diamonds.com/ och är extremt nöjd. I och med att det är en brittisk affär blir det ingen tull som fr ex. USA (däremot moms, men den är typ samma som i Sverige). Ringen med diamanten kostar ca 2/3 av svenska priser också.

Hittade ingen vigselring i Sverige som ens kan jämföra sig i pris eller utseende med de man kunde hitta hos 77diamonds.com !

Ringen utanför är morgongåvan.

• ullie

Jag var inne och kikade på 77diamonds och det verkar finnas ganska mycket fint där. Verkar ju som ni är en del som handlat därifrån också, så det känns ju säkare :) Hur lång tid tog det innan ni fick era ringar/diamanter därifrån? 

• Tveket

Var inne en sväng på Ebay och kollade som nån tipsade om och jäklar va billiga en del ringar är! Vad är haken? Nån som vet?? Vad går tullen på om man beställer en ring från USA?

• KhiraLii
    Tveket skrev 2012-05-21 12:18:37 följande:
    Var inne en sväng på Ebay och kollade som nån tipsade om och jäklar va billiga en del ringar är! Vad är haken? Nån som vet?? Vad går tullen på om man beställer en ring från USA?
    Haken på Ebay är att många stenar är clarity enhanced dvs man har borrat ut innelsutningar och fyllt igen med glas, eller värmebehandlade för att få en bättre färg.

Det finns generellt inga kap när det gäller diamanter utan priset är direkt korrelerat till kvalitén. Dock finns det regionala skillnader och det är tex billigare att handla i USA än Sverige.
  • Tveket

Jo jag funderade på om det kunde vara så att vissa är "clarity enhaced" men på en hel del annonser står det "main stone treatment" och "not enhanced" brukar också stå "natural diamond" på annonserna. Det är därför det låter för bra för att vara sant. Hur mycket billigare kan man räkna med att det är att köpa från USA än att köpa samma ring här i svergie?

Hur vet man om en diamant är värmebehandlad? Vad är nackdelen med att en diamant är igenfylld med glas, annat än att den säkert är skörare? Syns det på nåt sätt?

Svar på tråden Någon som köpt ring från annat land?