• Anonym (Vad händer???)

Släkten är värst!

Jag känner mig förvirrad, ledsen, arg och uppgiven. Min fästmans föräldrar ringde till honom för någon dag sen och berättade att de inte tänker komma på vårt bröllop. Det har varit lite groll mellan oss fyra. Men hur kan man strunta i sin sons bröllop? Vi har haft dålig kontakt i ca två år men det blev som värst i januari i år. Min fästman har inte orkat prata med dem om detta och har därför velat få vara i fred ett tag. Bara för att han inte hört av sig känner de sig inte välkomna på bröllopet. De kunde faktiskt själva hört av sig. De har ju fått en inbjudan av oss! Annars hade vi aldrig skickat en om vi inte menade det. Min fästman är riktigt besviken och förbannad samt sårad. Men han har nu valt att bryta kontakten med dem. Han känner sig lite lättad nu och har funnit sig bekväm med tanken. Men jag tycker ändå så synd om honom. Hur kan man som förälder göra så? Inbitna jäkla Norrlänningar (förlåt alla ni från Norrland) det är vad de är. Det verkar som om de bara tycker synd om sig själva och är så jäkla egoistiska. Lika bra att de inte kommer. Vet inte vart jag vill komma med detta, ville bara få ur mig det!

• Svar på tråden Släkten är värst!
  • Mimmi2012

Hej hej!

Usch, jag känner med dig! Jag har själv problem med min sambos familj. Svärmor e nog värst av dom, hon vill bestämma vissa gäster som hon vill ska komma.

Det är skönt att din sambo känner sig lättad men jag förstår din känsla, föräldrar är ändå föräldrar. Det kanske kommer en dag där han kanske ångrar sitt beslut.

Jag hoppas det löser sig fint för er!

• Anonym (Vad händer???)

Jag förstår inte hur hon kan bjuda in egna gäster. Det är ju ändå ert bröllop. Hur kan det vara så svårt att acceptera andras känslor?

Jo det är ju just det som är grejen, att det är föräldar. Men samtidigt så har vi inte så mycket val. Vi får gå vidare och bli starka tillsammans. Tror det blir bäst i slutändan också. Nu behöver man aldrig mer störa sig på dem. Saker de gör eller säger.

• Blivande fru B

Jag känner igen mig,min egen mamma gör så gott hon kan för att förpesta vår dag :( 
    Har bestämmt mig för att totalt ignonera hennes pissiga attityd & negativa inställning,inget/ingen ska få förstöra för oss på vår dag Hjärta .
    Om dina svärföräldrar är lika omogna som 5 åringar så gör de nog bäst i att stanna hemma,vem fan vill ha en "party pooper" med på sin viktigaste/roligaste dag? 

Leve kärleken Flört !

• Anonym (Vad händer???)

Blivande fru B: tack för peppningen! Ja de beter sig verkligen som 5 åringar. Vi gifter oss för att VI älskar varandra och vill inte de dela vår kärlek så kan de lika gärna bli hemma. Det är vår dag och inget ska få förstöra den. :)

• Mimmi2012

Det är rätt!! Fortsätt ha den inställningen även om det ibland kan kännas lite skit! Det tar för mycket energi annars! Hoppas ni får en finfin och mysig dag!

Anonym (Vad händer???) skrev 2012-05-16 20:12:27 följande:
    Blivande fru B: tack för peppningen! Ja de beter sig verkligen som 5 åringar. Vi gifter oss för att VI älskar varandra och vill inte de dela vår kärlek så kan de lika gärna bli hemma. Det är vår dag och inget ska få förstöra den. :)
  • Anonym (Vad händer???)

Nej, nu är jag så trött på detta.

Det har hänt sååå mycket sen sist jag skrev. De har ringt till övriga släkten så att alla tackade nej till vårt bröllop. Efter ca en vecka ringde släkten tillbaka och ångrade sig och sa att vi inte gjort dem något och att de gärna ville gå på bröllopet om de fortfarande fick. Jaha nu så har vi bjudit in gäster från "reserv" listan för att de tackade nej. Men vi kan ju inte heller säga nej nu får ni inte komma, blir bara fel när det är med släkten. Så det ligger vi minus 10.000 på bröllopsbudgetten. Vi har haft en kort men sporadisk kontakt med hans föräldrar och de ser sig bara själv som offer, "tyck synd om oss" etc. De ser inte vad de har gjort mot oss och ställt till med. Vi sa att nu får det vara nog antingen så glömmer vi allt och löser detta eller så får det vara. Efter TRE veckor hör de av sig och säger att de mår så dåligt för allt och gråter och de tror inte de vi kan lösa detta så de väljer att tacka nej för andra gången. De avslutar samtalet med att säga: ring om ni villoss någon nån gång".

Nej, jag mår så dåligt. Vill bara ställa in allt, orkar inte gråta mer. Varför ska de förstöra vår största dag? Varför beter de sig så omoget? De förlorar inte bara oss utan även alla släktträffar, kalas och barnbarn. Hur kan man säga att detta går inte att lösa utan att ens ha försökt? Vi har bett om att träffas för att lösa allt. De har sagt så elaka saker till oss och behandlat oss som skit. Vi har svalt gång på gång och ändå försökt tänka att "vi ska vara mogna, vi ska inte sjunka till deras nivå, vi ger inte igen" men vad får man för det?

Jag är såå ledsen. Vill inte planera något mer, vill bara fly utomlands och gifta oss i ensamhet. Men min släkt att blivit så ledsna för det, dessutom är det mer eller mindre för sent att ställa in allt. Visst man ska se det positiva att massor är glada och planerar inför vårt bröllop och ser det som en jätte grej. Men föräldrar är alltid föräldrar. Vill inte bo kvar här längre, vill flytta dit min familj bor. Men det är inte heller så enkelt med tanke på jobb. Vänner och min familj försöker peppa oss, de är guld värda. Men det svider så mycket ändå. Detta är inte som att förlora en vän, detta är kött och blod.

Om nu föräldarna gråter, inte kan sova etc på flera månader då kan ju inte detta kännas rätt för dem? De måste ju sakna sin son, sakna det vi hade och önska att allt blev som innan? Men de gör inte ett dugg för att förbättra. De beklagar att de gjort massa fel, att de aldrig hälsat på oss, att de aldrig ringt. Men hur kan de då göra så här?

Har börjat äta lyckopiller och sömntabletter för att orka allt. Jag trodde som barn att bröllop var det finaste som fanns. Ja de är det finaste att jag får min prins. Men att det skulle vara såhär tufft trodde jag aldriig. Jag trodde svärmor och jag skulle pröva klänning ihop, smaka middagen ihop, välja blommor ihop.

Känner mig så ensam i en stad utan vänner och familj. Har bara arbetskollegor och min fästman här. =(

Förlåt för långt inlägg, men jag mår skit just nu!

• Anonym

Kan verkligen förstå hur du känner!
    Relationen mellan oss och min fästmans mamma har varit åt helvete den också! Det har varit nära så många gånger att han skulle säga upp kontakten. Hon har t.ex. bjudit dit hans ex när vi varit där på besök!

Vi har verkligen försökt ta på oss allt och säga förlåt och försöka starta om, och det har väl funkar på sistone, men relationen är ju lite kylig, inte som man önskar att den vore. Hon har ju aldrig tyckt att hon gjort oss/mig någonting fel, utan det har ju varit jag som sagt/frågat opassande saker. Det är så synd om henne - attityden är väldigt jobbig! Hon har aldrig sagt förlåt för någonting, inte ens för det där med att hon bjöd hans ex på middag när vi var där. (sen kom ju hon aldrig, men ändå!) Hennes förklaring var att hon skulle ju bara vara trevlig!

Förstår precis hur du menar med att om de mår så dåligt över allting, varför vill de aldrig lösa något, utan det faller alltid på det "unga paret" att sträcka ut handen om och om igen!

Du pratar om norrlänningar så jag gissar på att du bor nånstans här omkring. Vi bor i Umeå, vill du hitta på nånting någon gång eller bröllopspyssla så skulle jag tycka att det var väldigt trevligt. Har själv ingen släkt häruppe heller. Vi ska dock gifta oss i mellersta Sverige. Glad

Eftersom vi båda har valt att vara anonyma så vet jag inte riktigt hur vi skulle komma i kontakt med varandra dock. Obestämd Men är du intresserad så kan du eller jag skapa en "fejk" mail.

• lilla smulan

Hej TS.

Förstår att det känns jobbigt och trist när närmaste familjen, vänner etc, inte kan ta eget ansvar. Bara lägga över allt på andra är fegt, barnsligt och omoget.

Jag har precis gift mig och haft en flopp till bröllopsfest. kan med facit och handen på hjärtat säga att om jag skulle få gjort om allt, hade jag inte för en sekund låtit större delen av våra gäster komma. Det är inte rätt oavsätt om det är familj, släkt eller vänner, att kunna tacka ja och sedan nej, vala fram och tillbaka. bete sig och sura m.m, Det är ER dag, din och din blivande mans dag. Det är en stund i livet som aldrig kommer igen, en stund som ska präglas av glädje, lycka och framtidstro. Inte behöva grumlas av oro. Familjen tycker jag ska vara lojala mot en, men så är inte alltid fallet. tyvärr. Ibland måste man kanske sätta ner foten. Vad tycker din M2B? Vill han väldigt gärna ha de personerna på er dag? Varför i så fall? Min tanke med föräldrar är, när hela världen vänder sig mot en, ska föräldrarna/familjen stå kvar. varje familj har sina groll, problem och sorger, ingen är förskonad. Men ibland ska stridsyxan läggas ner. Inte klokt att du / ni ska behöva må så dåligt av detta, ni har ju hittat varandra och upplever kärlek, då ska man inte behöva anpassa sig i tid och otid till alla andras egenheter och nycker. Har någon tackat nej, så får det vara så. Jag har sagt till några som tackade ja, sen nej och sen ångrade sig. då sa jag att nu var det försent, mat och dyl. var anpassat efter x-antal och att de valt själva.

Förstår känslan av att vilja rymma och vara ifred, känn efter och prata med m2b och se om ni inte kan hitta en lösning iaf. Verkar som om du har planerat jättemycket och skulle kunna få ett otroligt vakert bröllop.

Att dessutom känna att man inte vill bo kvar och inte kan flytta till dit man vill, gör ju inte saken bättre. nä, eloge till er, och stå på er..... ER dag, er framtid och ert liv..... Passar det inte vissa individer, oavsett rellations status till er, avsluta det. Vem har sagt att bara för att det är "familj" släkt" har man rätt att bete sig hur som hellst?Att ni ska känna tvång att svälja och acceptera allt? Helt ärligt så skulle man inte acceptera att vänner beters sig, utan avpoliterat dem ögona böj. Svårare rent känslomässigt förstås, men iaf.

Jag lider med dig och din m2b. Önskar er all lycka och all glädje.

Svar på tråden Släkten är värst!