• sirifredde

bjuda pappas nya?

Hej! Jag sitter i en liite knivig sits.. Hmm undrar om det är brukligt att man bjuder in sina föräldrars respektive? Vet av erfarenhet att dem inte går ihop.. Man vill ju inte ha catfigth på den stora dagen...

• Svar på tråden bjuda pappas nya?
  • CoG

Det är väl vuxna människor du pratar om?
    Och deras egen dotterns bröllop!
    Skulle dom förstöra den dagen än fast dom båda har träffat en ny??

Prata med dom om det hela och hör vad dom själva säger.
    Att bjuda in deras nya är ju bara ett fint sätt att visa att den nya är välkommen i familjen och inte är utesluten pga ngt som ligger i det förflutna (oavsett hur lång eller kort tid som gått) och inget är ju deras fel.

Jag tycker absolut att man ska kunna bjuda sina föräldrars nya.
    Säger dina föräldrar att dom själva VET att det inte funkar så kan du ju dra lott vilket par som får komma och vilket som ska stanna hemma, då kanske dom ändrar sig?

• snowstars

Klart man ska bjuda sina föräldrars respektive. Enda gången jag skulle tveka är väl om de bara hade varit ihop ett par månader när bröllopet äger rum. Håller med föregående talare om att de är vuxna människor och borde kunna bete sig som sådana.

• sirifredde

Joo det kan ju va sant. Mamma lägger all sin energi på att berätta för mig hur pappa och hans nya beter sig. I stortsett varje samtal så glider hon in på "ja nu gjorde dem så här o då tyckte vi såhär". Vi skall ha en fest efter . Vi kör en snabb vigsel i Rådhuset nästa år. Sen sticker vi till Grekland.

CoG skrev 2012-05-22 09:31:33 följande:

Att bjuda in deras nya är ju bara ett fint sätt att visa att den nya är välkommen i familjen och inte är utesluten pga ngt som ligger i det förflutna (oavsett hur lång eller kort tid som gått) och inget är ju deras fel.

Säger dina föräldrar att dom själva VET att det inte funkar så kan du ju dra lott vilket par som får komma och vilket som ska stanna hemma, då kanske dom ändrar sig?
  • sirifredde

Ja jag skall göra det. Mamma verkar tycka att jag ska "välja" sida . Vilket är för mig jätte jobbigt.

CoG skrev 2012-05-22 09:31:33 följande:

• CoG

Varje gång hon säger något som gör att du hamnar i kläm kan du påpeka det,
    det är inte säkert att hon ser det så utan tycker att hon har rätt i sin åsikt och vill ha medhåll i största allmänhet.

sirifredde skrev 2012-05-22 10:11:07 följande:
    Ja jag skall göra det. Mamma verkar tycka att jag ska "välja" sida . Vilket är för mig jätte jobbigt.
  • sirifredde

Har försökt påpeka "Mamma pappa gör som han vill du har ingen rätt att lägga dig i " Men hon bara snäser och blir sur :/

CoG skrev 2012-05-22 10:13:47 följande:
    Varje gång hon säger något som gör att du hamnar i kläm kan du påpeka det,
    det är inte säkert att hon ser det så utan tycker att hon har rätt i sin åsikt och vill ha medhåll i största allmänhet.
  • Aniara4
    sirifredde skrev 2012-05-22 10:11:07 följande:
    Jag tycker det är skittaskigt när föräldrar gör så. Det är ju din förälder hon tycker du ska välja bort. Mina föräldrar skildes tidigt, och mamma har aldrig pratat skit om pappa trots att jag med tiden förstått att det funnits både det ena och det andra hon hade kunnat beklaga sig över. Tvärtom har hon verkligen ansträngt sig för att vi skulle ha en relation med honom trots att han är som han är (alkoholist). Bara häromveckan (mer än 30 år efter skilsmässan) pratade hon om vilken fin människa han var egentligen och hur synd det var att det gick snett för honom, och funderade på vad det kunde bero på.

Kan du inte säga till din mamma att "Nu är det så här, att han är min pappa, och jag tycker inte det är schysst av dig att försöka få mig att välja en av mina föräldrar. Det är tråkigt att ni inte kommer överens, och jag förstår att det finns en massa känslor kring separationen som ni inte är färdiga med, men dra inte in mig i det är du snäll. Jag har två föräldrar, och det tänker jag fortsätta ha."  Kanske, kanske får hon sig en tankeställare om du förklarar vilken omöjlig situation hon sätter dig i och att hon faktiskt får hantera sina känslomässiga problem själv utan att belasta dig med dem.
  • sirifredde

Japp ja tycker att det är super drygt... Jag orkar knappt prata med henne. Hon ska alltid ha något att "prata om "

Aniara4 skrev 2012-05-22 11:29:44 följande:
    Jag tycker det är skittaskigt när föräldrar gör så. Det är ju din förälder hon tycker du ska välja bort. Mina föräldrar skildes tidigt, och mamma har aldrig pratat skit om pappa trots att jag med tiden förstått att det funnits både det ena och det andra hon hade kunnat beklaga sig över. Tvärtom har hon verkligen ansträngt sig för att vi skulle ha en relation med honom trots att han är som han är (alkoholist). Bara häromveckan (mer än 30 år efter skilsmässan) pratade hon om vilken fin människa han var egentligen och hur synd det var att det gick snett för honom, och funderade på vad det kunde bero på.

Kan du inte säga till din mamma att "Nu är det så här, att han är min pappa, och jag tycker inte det är schysst av dig att försöka få mig att välja en av mina föräldrar. Det är tråkigt att ni inte kommer överens, och jag förstår att det finns en massa känslor kring separationen som ni inte är färdiga med, men dra inte in mig i det är du snäll. Jag har två föräldrar, och det tänker jag fortsätta ha." Kanske, kanske får hon sig en tankeställare om du förklarar vilken omöjlig situation hon sätter dig i och att hon faktiskt får hantera sina känslomässiga problem själv utan att belasta dig med dem.
  • CoG

Säg istället att du inte vill hamna i kläm och att hon får prata om sånt där med hennes kompisar eftersom att du blir sårad om du ska stå och behöva ta ställnng till vad din pappa gör för att din mamma vill det.

Det är småsint och barnsligt av henne.

sirifredde skrev 2012-05-22 10:31:01 följande:
    Har försökt påpeka "Mamma pappa gör som han vill du har ingen rätt att lägga dig i " Men hon bara snäser och blir sur :/
  • sirifredde

Japp sen kan det låta " jaha ska hon komma jaså hur kan du bjuda henne"

CoG skrev 2012-05-22 12:34:40 följande:
    Säg istället att du inte vill hamna i kläm och att hon får prata om sånt där med hennes kompisar eftersom att du blir sårad om du ska stå och behöva ta ställnng till vad din pappa gör för att din mamma vill det.

Det är småsint och barnsligt av henne.
Svar på tråden bjuda pappas nya?