• Louis

Hur ska en ring sitta?

Förlovar oss snart och fick min ring häromdagen, men blev nervös för att den kanske är för stor...

Biträdet verkade ganska blåst och konstaterade bara att den var i den storlek det var beställt. Hon verkade inte heller så klipsk när jag skulle prova ring hos henne, så jag var faktiskt på ett annat ställe och provade storlek, diskuterade en massa med en hjälpsam tjej som kom fram till att jag har strl 17.

När jag fick ringen satt den inte jättelöst, men gled lite när jag skakade handen lätt. Dessutom tycker jag den ser lite för stor ut, och jag tycker det är bekvämare med ringar som smiter åt.
    Tog med ringen hem och märker att den sitter mer okej när jag är varm, och det är jag ofta. Minskar jag den blir den kanske för liten då, men jag är ändå osäker.

Hur tänker ni, hur ska en ring sitta? Hur stor skillnad gör 1/4 storlek? Har ni ändrat era ringar, och tar det lång tid?
    (Det är tre "insjunkna" stenar i den, tror inte det kan vara ngt problem.)

• Svar på tråden Hur ska en ring sitta?
  • CoG

Att en ring snurrar lite på fingret är inte ovanligt, men den ska väl iaf stoppa vid knogen så att den inte glider över där för lätt.
    Jag har själv en för stor ring, men byter inte ut den än då jag inte vet om jag ens kommer att ha den då vi gift oss.

• augustesen

Min förlovningsring var lite för stor när jag köpte den, men inte mycket. Nu har jag gått ner i vikt och ringen är miiinst en storlek för stor men då den har stenar runt halva + gravering vill jag inte förstöra den så jag köpte bara en mindre vigselring att ha över.

"Hur" ringen ska sitta bestämmer man väl själv, vissa vill att den ska vara tight och andra vill att man lättare ska kunna ta av sig den. Sålänge den inte flyger iväg när man är varm är det ok för mig :)

• evagust

Grundprincipen är enkel för att veta om ringen är passlig storlek. Den ska gå relativt enkelt att trä på fingret, men vara spänd vid knogen då den ska tas bort. 

• fruwesterlund

jag hade exakt samm problem. Jag hade beställt min rin i storlek 17, men när den kom så kändes den stor och skakade jag på handen så hamnade ringen uppe vid knogen. När jag var varm satt ringen bra, men i normalt tillstånd så kändes den stor. efter en månad fick jag nog och gick till en guldsmed och frågade om min ring var för stor. Det tyckte han. Det visade sig dock att min ring var "17 och en kvart"( vet inte hur man skriver det) så jag tog in min till exakt 17 och nu sitter den perfekt!  

MItt tips är att gå till en guldsmed och få det fixat samma dag. då kan du känna efter ordentligt och se hur du vill ha. De är ju kunniga och kan hjälpa dig

• fruwesterlund

ursäkta stavningen

• ThereseV

Gå till en guldsmed och fråga! Hur den sitter beror ju mycket på hur fingrarna ser ut. Jag har tex ganska smala fingrar men är lite större över knogarna. Min ring sitter alltså rätt löst på själva fingret men tajt över knogen. när jag är varm kan det ibland vara rätt svårt att få av den. 
    Min sambos ring var för liten och när han lämnade in den så tog det ca en vecka att få tillbaka den, om jag inte minns helt fel, och då var nog frakten inräknad också. Men det kan ju säkert variera från ställe till ställe och hur mycket dom har att göra just då.  

• aniara

Det är svårt att prova ut rätt storlek vet jag av egen erfarenhet. Vi köpte våra ringar i somras och butiksbiträdet sa att ringarna skulle sitta tight för att inte sitta för löst sen på vintern när fingarna är kalla. Senare har det visat sig att mina fingrar skiter fullständigt i om det är varmt eller kallt och ringen sitter jättehårt (inte så att den klämmer om fingret, men så att jag ibland inte kan få av den), så jag kommer att förstora min från 15,75 till 16,25. Tänk på att om du ska ha två ringar så behöver de vara lite större för att inte sitta för hårt, än om du ska ha bara en ring. Jag tycker att du ska testa några ringmått hos guldsmed och se hur mycket det gör om du går ner i diameter.

• Lommila1

Jag har aldrig tidigare burit ring och jag tycker det är skitsvårt:S Tydligen växer o krymper mina händer dag för dag-men det visste jag inte innan.. Jag började med att köpa vigselringen och den är strl. 17 ( halvalians) och sen köpte vi en slätguld till förlovningen, den är 17.5
    Men jag skulle nästan endå vilja påstå att aliansringne känns större. En expedit sa det kan bero på skenan, men vad vet jag..
    Mina fingrar är konforma, dvs jag har ingne led som stoppar upp ringaran utan de får snarare mer fart..
    Dock snurrar men förlovningsrign runt fingret och jag är rädd att aliansringen skall göra det samma:S

Men som konkret råd ger jag att om man velar mellan två storlekar skall man ta den mindre

• qdgirl

När vi förlovade oss betällde jag först 16,5, men när jag fick hem den kändes den lite stor och efter någon dag tappade jag den hemma så gick tillbaka med den å de ändrade från 16,5 till 16,25 å den har suttit väldigt bra sen dess. Tog väl ca 1 vecka att ändra stl. Nu har jag betällt vigselringen i samma stl å hoppas att den kommer sitta bra den med.

• Ferrir

Min förlovningsring är lite stor den med, men när jag har vigselringen med på så låser dom fast varandra så det blir alldeles perfekt.. Så om du har tänkt att ha två ringar kan det vara värt att tänka på och prova med en till ring på fingret och se hur det känns då, annars kanske det blir för trångt när du ska ha en  till sen :)

• Louis

Tack för era svar!
    Har kommit fram till att ringen är för stor och måste minskas. Provade förstås ringmått innan, men det är jättesvårt att avgöra!

Nu till nästa problem. Fästmannen ringde butiken idag för att höra om ändring (han ska också minska sin), men för det första vill de ha betalt, för det andra är det inte säkert att min ring alls går att ändra! Inget av detta var det någon som nämnde när jag frågade både vid beställning och avhämtning (på en annan butik, men också inom Smycka).

Har ni betalat för era ändringar? Hur mkt?
    Ngn som vet hur det är med Smycka?

• qdgirl
    Louis skrev 2012-06-05 22:49:34 följande:
    Tack för era svar!
    Har kommit fram till att ringen är för stor och måste minskas. Provade förstås ringmått innan, men det är jättesvårt att avgöra!

Nu till nästa problem. Fästmannen ringde butiken idag för att höra om ändring (han ska också minska sin), men för det första vill de ha betalt, för det andra är det inte säkert att min ring alls går att ändra! Inget av detta var det någon som nämnde när jag frågade både vid beställning och avhämtning (på en annan butik, men också inom Smycka).

Har ni betalat för era ändringar? Hur mkt?
    Ngn som vet hur det är med Smycka?
    Jag behövde inte betala något när jag minskade min ring, det var en smycka butik i Umeå. Det hon nämde nu var att om det finns stenar på ringen så kan det kosta men det hade jag inte på min förlovningsring.
Svar på tråden Hur ska en ring sitta?