• Anonym (Ledsen brud=()

Klänning lös brud,bröllopet blir inställt =´(

Vi skulle gift oss om några veckor,nu blir det inte så.
    Andledningen är att jag gått ner ganska mycket i vikt (inte frivilligt),när jag beställde min klänning hade jag precis fött barn & räknade ändå med att jag skulle gå ner en hel del (har alltid gått ner fort efter mina graviditeter) & drog av några extra centrimetrar men det hjälpte inte. Jag har gått ner mycket mer & klänningen är alldeles för stor. Även om jag skulle fått den insydd så hade den inte varit snygg på min smala kropp. Vi har en väldigt ansträngd budget & det finns inget utrymme för att köpa en ny.
    Både jag & min M2B är så ledsna,jag låg hela natten & bara grät medans sambon försökte komma på en lösning,han ringde runt till vänner för att kolla om någon hade brudklänning att låna ut. Tyvärr fanns det ingen som hade sin klänning kvar eller så var de för stora :(

Man får bära en sådan klänning 1 gång i livet (ja ja ibland fler) & då vill jag gärna göra det & min M2B förstår det.
    Det är med sorg vi inser att vi inte har något annat val än att ställa in......................
    Vill inte,vill få min stora kärlek till min man Hjärta !

• Svar på tråden Klänning lös brud,bröllopet blir inställt =´(
  • Anonym (Hmmmm...)
    miamibeat skrev 2012-06-03 13:40:19 följande:
    Förlåt, men jag förstår inte riktigt. Ni har alltså planerad en liten borgerlig vigsel om några veckor, men du vill ställa in för att din klänning är för stor? Och vad menar du med att ni måste 'ställa in' ringarna? Är de redan köpta och ni måste lämna tillbaka dem, eller hur menar du?

Menar inte att vara elak, men det här låter inte riktigt klokt i mina öron. Jag tycker ärligt talat att det låter som dina prioriteringar är lite märkliga - jag menar, om ni båda är så ledsna över att ni inte kommer kunna gifta er, borde det inte vara viktigare att du får bli din älskades fru (iförd en fin vit sommarklänning/bolero/annan lösning) än att ni inte gifter er öht?

Håller med! Förstår inte alls detta. 
  • J2012
    Anonym (Ledsen brud=() skrev 2012-06-03 11:10:54 följande:
    Jo för mig & min M2B är faktiskt klänningen viktig,även om vi inte har ett tradionellt bröllop (det är absolut inte vår grej) Visst finns det massa fina sommarklänningar,men det kan jag ha när jag går till Ica. jag vill känna mig vacker när jag gifter mig även om jag inte står i en kyrka. 
    Vi prioriterar olika & för oss är klädseln viktig,både min & sambons (hans kläder sitter perfekt) .
    Självklart är det viktigaste att vi gifter oss,men vilken brud vill inte vara vacker (oavsett vilken klädsel man valt) ?! 
    Självklart menar jag inte att du ska gifta dig i pyjamas, och jag menade inte heller att klänningen är mindre viktig bara för att ni inte har ett jättebröllop MEN iom att det är ett mindre sammanhang så krävs det ju kanske inte en klänning för 15.000 kr för att du ska vara "tillräckligt" fin. För mig är klänningen jätteviktig, jag har letat i ett år för att hitta den perfekta klänningen, men den är fortfarande inte viktigare än bröllopet i sig!

Det jag framför allt undrar över är om du ens försökt sy in den? Gått till en sömmerska? Jag förstår inte riktigt vad som är så extrem med klänningen du valt så att du inte kan ha den för att du är så smal? En sömmerska kan göra mycket, jag är 1.60m och är stlk 34 och fick en gång omsytt en klänning som suttit på en tjej som var 1.88m och hade E kupa... 

Jag tycker det låter som att du krisar lite i onödan, värre saker har hänt utan att folk ställt in sina bröllop!
  • Koloratur

Du har ju hittat mannen i ditt liv, det är det viktigaste!! :)
    Nu ska du bara hitta en bra, bliilig klänning att förgylla dagen då ni firar er kärlek.
    Kollade runt lite på Blocket och det finns massvis med billiga klänningar, de flesta kan man säkert dessutom pruta på.... ;) Här är ett par förslag!

1. Den här klänningen säljs för 500 kr på Blocket, stl 36, nte hellång visserligen, men den täcker nyckelbenen ifall du tycker att du blivit väldigt smal där

www.blocket.se/orebro/Enkel_brudklanning_40766465.htm&w=3

2. Ytterligare brudklänning för 650 kr: stl 36 med tillhörande slöja

www.blocket.se/stockholm/Helt_ny_oanvand_brollopsklanning_med_sloja_39368556.htm&w=3

3. Och här en till för 600, stl 36 märke NIxa

www.blocket.se/goteborg/Brudklanning_i_storlek_36_40019668.htm&w=3

Kanske kan vara något?

• Anneli256

jag förstår faktiskt att klänningen är viktig.men jag ser inte att problemet är olösligt.. det finns många alternativ. Många bra förslag från insändare. Det låter ju inte som att klänningen är enormt stor.. även om den är för stor. Någon som är lite händig skulle kunna hjälpa dig fixa till den, och om du tycker att axelbanden är för smala så kanske man kan sy dit nya bredare i chiffong eller spets tex.Allt beror på hur den ser ut. Även en tunn schal av något slag kan täcka axelpartiet om du så önskar.

Jag förstår inte det där med att ställa in ringar..om ringar är beställda i din/ er storlek med gravyr etc.. så tror jag faktiskt inte man kan avbeställa dom. Om ni betalt en deposition så kommer den säkerligen inte att återbetalas. Om ni betalt hela summan så tror jag inte heller ni får tillbaka pengarna. Just för att dom är måttbeställda och ev graverade. Men jag kan ha fel.

Hotellet däremot bör ni inte förlora något på att avbeställa tre veckor innan. Inte heller ev mat / restaurang. Väll??

Ett tips är att om ni inte har ekonomi till en sömmerska och du inte själv är händig så hör med dina vänner kanske dom eller någon annan dom känner har lite tips och ideer

prata med din m2b skulle vara tråkigt om ni ställer in pga en sådan här orsak.. det är ju ganska gott om tid kvar att fixa till och behöver inte kosta en förmögenhet. Spetsdetaljer..eller chiffong kan hjälpa att ge lite mjukare intryck om du tycker det behövs. Men jag ställer frågan.. och det är verkligen inte illa ment.. Är det enda orsaken till att ni funderar på att ställa in?

Jag förstår att man i vissa stunder kan få en känsla av panik och bara vilja ge upp. Jag fick det när vi körde och krocka i Tyskland veckan innan bröllopet.. Tänkte och sa även högt..Nääääääää fan jag skiter i detta..det blir inget bröllop

Allt löste sig dock, vi är gifta sedan en vecka tillbaka allt gick jättebra. Så ge inte upp... ta nya tag.

Lycka till.

• Anonym

Jag måste säga att jag blir väldigt provocerad av din anledning att ställa in ditt bröllop! Jag och min sambo skulle gift oss nästa vecka, klänning klar Ringarna graverade, å så dör min sambos mamma bara för några veckor sedan. Så vi ställde in bröllopet och kommer ha hennes begravning nu i veckan. Jag har stor sorg över att min svärmor som var mer min "mamma" än vad min biologiska mamma är). Att hon gått bort, att jag aldrig får Se henne igen, att hon aldrig får uppleva några barnbarn. Att hon inte får vara med vid vår framtida vigsel. Att ringarna är graverade med de datum vi skulle gift oss nu i veckan att jag för alltid kommer ha i minnet att vi skulle gift oss då det datumet å att min sambos Mamma skulle varit med på vårt bröllop. Nu blir det inte så, det blir begravning i veckan, å vårt bröllop är inställt. Men din anledning om att ställa in pga en klänning gör mig faktiskt arg, dina prioteringar borde vara att du får gifta dig med din man antingen i din klänning men insydd eller försöka hitta en billig fin vit klänning att ha på dig.

• Emy

Neeeej inte ställa in! Håller med föregående talare!

Kan ni inte önska er brudklänningen av era föräldrar eller vänner?

Det finns ju mängder med klänningar på blocket för billig peng! Jag köpte min på blocket och säljaren skickade med bussgods, det kostade knappt 200kr.

• Anonym (konstigt...)

Jag tycker att det verkar som om ni kan ge denna bruden hur många tips och idéer som helst. Men hon verkar redan inställd på att den inte skall bli bröllop. Som sagt sälj din klänning och köp in ny, massor av förslag finns i tråden. Går du ut på stan och letar pantburkar under en helg så kan du nog få ihop 650:- och köpa en ny!

Jag tycker detta känns som bluff!

• Anonym (Ledsen brud=()

Oj vad många som skrivit ^^
    Är jätte tacksam för alla tips. Har verkligen funderat både jag & sambon,vi kom fram till att vi vill verkligen INTE ställa in vår dag.
    Min sambo förklarade att han hade tänkt att vi längre fram kunde förnya våra löften (om ca 5-6år) & att vi då skulle ha en rejäl bröllopsfest med familj/vänner. Och att jag då skulle kunna ha en "maffig" klänning som faktiskt passar mig.

Jag ska istället ha en kort klänning som redan hänger i garderoben,det är absolut ingen bröllopsklänning men den är snygg & sitter bra,för att göra den mer "brudig" ;) sätter jag pärlor längst ner,runt klänningen & kommer ha en enkel brudbukett (det hade jag inte tänkt från början) .
    Tack för alla svar =)
    Vår dag blir av & det viktigaste är inte bröllopet,det är äktenskapet Hjärta !

• ceciliabjerling

Förlåt mig, men detta fick mig att tänka på dethär lilla klippet ;)

Vill inte vara taskig, men en sån materialistisk sak som en klänning borde inte kunna ställa in ett bröllop om du verkligen vill gifta dig!? Skulle min klänning bli förstörd så skulle jag ju bara se till att hitta ett alternativ och göra det bästa utav sitationen, för det viktigaste är ju trots allt att jag blir gift med den jag älskar,och  inte att jag har en fin klänning.

• Anonym (Ledsen brud=()
    ceciliabjerling skrev 2012-06-04 10:51:03 följande:
    Förlåt mig, men detta fick mig att tänka på dethär lilla klippet ;)

" target="_blank">

Vill inte vara taskig, men en sån materialistisk sak som en klänning borde inte kunna ställa in ett bröllop om du verkligen vill gifta dig!? Skulle min klänning bli förstörd så skulle jag ju bara se till att hitta ett alternativ och göra det bästa utav sitationen, för det viktigaste är ju trots allt att jag blir gift med den jag älskar,och  inte att jag har en fin klänning.
    Ja nu var ju inte min reaktion riktigt sådan =( 
    Du vill inte vara taskig,men varför lägger du då upp en sådan länk?! Onödigt!
    Jag & min sambo har löst problemet.
  • Anonym (Ledsen brud=()

Vill göra klart för er som tror att jag är en såkallad "bridezilla",att så inte är fallet. 
    Jag står inte & skriker som en abstinat fjortis för att jag inte får som jag vill,jag blev ledsen för att min klänning inte längre passar mig......................... JÄTTE LEDSEN.

Som sagt jag är väldigt för de tips jag fått,från er som faktiskt velat hjälpa mig/oss =) 

• ceciliabjerling

Va skönt  att ni löst problemet :)
    Menar inte att din reaktion var sådan som klippet, la mest upp det i hopp om att ge ett litet skratt , jag kan själv känna igen mig i tjejens i videons känsla och tror att många kan göra det , lite därför det är så kul :)

• Zandra

Skönt att det löste sig! Men att tänka på till nästa gång om ekonomin är så ansträngd är att kanske inte köpa en klänning innan du vet hur din vikt kommer att vara...? Tips att tänka på till nästa gång :)

• Anonym (Ledsen brud=()
    Zandra skrev 2012-06-04 11:57:25 följande:
    Skönt att det löste sig! Men att tänka på till nästa gång om ekonomin är så ansträngd är att kanske inte köpa en klänning innan du vet hur din vikt kommer att vara...? Tips att tänka på till nästa gång :)
    Ja det känns skönt att det gick bra tillslut :)
    När vi förnyar våra löften tänker jag inte köpa klänningen så långt innan & jag tänker få den uppsydd hos en sömmerska :) 
    Tack! 
Svar på tråden Klänning lös brud,bröllopet blir inställt =´(