• FruSSE

Känner mig hemsk :(

Det är 6 veckor kvar till bröllopet och jag har bett min tärna att inte lägga möhippan helgen före bröllopet eftersom jag då vill ha tid att göra sådant som måste hinnas med etc.

Vi började planera bröllopet i augusti förra året, så alltså snart ett år. Bestmannen hörde av sig i januari och bad mig nämna vilka helger som skulle kunna passa maj/juni/juli. Jag skickade ett excelblad till honom med kontaktuppgifter till samtliga gäster och så hade jag blåmarkerat de jag trodde att min blivande skulle vilja ha med på en eventuell svensexa. Samtidigt skickade jag en likadan fil till tärnan där jag hade rödmarkerat alla som jag ville ha, information om hur jag känner dom, om dom finns på facebook, adress och telefonnr (ja, jag är lite av ett kontrollfreak :P).

I början på maj sa tärnan att hon behövde att jag skickade filen på nytt för den hade kommit bort. Jag undrade lite om hon inte redan hade planerat något, men skickade den igen och skrev även dit uppgifter på vart hon kunde nå de som inte har facebook. 

För två veckor sedan ringde hon för att höra om vad jag har för relation till olika personer och då började varningsklockan igen ringa - hade hon inte börjat ännu?
    Den blivande mannen hävdade bestämt att han inte hört något från henne alls. Jag började oroa mig för att jag visste att de lediga helgerna började ta slut i juni. 

Efter att ha pusslat lite och tänkt och funderat började jag inse att möhippan nog planerades samma dag som svensexan. Något som jag sagt till tärnan, min mamma, min syster och flera av mina kompisar att jag inte vill.
    Vi har en liten dotter som fyller 1,5 år om en månad. Jag har redan dåligt samvete för att vi kommer att ha så mycket barnvakt till henne framöver: på bröllopsdagen, dagen efter (vi sover på hotell) samt 3 veckor därefter då vi åker 2 nätter till Paris ensamma. Sen i mitten på augusti börjar hon förskola. Jag tycker det blir mycket redan som det är.

Min mamma, som tydligen var tänkt som barnvakt, var senast barnvakt i början på december. Hon träffar min dotter ungefär 1 gång per månad.
    Planen var alltså att min blivande man skulle hämtas, sen skulle tjejerna ramla in och sen skulle min mamma komma och passa min dotter. (Min lillasyster berättade om upplägget när jag frågade henne. Hon sa även att hon sagt till tärnan att hon inte trodde att jag ville det här).
    Alltså, hur roligt är det att ha "jour" när man ska ha möhippa? Att inte få lämna mammarollen och helt och fullt slappna av som jag hade kunnat gjort om hon skulle vara hos sin pappa? Hans dag har ju varit bestämd i ett halvår och han kommer dessutom inte ens vara kvar i stan.

Jag frågade honom om han visste något om detta - vilket han inte gjorde. Vi kände oss båda två oerhört illa till mods över att någon bokat barnvakt åt vår dotter utan att ens prata med någon utav oss.
    Hade min tärna kollat med min blivande man så hade det räckt för mig. Hade han vetat upplägget och tyckt att det var okej så hade det också varit det för mig. Men istället har hon alltså inte kommunicerat med honom alls.
    Tänk om jag hade hunnit åka? (vilket jag hade tänkt). Eller tänk om jag t.ex hade tänkt handla mat till lillan eller liknande på den dagen, då hade det inte funnits något hemma.
    Nej usch, jag behöver förbereda mig mentalt för att ha barnvakt till min lillälskling och dessutom hade jag behövt hålla mig helt nykter eftersom jag sen skulle hem och ta hand om henne.

Det visade sig dessutom att min lillasyster inte ens skulle kunna vara med, eftersom den enda helgen hon skulle jobba (hon var tvungen att byta helgen då jag gifter mig) var den enda helgen som tärnan kunde.
    Jag blir så arg. Hon har vetat om det här i ett år och jag gav henne alla uppgifter för ett halvår sedan just därför att jag vet att många har fullt upp.
    Därtill har hon inte ens kontaktat en av mina närmre vänner - trots att jag nämnde henne extra i ett mejl eftersom hon inte går att nå på facebook.

Nu känner jag mest bara att jag vill strunta i det. Jag är inte arg men jag undrar: Känner de här människorna mig ens?!
    Det finns ju heller inte så mycket tid att spela med nu så nu känns det som att alla måste hafsa ihop något krystat och sen ska vi alla sitta där och låtsas som inget genom misslyckandet. Blä.
    Jag har helt tappat lusten :(
    Och jag känner mig hemsk som ställer till det nu, som förstör deras planer, som inte är tacksam nog för att de försökte och för att jag är töntig som är en hönsmamma....

Förlåt för långt inlägg, behövde visst skriva av mig Förvånad 

• Svar på tråden Känner mig hemsk :(
  • FruSSE
    sandraochdaniel skrev 2012-06-05 11:55:40 följande:
    Det är fantastiskt vilken analys du lyckats göra av mina 2 inlägg. Jag applåderar dig.

"Jag bollar gärna tankar och kan visst ta kritik, men då får det liksom stå i proportion till vad människan som kritiserar vet." 

-Problemet med den här meningen är att det du låter oss veta är en sida av historien och det är det jag grundar hela min ståndpunkt på.

Vad väntade du dig? Ryggdunkningar och hejarop medans du i skrift rent ut sagt pissar på människor runt dig?
    Ja, just precis. Det var inte så roligt eller hur? Man kan inte döma andra efter några få inlägg på ett forum.

Jag tycker inte att jag har pissat på mina nära och kära. Du får gärna ge ett exempel, för det är nog snarare du som missförstått.
    Inget av det jag skriver att jag är besviken och ledsen över här är sådant jag inte pratat med dom om. De skulle kunna läa den här tråden utan att jag skulle skämmas det minsta.

Jag förväntade mig ingenting av den här tråden, jag skrev av mig. Vad jag däremot tycker är tråkigt är att personer som mår skit i sig själva tar det som ett ypperligt tillfälle att spy galla på andra.
    Du får starta en egen tråd, för jag tycker inte att du tillför något här och du själv verkar inte må bra av att vara här heller.

• FruSSE
    Pissmyra skrev 2012-06-05 11:15:51 följande:
    FruSSE... Jag förstår dig. Det är dig de ska fira, så självklart ska du stå i fokus. Och din dag är din dag... de måste ju planera först och främst efter dig då du är hedersgäst!!
    Mina tärnor som har planerat min möhippa har frågat ut mig lite om vad jag tycker och tänker.. och att min sambo ska vara hemma med våra barn är a och o, det vet mina vänner... då kan jag slappna av och vara med under hela dagen!! SEn vad vi gör, kvittar mig.. bara vi umgås och jag kan vara med :)

Hoppas du hade en trevlig dag ändå, och som du skrev tidigare är kommunikation viktig!! :))
  • MalinLarsson

Känns som att denna diskussion spårat ur en aning!?

FruSSe - Jag hoppas att du (och dina vänner) får en trevlig dag/kväll oavsett vad du/ni hittar på och att ni har en trevlig stund tillsammans.

• FruSSE
    MalinLarsson skrev 2012-06-05 12:48:27 följande:

Känns som att denna diskussion spårat ur en aning!?

FruSSe - Jag hoppas att du (och dina vänner) får en trevlig dag/kväll oavsett vad du/ni hittar på och att ni har en trevlig stund tillsammans.

Eller hur. Hade jag kunnat radera tråden så hade jag gjort det.

Tack! Jag är säker på att vi får jättetrevligt, oavsett vad vi kommer att hitta på :)
  • Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-05 14:47:07 följande:
    Eller hur. Hade jag kunnat radera tråden så hade jag gjort det.

Tack! Jag är säker på att vi får jättetrevligt, oavsett vad vi kommer att hitta på :)
    Om du verkligen ångrar tråden så kan du ju anmäla den själv och be att en moderator raderar den.
    Tryck på röda handen under trådstarten bara och ange en bra kategori samt skriv varför du vill få tråden borttagen.

Jag kan ju säga att jag kanske hade svarat annorlunda om jag sett vissa saker som du skrivit längre ner i tråden.
    Som jag skrev hela tiden så antog jag ju att din mamma kunde vara med och ta hand om din dotter även om ni andra åt och drack gott. Men bara att du liksom var i samma "område" som henne. Och att din mamma kanske kunde sova över och alltså ta hand om dottern lite på morgonen efter.
    Oavsett om du då hade gått ut med tjejkompisarna efter middagen eller stannat hemma så hade du ju haft stöd och hjälp men på ett sätt som du lättare kunde styra Glad 
    Nu skulle ju inte din mamma komma över huvud taget om ni skulle vara hemma hos er och då blir det ju en helt annan sak...

Det är väldigt lätt att missförstå varandra i skriven text.
    Jag läser sandraochdaniels inlägg på ett helt annat sätt än du verkar göra.
    Men du är i en försvarsposition och känner dig påhoppad och då tolkar man saker på ett annat sätt än vad dom kanske är menade.

Be att dom tar bort tråden du.
    Och fokusera på att ni kommer att få en jättetrevlig dag nu när det blir av istället Solig 
  • FruSSE
    Chicita skrev 2012-06-05 14:53:22 följande:
    Om du verkligen ångrar tråden så kan du ju anmäla den själv och be att en moderator raderar den.
    Tryck på röda handen under trådstarten bara och ange en bra kategori samt skriv varför du vill få tråden borttagen.

Jag kan ju säga att jag kanske hade svarat annorlunda om jag sett vissa saker som du skrivit längre ner i tråden.
    Som jag skrev hela tiden så antog jag ju att din mamma kunde vara med och ta hand om din dotter även om ni andra åt och drack gott. Men bara att du liksom var i samma "område" som henne. Och att din mamma kanske kunde sova över och alltså ta hand om dottern lite på morgonen efter.
    Oavsett om du då hade gått ut med tjejkompisarna efter middagen eller stannat hemma så hade du ju haft stöd och hjälp men på ett sätt som du lättare kunde styra Glad 
    Nu skulle ju inte din mamma komma över huvud taget om ni skulle vara hemma hos er och då blir det ju en helt annan sak...

Det är väldigt lätt att missförstå varandra i skriven text.
    Jag läser sandraochdaniels inlägg på ett helt annat sätt än du verkar göra.
    Men du är i en försvarsposition och känner dig påhoppad och då tolkar man saker på ett annat sätt än vad dom kanske är menade.

Be att dom tar bort tråden du.
    Och fokusera på att ni kommer att få en jättetrevlig dag nu när det blir av istället Solig 
    Tack!
    Jag ångrar inte tråden, men det känns som att den blev ett ställe där det plötsligt var okej att bete sig som barnrumpor.

Däremot förstår jag ju att jag kommunicerat dåligt eftersom jag blivit anklagad för att vara än det ena och det andra. Att folk inte förstår att jag har kompisar överhuvudtaget, att jag är egocentrisk och att jag är full av mig själv och en vidrig människa. Klart man hamnar i försvarsposition.
  • Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-05 15:02:21 följande:
    Tack!
    Jag ångrar inte tråden, men det känns som att den blev ett ställe där det plötsligt var okej att bete sig som barnrumpor.

Däremot förstår jag ju att jag kommunicerat dåligt eftersom jag blivit anklagad för att vara än det ena och det andra. Att folk inte förstår att jag har kompisar överhuvudtaget, att jag är egocentrisk och att jag är full av mig själv och en vidrig människa. Klart man hamnar i försvarsposition.
    Jag tror att du läst lite mellan raderna också, för att du varit i försvarsposition.
    Man läser och "filtrerar" även om man gör det omedvetet.
    Försök släpp det nu bara, jag tror inte att någon tror (innerst inne) att du är en dålig människa eller något av det du känner att du blivit anklagad för.
    Ta det som en lärosak bara Glad 
    Nästa gång så vet du ju att du kanske behöver skriva en halv roman om bakgrunden Flört 
  • chrpe

Förlåt men nu känner jag mig hemsk, men jag kan bara inte låta bli. Jag tycker verkligen denna tråden är underhållande, att människor orkar engagera sig så. Syftet med tråden och resultat av den är ju två helt olika "arbeten". Men jag förstår bådas sidor precis som Chicita skriver, man ser det nog på ett annat sätt som utomstående. Hoppas hippan blir bra och att du kan njuta av den.

• FruSSE
    chrpe skrev 2012-06-05 16:44:16 följande:
    Förlåt men nu känner jag mig hemsk, men jag kan bara inte låta bli. Jag tycker verkligen denna tråden är underhållande, att människor orkar engagera sig så. Syftet med tråden och resultat av den är ju två helt olika "arbeten". Men jag förstår bådas sidor precis som Chicita skriver, man ser det nog på ett annat sätt som utomstående. Hoppas hippan blir bra och att du kan njuta av den.
     Tack.

Har försökt få bort den men blir nekad, så folk som vill använda den som toalett får väl fortsätta.
    Jag struntar i det i varje fall. 
  • Daludd

Alltså det kan ju ändå vara värt att fundera lite kring varför så många uppfattar texterna på ett visst sätt.

Svar på tråden Känner mig hemsk :(