• FruSSE

Känner mig hemsk :(

Det är 6 veckor kvar till bröllopet och jag har bett min tärna att inte lägga möhippan helgen före bröllopet eftersom jag då vill ha tid att göra sådant som måste hinnas med etc.

Vi började planera bröllopet i augusti förra året, så alltså snart ett år. Bestmannen hörde av sig i januari och bad mig nämna vilka helger som skulle kunna passa maj/juni/juli. Jag skickade ett excelblad till honom med kontaktuppgifter till samtliga gäster och så hade jag blåmarkerat de jag trodde att min blivande skulle vilja ha med på en eventuell svensexa. Samtidigt skickade jag en likadan fil till tärnan där jag hade rödmarkerat alla som jag ville ha, information om hur jag känner dom, om dom finns på facebook, adress och telefonnr (ja, jag är lite av ett kontrollfreak :P).

I början på maj sa tärnan att hon behövde att jag skickade filen på nytt för den hade kommit bort. Jag undrade lite om hon inte redan hade planerat något, men skickade den igen och skrev även dit uppgifter på vart hon kunde nå de som inte har facebook. 

För två veckor sedan ringde hon för att höra om vad jag har för relation till olika personer och då började varningsklockan igen ringa - hade hon inte börjat ännu?
    Den blivande mannen hävdade bestämt att han inte hört något från henne alls. Jag började oroa mig för att jag visste att de lediga helgerna började ta slut i juni. 

Efter att ha pusslat lite och tänkt och funderat började jag inse att möhippan nog planerades samma dag som svensexan. Något som jag sagt till tärnan, min mamma, min syster och flera av mina kompisar att jag inte vill.
    Vi har en liten dotter som fyller 1,5 år om en månad. Jag har redan dåligt samvete för att vi kommer att ha så mycket barnvakt till henne framöver: på bröllopsdagen, dagen efter (vi sover på hotell) samt 3 veckor därefter då vi åker 2 nätter till Paris ensamma. Sen i mitten på augusti börjar hon förskola. Jag tycker det blir mycket redan som det är.

Min mamma, som tydligen var tänkt som barnvakt, var senast barnvakt i början på december. Hon träffar min dotter ungefär 1 gång per månad.
    Planen var alltså att min blivande man skulle hämtas, sen skulle tjejerna ramla in och sen skulle min mamma komma och passa min dotter. (Min lillasyster berättade om upplägget när jag frågade henne. Hon sa även att hon sagt till tärnan att hon inte trodde att jag ville det här).
    Alltså, hur roligt är det att ha "jour" när man ska ha möhippa? Att inte få lämna mammarollen och helt och fullt slappna av som jag hade kunnat gjort om hon skulle vara hos sin pappa? Hans dag har ju varit bestämd i ett halvår och han kommer dessutom inte ens vara kvar i stan.

Jag frågade honom om han visste något om detta - vilket han inte gjorde. Vi kände oss båda två oerhört illa till mods över att någon bokat barnvakt åt vår dotter utan att ens prata med någon utav oss.
    Hade min tärna kollat med min blivande man så hade det räckt för mig. Hade han vetat upplägget och tyckt att det var okej så hade det också varit det för mig. Men istället har hon alltså inte kommunicerat med honom alls.
    Tänk om jag hade hunnit åka? (vilket jag hade tänkt). Eller tänk om jag t.ex hade tänkt handla mat till lillan eller liknande på den dagen, då hade det inte funnits något hemma.
    Nej usch, jag behöver förbereda mig mentalt för att ha barnvakt till min lillälskling och dessutom hade jag behövt hålla mig helt nykter eftersom jag sen skulle hem och ta hand om henne.

Det visade sig dessutom att min lillasyster inte ens skulle kunna vara med, eftersom den enda helgen hon skulle jobba (hon var tvungen att byta helgen då jag gifter mig) var den enda helgen som tärnan kunde.
    Jag blir så arg. Hon har vetat om det här i ett år och jag gav henne alla uppgifter för ett halvår sedan just därför att jag vet att många har fullt upp.
    Därtill har hon inte ens kontaktat en av mina närmre vänner - trots att jag nämnde henne extra i ett mejl eftersom hon inte går att nå på facebook.

Nu känner jag mest bara att jag vill strunta i det. Jag är inte arg men jag undrar: Känner de här människorna mig ens?!
    Det finns ju heller inte så mycket tid att spela med nu så nu känns det som att alla måste hafsa ihop något krystat och sen ska vi alla sitta där och låtsas som inget genom misslyckandet. Blä.
    Jag har helt tappat lusten :(
    Och jag känner mig hemsk som ställer till det nu, som förstör deras planer, som inte är tacksam nog för att de försökte och för att jag är töntig som är en hönsmamma....

Förlåt för långt inlägg, behövde visst skriva av mig Förvånad 

• Svar på tråden Känner mig hemsk :(
  • Anneli256

jag försöker varken försvara TS eller peka finger åt något håll. Jag har som jag tidigare sagt läst inläggen och där är hårda ord från flera håll.. även TS. Som jag skrev så har jag inte för avsikt att analysera just detta inlägget..eller denna tråden. Men jag har vid flera tillfällen märkt samma tendenser i flera trådar där folk haft olika åsikter.. vilket är helt ok.. Det jag inte tycker är ok är att det ofta går till personangrepp. Man börjar prata om hur vederbörande är som person istället för att fokusera på sakfrågan.. och som jag sa..min åsikt är att även om det är välment så kan det vara så att mottagaren tar illa vid sig.. och blir ledsen och sårad.

Enligt hur jag är uppfostrad så är det mitt ansvar att ställa saker och ting till rätta om det är jag som sårar någon..oavsett hur välment det var från början. Nääääää då kommer det istället kommentarer som innebär att känslan som man har är pga man är stressad, kontrollfreak osv. Det är detta jag reagerar på.. inte bara denna tråd Och ska jag vara ärlig så vill jag inte tro att folk här på BT menar att vara elaka utan tyvärr så spårar det ur ibland. Varför vet jag inte..kanske vissa "brinner så starkt" för vissa frågor att dom bara måste framföra just sin åsikt eller bara vill få TS att förstå att dom vill väl.. men det blir så fel ibland.. Jag tycker att vi alla som är här inne på BT ska ta vårt ansvar.. visst vi ska kunna diskutera och ha åsikter.. Men som många så riktigt påpekar så ska man respektera andras åsikter också inte bara säga.. OM DU GER DIG IN I EN TRÅD ELLER OM DU STARTAR EN TRÅD JA DÅ FÅR DU TÅLA VAD SOM SÄGS.. jag tål mycket väl vad som sägs.. men jag tycker inte om när det går från sakfråga till personangrepp.. har som sagt var själv upplevt mig vara påhoppad tidigare... Är positivt överraskad av att ni som svarat nu håller er till saken och inte hoppar på mig som person.. Det är så det ska vara ju...

• Daludd

Jag tror man kanske hade haft större förståelse och i allmänhet hållt med dig Anneli, om det inte vore för att TS själv liksom började med att vara nedlåtande och dryg mot de som svarade något hon inte tyckte om. Hade TS varit jättesnäll rakt igenom så hade jag också tyckt att fler kunde tänka över sin ton i texterna lite mer (inklusive jag själv när jag läser mitt första inlägg - där jag skrev som jag hade sagt till en kompis i princip, men förstår att man kanske blir stött av första meningen i mitt inlägg. Försökte dock förtydliga senare men..) 

Men liksom jag antar att man helt enkelt inte bryr sig om att den andra personen blir sårad när det är en överreaktion och personen i fråga tidigare varit nedlåtande mot en. Det är en beundransvärd egenskap du har att bry dig så mycket om andras sårade känslor, försöker själv vara sådan gentemot de jag har nära, men att göra det mot grova överreaktioner hela tiden samt mot människor som inte behandlar mig med respekt skulle innebära extremt mycket arbete och att ge av sina egna känslor hela tiden, som helt enkelt inte är värt att lägga ner för vem som helst.

Det låter hårt och hemskt, men lite så är det ju.
    Sen tittar i alla fall jag på sammantagna kommentarer när jag skriver. Chicita t.ex. var ju extreeemt förstående som hon alltid är (mkt fint!) och då kan man kanske själv försöka vara lite mer rakt på sak för att öppna ögonen på TS.

Det var aldrig meningen att såra tror jag, från något håll. Men visst åkte silkesvantarna av rätt fort. Men du har många fina bra poänger. Det är viktigt att vara tydlig och kanske mjukare än vanligt i text, eftersom det är så svårt att se nyanser i det här sättet att kommunicera. 

• Daludd

Jag har ju t.o.m. fått ett inlägg bortplockat för att ha varit "provocerande" där jag tycker TS går för långt som säger att vi förstört hennes bröllop, säger att jag förstår att hon var besviken över tärnans arbete och att anledningen till att flera reagerat är att hon varit nedlåtande i sina inlägg när man inte hållt med henne.

Så jag antar att man inte kan diskutera saken vidare då ändå. När jag läser kopian skrattar jag ju nästan åt att det plockats bort, men vissa andra inlägg här inne är liksom klapp-på-huvudet-lila-vännen-du-fattar-så-lite.

Det bidrar ju liksom inte heller till god stämning att starta trådar och sen bete sig illa i dem själv när människor inte håller med en.
    Får hoppas på bättre stämning framöver i trådarna helt enkelt.

Men jag vägrar ta på mig att ha förstört TS bröllop för det jag skrivit i den här tråden. DET om något är provocerande. 

Som sagt, jag tvivlar starkt på att någon menade TS något illa alls. Men man kan inte alltid hålla med varandra. Man kan inte alltid linda in allt i tre hundra lager bomull heller. Ingen har varit så hård att jag ser det som en normal reaktion att avregistrera sig, men tycker det är tråkigt att TS känner så starkt för det. Men man kan inte alltid ta ansvar för andras känslor. Särskilt inte om de är utanför vanliga boxar. 

• Daludd
    Annamolly skrev 2012-06-06 13:06:47 följande:
    Dessutom forstar jag att du ar lite besviken pa att fa vara vardinna pa din egen mohippa, med ditt barn narvarande, och att dom inte forsokt prata med din man sa han kunde vara hemma pa din kvall. Annars ar det nog ingen vidare avslappning. Jag har inte barn sjalv an, men min syster och min basta van har barn, och jag vet hur svart det ar att ens ha en konversation med dom narvarande for dom kraver sin mammas uppmarksamhet nar som helst och da spelar det ingen roll om det ar nagon annan med som erbjuder sig att hjalpa till. 

Den där delen tror jag varenda människa som kommenterat i tråden faktiskt har skrivit på sitt eget sätt. Den stora majoriteten har ju hela tiden hållt med om att tärnan inte gjort ett bra jobb från början. :)
  • Chicita

Utan att lägga mig i vad som är rätt och fel och vem som började eller vem som var elakast.
    Så kan jag säga att jag tror att mycket av det som hänt i tråden hade kunnat undvikas om TS förklarat situationen lite tydligare.
    Om jag hade vetat att mamman inte skulle komma hem till henne och passa hennes dotter under middagen om dom skulle vara hemma - ja då hade jag ju inte insisterat på att det skulle vara ett jättebra alternativ och då hade kanske inte TS tyckt att det var tjatigt och att jag och några andra inte fattade att den där hemmamiddagen inte var så bra som vi sa att det skulle vara.

Det är lätt att det blir missförstånd när man inte har all information.
    Sen är det omöjligt att ge ut all information på ett forum så här. Men om inlägget med "men jag har ju ingen barnvakt om vi kör middagen hos mig" kommit snabbare så hade nog 50% eller mer av inläggen i tråden sett annorlunda ut.

Man har ett ansvar för vad man skriver JA. Helt klart har man det.
    Men man har också ett ansvar i att uppdatera och förklara om personen i andra änden inte förstår en.
    Sen är det skrivna språket svårare att tolka än konversation där man hör tonfall och ser minspel och det blir lättare missförstånd. Och jag tror att vi är många som har uppfattat TS som mer agressiv än hon egentligen är. Det var nog snarare frustration än agressivitet.  Men den feltolkningen gjordes nog åt båda håll.

Hur som helst så är inte TS här längre och jag tycker att det är lite fult att fortsätta diskutera en person som inte kan få förklara sig och försvara sig. Så därför lämnar jag denna disk nu... 

• Anneli256

Håller med dig i mycket Chicita.. och jag pratar inte om just denna tråd och trådstartaren. Vill inte och kan inte göra det.. utan jag vill bara uttrycka att jag är ledsen för att det i flera trådar blir likadant..och när det väl blir så att någon blir ledsen och sårad.. så skyller alla ifrån sig.. om den hade gjort si.. om den hade gjort så.. så hade jag själv aldrig skrivit si eller så.. Det må vara sant.. Men att man benhårt fortsätter försvara sin åsikt och hur man uttryckt sig trots att någon annan säger att dom tagit illa vid sig.. Det förstår jag inte.. Och det har definitivt inte bara med denna tråd att göra. Som jag sa.. Jag är av den åsikten att om någon tagit illa vid sig av det jag säger eller skriver.. då anser jag att det är mitt ansvar. Jag behöver inte hålla med personen.. jag kan tom tycka att dom är helt ute och reser.. oavsett vem som börjar eller inte.. jag tycker det är tråkigt att vi vuxna personer ibland är så elaka (inte alltid meningen kanske) kanske bara ett försök att få den andra att förstå vad man menar..vad vet jag?

Och som jag tidigare påpekade, risken finns att folk drar sig undan från forumet och att det får dåligt rykte. Var ska alla goda tips och råd.. härliga bilder och historier komma ifrån om folk drar sig undan från forumet?

Trots att jag pratar allmänt om saken.. så försvara man sina egna inlägg.. och säger.. Ja men "hon sa si eller hon sa så".. Ja men det får väll hon stå för.. Som individ så kan man ju bara ansvara för vad man själv säger eller gör.. det är bara sig själv man kan ändra på.. Det är bara sig själv man kan analysera. Om man som vuxen inte har den förmågan så tycker jag det är väldigt tråkigt.

Personligen så kan jag säga att jag ibland kan uttrycka mig plumpt både i skrift och i vekligheten..det är lätt hänt att det blir så inte minst i skrift... men jag fösöker faktiskt be om ursäkt om det är något som blir fel.. I en tråd gjorde jag det.. Jag skrev.. Om ni uppfattat mitt inlägg så då ber jag om ursäkt det var inte alls min mening.. O vad fick jag till svar.. EN JÄVLA EFTERKONSTRUKTION.. min ursäkt var inte alls godtagbar osv..Det gjorde mig uppriktigt ledsen för jag ångrade verkligen hur jag uttryckt mig.. o så får man den reaktionen.. tråkigt och bör inte enligt min åsikt förekomma i ett sånt här forum. Det jag vill säga är att jag tycker vissa (och då pekar jag inte finger precis i denna tråd) har tråkig inställning.. speciellt när man aldrig kan ge sig.. måste ha rätt.. måste ha sista ordet.. Kan man inte bara hålla sig till sakfrågan istället??? utan att gå till personangrepp och som jag sagt x flera .. det gäller inte specifikt denna tråden.. och jag tar inte ställning till vem som sagt vad just här. det jag vet är att folk blivit ledsna och sårade.. må så vara att det är bröllopsnerver.. kontrollbehov..oförstånd what ever... känslan av ledsenhet och av att blivit påhoppad finns där. Och när vederbörande uttryckt det.. då får den personen i princip till svar DU har inte rätt att känna så.. du är helt ute och reser. Vem har rätt att säga hur en annan människa får lov att känna.. hur en annan människa upplever saker.. Det enda som jag sagt tidigare.. som jag kan ändra och bestämma över är hur JAG reagerar i den situationen. Och om man ser till mobbing osv.. så handlar det inte om syftet med det som sagts eller gjorts utan hur mottagaren uppfattat situationen.. Nu säger jag inte att detta handlar om mobbing.. Men det finns en hel del starka personer här på BT med starka åsikter ..som jag egentligen tror äv välmenta men som ibland kan bli så fel..tyvärr. Märk väl.. och tro för den delen inte att jag själv anser mig vara bättre än någon annan...men eftersom jag själv upplevt mig vara påhoppad här på BT så förstår jag känslan. Gick en handledarkurs på universitetet för några år sedan. Den var otroligt bra..att kommunicera med varandra är en konst..det finns saker att lära hela tiden..varje dag.

Jag vill att BT ska vara ett forum för alla att alla ska känna sig välkomna oavsett vad dom tycker eller tänker.. hahha hallelulja lät nästan religiöst.. men ärligt.. Flera trådar har gjort mig uppriktigt ledsen.. Nu är jag kanske lite extra känslig.. men eftersom jag alltid brukar säga vad jag tycker och tänker så är jag van vid att bli påhoppad..och det kan jag ta.. bara man är saklig. Och som sagt var det tycker jag inte man varit det alltid.

• Anneli256

summa sumarum..oavsett så tycker jag det är tråkigt när människor blir ledsna och sårade ..

• sandraochdaniel

Jag håller med om att utvecklingen i denna tråd är riktigt tråkig och jag vet att jag ä  en bidagande faktor och det mår jag inte speciellt bra över. När jag läser mitt första inlägg skäms jag. Första stycket kan uppfattas som mycket elakt och kritisk, och var verkligen skrivet i stundens hetta för jag tyckte TS gick lite väl hårt åt sin tärna.
    Hade det gått hade jag helt klart valt att formulera mig annorlunda.

Dock skäms jag inte för mitt 2 inlägg och heller inte mitt 3:e.   

• Anneli256
    sandraochdaniel skrev 2012-06-09 09:46:14 följande:
    Jag håller med om att utvecklingen i denna tråd är riktigt tråkig och jag vet att jag ä en bidagande faktor och det mår jag inte speciellt bra över. När jag läser mitt första inlägg skäms jag. Första stycket kan uppfattas som mycket elakt och kritisk, och var verkligen skrivet i stundens hetta för jag tyckte TS gick lite väl hårt åt sin tärna.
    Hade det gått hade jag helt klart valt att formulera mig annorlunda.

Dock skäms jag inte för mitt 2 inlägg och heller inte mitt 3:e.
    ibland är det ju så att man blir irriterad och skriver av sig i stundens hetta, jag är precis likadan och vet exakt vad du pratar om.. Speciellt det skrivna språket kan vara lätt att misstolka och kan bli så fel. Har man vederbörande framför sig så kan man oftast klargöra bättre hur man menar. Meningen med mina inlägg var inte att peka ut någon eller få någon att må dåligt. Tycker bara att vi alla ibland kan försöka tänka oss för lite :)
  • moa2012
    Green skrev 2012-06-05 20:06:04 följande:
    "vi" har inte förstört någonting för någon.
    Du Fru SSE har däremot förstört för dig själv!

När man skriver i ett forum så får man både den respons man vill ha och så finns det dom som har andra åsikter och alla har sin fulla rätt att framföra dessa.
    Kan man som TS bemöta dom svar man inte tycker om på ett lugnt och sakligt sätt så vinner man mycket.

Att bara anta att folk inte har barn för att dom inte ser problemet barn/middag/barnvakt mm är ju riktigt provocerande.

Jag har två barn 1,5 och 6år gamla.
    Det finns lösningar på allt. Antingen hänger dom med på vad som ska göras eller så får ju någon passa dom ett tag. Svårare än så är det inte hemma hos oss!
  • Nudax
    FruSSE skrev 2012-06-05 09:44:08 följande:
    Men herregud, vilken verklighet lever du i? Ska jag först berätta allt om mig själv, låta 20 närstående skriva varsitt dokument om hur jag egentligen är som person, mina kvaliteter och mina dåliga sidor. Boka tid och göra en psykoanalys, publicera resultatet och sedan ett intyg på att jag har rätt och bli arg utan att vara en häxa?

Jag tycker du verkar vara oerhört naiv, ung och ha dåligt självförtroende och dålig världsbild av dina kommentarer - men självklart förstår jag ju att du är mer än det. Kanske inte ens det. Det är ju oerhört svårt för mig att göra några som helst antagande om dig utifrån vad du sitter och skriver här. Och varför skulle jag vilja?

Det står ingenstans här att man bara får starta trådar för ett visst syfte. Jag sökte inte alls uppmärksamhet, jag ville som sagt skriva av mig. Tycker man att det verkar jobbigt så behöver man ju inte läsa, eller hur?
    Jag bollar gärna tankar och kan visst ta kritik, men då får det liksom stå i proportion till vad människan som kritiserar vet.
    Att bara kliva in och spy galla i någon annans tråd säger ju mer om saken än något annat.
    Du får skapa en egen så att likasinnade kan döma dig där. 
    Fast nu tycker jag att du bemöter saradaniels inlägg rätt fånigt. Du får EN enda kommentar som inte håller med dig i denna tråd och sättet du reagerar på är detta? Vad finns det för poäng med argument som "du verkar oerhört naiv och ung och ha dåligt självförtroende..." ? Låter endast som ett sätt att trycka ner någon som råkar tycka annorlunda mot dig själv. Jag kan helt och fullt förstå din upprördhet kring din tärna och hur alt till en början blev, men jag förstår också saradaniels kommentar och håller med i vissa delar av den. "Jag ville bara skriva av mig, tycker man det är jobbigt behöver man inte läsa". Öh vart står det att hon tycker att det är jobbigt? Du har skrivit av dig och du har fått kommentarer kring det, både de som förstår dig och de som förstår tärnan - vad är det som är så jobbigt med det?
  • Nudax

Och så ser jag sen att tråden är typ, död =P Nåja.

Svar på tråden Känner mig hemsk :(