• Anonym (Mållös)

Möhippan blev en flopp

I helgen blev jag hippad. Hon som anordnade allt är en person som står mig närmast av alla mina vänner o hon känner mig nog bäst av alla. Trodde jag. På min möhippa blev jag först utklädd till prostituerad o sedan sminkad likadant. "det här är bara början" fick jag höra. Och det var absolut inte meningen att jag slulle se ut som en prostituerad. Snarare "lyxhora"... Det fick jag höra många gånger. Jag är inte en teaterapa. Gillar inte att dansa eller göra bort mig. På min möhippa mådde jag så dåligt. De ville att jag skulle dansa som en Hora! Och när jag inte gjorde som de sa uttryckte sig någon "det här är den sämsta möhippan jag varit på" . Men hur får de för sig att anordna en hippa o göra saker som de vet att jag inte kmr att göra. ??! Jag är nykterist. Och en av lekarna gick ut på att dricka shots om jag gjorde fel eller vägrade. Och då sa jag ifrån. Alla i en ring runt mig. Jag sa rakt ut att jag kunde dricka vad som helst förutom alkohol o det visste dem mkt väl. Stämningen (som redan var dålig) dog helt i den stunden. Alla tyckte att jag var tråkig osv osv. Jag kände att jag bara ville gå därifrån. Handlar inte en möhippa om att fira att bruden ska gifta sig ?? Jag hade helt klart inte förväntat mig en sådan möhippa. Så fort min fästman kom o hämtade mig o jag satt mig i bilen började jag störtböla. Kunde inte fatta att mina "vänner" utsatt mig för vad de vet är mitt livs mardröm. Jag har lust att svartlista några av de som deltog o gjorde hippan till ett rent helvete från bröllopet. Jag varnade dem för det innan möhippan. Känner mig så besviken. De som car med på hippan var inte ens mina närmaste vänner. Det var bekanta bara. Funderar på att göra En egen hippa för att komma över den där jobbiga upplevelsen.

• Svar på tråden Möhippan blev en flopp
  • SkövdeSophie

Fy va trist! Blir ständigt förvånad över hur folk beter sig... Stackars dig! Fixa du en mysig middag med dina närmaste vänner, kanske lite hemma-spa som du sa. Köp hem lite goda ostar och god choklad. Hoppas ni får en underbar bröllopsdag på lördag!

• Chicita

Det var något sånt som den tärna jag gav sparken hade tänkt min möhippa. Hon ville ju ha en sån, och eftersom jag försökte göra vad hon ville (men ändå inte allt för elakt) så fick hon ju en hippa med halvpinsamma lekar, utklädning och sen en hel del sprit på kvällen... Men det var ju vad hon önskat.

När jag sen gifte mig så sa hon att nu var det hennes tur att "hämnas". Vadå hämnas?
    Jag gjorde ju det hon bad om. Och när jag säger att jag absolut inte vill ha en sån hippa så borde hon väl göra det jag ber om? 
    Eller? Är jag ute och cyklar då?

Hur som helst så sa jag till både henne och den andra tärnan att om dom planerade något sånt där som skulle skämma ut mig så kunde dom roa sig själva, för jag skulle gå hem då.  Och så bad jag den andra (vettigare) tärnan att hålla lite koll så inte planerna drog iväg om dom arrangerade något.
    Jag var tydlig med vad jag önskade...
    Och när det var dags så hade hon ordnat precis det (även om dom inte kopierat önskemålen rakt av)... Den första (nu sparkade) tärnan var inte ens inbjuden. Utan det blev en svenhippa med maken och hans två bröder (marskalker) och jag och mina två tärnor (svägerskorna). Vi körde gocart (min migrän gillade inte det så jag gick undan efter uppvärmningsvarven och lät dom andra köra klart), vi fick svara på massa frågor om varandra, jag blev sminkad av ett proffs. Maken fick spela bowling och sen vart det middag ute och sen hem för att bara prata och spela lite spel och skratta i massor...

Poängen med mitt inlägg är att om dom inte lyssnar på dig så är dom inga riktiga vänner.
    Att utsätta dig för det dom gjorde när dom vet att du inte dricker och att du inte vill bli utklädd är faktiskt en form av mobbing och trackasserier. Tyvärr förstår inte alla det. Det verkar som att på möhippor och svensexor så är det ok att mobba och göra folk ledsna "för det är så det ska vara"...
    Jag säger att nej det är inte så det ska vara.

Dra ihop ett gäng med dina närmaste vänner och hitta på något kul med dom. Du kan kalla det för "sista natten med gänget-fest" eller vad du vill.
    Men se till att det är du som styr, och på så sätt visa hur en hippa egentligen ska gå till...
    Försök lägg det här bakom dig. Din vän / tärna har säkert blivit påverkad av andras idéer på hur en hippa ska gå till och övertalad till att man måste göra så här.
    Hon hade säkert bra intentioner. Men det gick fel. Hoppas att det inte förstör er vänskap i längden bara...

• Aniara4
    Anneli256 skrev 2012-06-04 09:56:24 följande:

Har du pratat med väninnan om hur ledsen du blev? Försök göra det när din ledsenhet lagt sig lite och fråga henne hur hon tänkte egentligen? Dom som var med var bara bekanta? vad hände med dina närmre vänner? Blev dom inte tillfrågade eller satte dom sig emot upplägget då de kanske visste att det inte var vad du hade velat ha...

Det undrade jag också!

Hursomhelst låter det jättetråkigt. Självklart måste man anpassa möhippan efter bruden. Jag har förstått här på BT att det finns några som faktiskt VILL bli utspökade och skämma ut sig på stan, men de måste vara i minoritet.

Hoppas du kan lägga det bakom dig, och antingen prata med kompisen som ordnade den eller komma fram till att hon inte var den vän du trodde hon var.
  • Anonym (upprörd)

nej men gud så fruktansvärt! vilken.. tja traumatisk upplevelse det måste varit! och dom "vännerna måste ju inte ha känt dig så väl! blir lite förbannat... 

ja har en vän/bekant som gifte sig för några år sen, jag själv var inte med på någon hippa eller nåt, men såg bilder och liknande, hon är kristen och även hennes man. dom hippade henne i samband med något kollo eller nåt som kristna har varje år. eftersom hon älskade filmen grease, fick hon klä ut sig till en söt gris -  ta på sig en balllerinakjol, en grisnäsa och en liten knorrsvans. thats it, sen fick hon göra lite uppdrag, som att hitta ett antal popkorn m.m. inge alkohol inblandat. 

men det tycker jag är en lugn och fin och rolig hippa.  hon hade jättekul och det blev lyckat. 

det DU varit med om är hemskt och fruktansvärt elakt!  jag hoppas du får en trevlig dag med dina riktiga kompisar!

• niriel

Men det är ju helt sjukt hur vissa kan bete sig! Vad hade de för bild av hur en hippa ska vara? Skulle de själva ha velat ha något liknande? Och vaddå det var den sämsta möhippa jag har varit på, vad är det för jäkla kommentar bara för att den blivande bruden vågar stå upp för sig själv och inte lida sig igenom något? Allvarligt, vad är det för korkade, osympatiska och otrevliga människor du har haft att göra med? Vad hände med att ha en skoj kväll med sina tjejkompisar, där de faktiskt anstränger sig lite för att DU ska ha roligt?

En egen hippa med hemmaspa eller liknande tycker jag låter som en kanonidé, då kan du dessutom välja ut trevliga människor att umgås med, något som verkar ha saknats i det här fallet..

• TheD

Idioter!!!! Fy fan! Du skulle ha gått därifrån. Tycker inte att dessa personer är värda att vara med på bröllopet.

• Aniara4

Just det:

"Det var den sämsta möhippa jag varit på" - det kan väl inte tolkas som nåt annat än självkritik? De får väl skylla sig själva om de ordnat en sån usel möhippa.

• Chicita
    Aniara4 skrev 2012-06-04 11:42:18 följande:
    Just det:

"Det var den sämsta möhippa jag varit på" - det kan väl inte tolkas som nåt annat än självkritik? De får väl skylla sig själva om de ordnat en sån usel möhippa.
    hehe... jag tänkte samma sak men lät bli att skriva det av någon outgrundlig anledning...
    Tur att någon annan fick tummen ur och gjorde det FlörtSkrattande 
  • jimmyojennifer

Fy fan! Ursäkta språket men inte okej. Starkt av dig att stanna kvar, jag hade gått!

Jag har skrivit ett litet brev till mina tärnor men vad jag förväntar mig och vad jag hoppas på, inte bara kring möhippan men allt kring bröllopet, betalning av kläder osv osv bara för att undvika tjaffs och missförstånd.

Dom blev jätte glada över brevet och tyckte det var väldigt bra så vi var med på det allihoppa vad jag förväntar mig av dom inför vår bröllopsdag. vi ska även ses senare inpå bröllopet och prata lite om vad jag skulle kunna tänka mig att ha för typ av möhippa. Det känns jätte bra för mig!
    Jag vill inte bli kidnappad och utspökad, då kommer jag åka hem! Jag vill ha en kul och mysig stund med mina närmaste vänner, that´s it.

Om de så innebär te och tårta framför min favoritfilm så är jag nöjd! =) Men jag vill INTE skämma ut mig, jag avskyr sånt!

• PimPim83

Jag håller med övriga här: det är verkligen inte ok att behandla dig på det sättet! Det verkar som om dina "vänner" planerat en möhippa för sin egen skulll och inte för din. Det där med att du skulle dricka alkohol fast du är nykterist fick mig att gå i taket! Vilka puckon!

Kram till dig!

Svar på tråden Möhippan blev en flopp