• MrsTurnbull

Besviken och vrång

Min m2b friade på påskafton i våras (HURRA!).
    Alla var glada, utom m2b's pappa - men han är alltid surig så det tog vi ingen notis av.

Ett par dagar senare var vi hos Martin's (m2b) föräldrar, då var även hans bror och broderns fästmö där, de har varit tillsammans i 17 år, förlovade i typ 10-13 eller ja, vettekatten egentligen.

Martin var på övervåning och pysslade med datorn, och jag hade precis varit på toaletten, när jag ska gå in i vardagsrummet där de andra sitter. (Martins pappa, bror och broderns kvinna).

Då jag hör pappan säga:
    "Tror ni de kommer att gifta sig" med en hånfull ton.
    Brodern skrattar nervöst men säger inget. (De vet inte att jag är där).
    Kvinnan fnyser och säger ungefär "Inte en chans".

typ 1 vecka senare är jag hos hans föräldrar, utan Marty, men med hans bror och kvinnan, även mamman är med vid detta tillfälle.

Helt plötsligt räcker kvinnan fram ett save the date kort, helt plötsligt har de bestämmt sig för att gifta sig.
    Och måste säga det bara 1½ vecka efter vår förlovning, även om det hade planerat det innan ändå, så kunde de väl ha väntat lite med att ge save the date kortet, det var ju liksom bara just ett save-the-date.

Det som bara blir värre är att, när jag sa till Martin att detta gjorde mig upprörd så pratade han med sina föräldrar och de sa ungefär:
    "Ja vi kan ju inte veta om de har planerat det sen tidigare eller inte".
    Fastän att det var de som bokade lokalen och allt åt dem, då måste de ju ha vetat.

De har lagt bröllopet den 20 december, trots att de vet jag och Marty vill fira jul hos min mamma (som bor i sverige, vi bor i UK). Så nu kommer vi få en jätte stressig och dyr jul.

Jag vill inte ens gå, kvinnan hejar inte på mig när vi ses ute på stan, brodern skrattar alltid nervöst som att han inte vet vad han ska säga och göra för att slippa prata med mig.

Är jag egoistisk som känner såhär?
    Kunde vi inte ha fått vara lite i centrum när vi förlovade oss? - De fick ju vara det när de förlovade sig.
    Mår verkligen dåligt av att tänka på att gå på deras bröllop och missa värdefull tid med min underbara mamma (som ju dessutom ska hjälpa till att planera vårat bröllop).

Usch, jag är så uppgiven, vet inte vad jag ska göra.

Kan f.ö. nämna att Martin inte heller vill gå, då han inte talar med sin bror, mer än när vi ses gemensamt hos hans föräldrar. De har bott i sitt hus i 10 år och Martin har aldrig ens varit INNE  i huset, aldrig varit hembjuden eller någonting.

• Svar på tråden Besviken och vrång
  • Joanna Marie

Om ni inte vill gå måste ni inte! Spendera tid med din mamma istället som jag utgår från att ni tycker om!

• Anonym

Känner med dig och förstår hur du känner. Min lillasyster har gjort ngt liknande. De gifter sig drygt en månad innan oss fast de visste vårt datum. Jag har inte världens bästa kontakt med vår pappa (hon är  min halvsyster och uppvuxen med honom) så det hade varit trevligt att få ha honom lite "för mig själv" men, men ...
    Jag slutar aldrig förundras över hur människor uppför sig.
    Ett bröllop, speciellt om det är familj, kan man ju tyvärr inte heller bara tacka nej till men frågan är om det kanske är en godtagbar ursäkt att ni har bokat (vit lögn) resan redan?  Det verkar ju inte direkt som att de kommer att börja gråta om ni inte kommer och jag tror nog inte heller att ni börjar gråta om de då i gengälld inte skulle komma på ert? Hoppas det löser sig?

• Joanna Marie

Det är många i vår familj som bara tackat nej. Man får om man vill!

• Anonym (åk till mamma :))

Alltså, jag tycker inte att ni ska gå på bröllopet om ni inte vill det,
    ingenting säger att ni måste det..
    De verkar ju inte vara jättetrevliga heller,
    så tycker absolut att ni ska träffa din mamma istället!
    Men, jag tycker inte att du ska bli stött för att de lämnar save the date-kort,
    hur länge skulle ni ha "stått i centrum" tänker du?
    När vi förlovade oss så grattade folk,
    men inte i flera veckor.. ;)
    Kanske kan det vara så att du reagerar såhär just för att de inte är speciellt
    nära er, och dessutom inte beter sig jättebra?
    Försöker bara få dig att se på det på ett annat sätt,
    så att du ska få en lite bättre känsla kring det hela :)

• daniiel

Okej, de verkar inte vara så trevliga mot er och det tycker jag är tråkigt. Så ska det inte behöva vara. Ni verkar uppenbarligen inte ha så bra relation till varandra.

Saken att hon gav dig ett STD-kort så kort efter er förlovning tycker jag dock inte är någon stor grej faktiskt. De hade förmodligen planerat det sedan före er förlovning och ville väl ge STD-kort till alla gäster ungefär samtidigt. Jag förstår faktiskt inte alls varför de skulle behöva avvakta bara för att ni förlovat er. Er förlovning är väl er grej och inget som andra måste tipp tappa på runt och fira länge? Det är för er det ska vara en stor grej och det kan det väl vara även om ni blir inbjudna på ett bröllop? Var glad för deras skull istället att de tänker gifta sig efter så många år tillsammans.

De kan ju inte heller anpassa sitt bröllop efter era planer, speciellt inte eftersom ni som sagt inte verkar stå varandra så nära. Nu blir det ju helt och hållet upp till er att prioritera. Att gå på ett bröllop är inget måste, inte heller att hälsa på din mamma. Nu måste ni bestämma er för vad ni helst vill göra, eller om ni vill stressa för att hinna med både och. Det är inte deras problem, faktiskt.

Om jag var ni, så hade jag nog valt att åka och hälsa på din mamma, för med tanke på hur/vad du skriver, så verkar ni inte vilja gå på bröllopet. Tacka för inbjudan, men säg att ni kommer vara bortresta över jul och köp en bröllopspresent. Då har ni visat att ni inte struntar i deras bröllop iaf.

• aniara

1. Otrevliga typer! Förstår att det inte känns kul när de beter sig så!

2. Er förlovning är er sak och att de planerar bröllop är deras sak - du överreagerar, troligtvis pga hur de betett sig sen innan.

3. Om ni har andra planer för jul är det ju bara att säga det - perfekta alibit ju om ni inte vill gå på bröllopet! ;)

4. Och till danieel - snälla sluta skriva STD! Det är en mycket väletablerad förkortning av sexually transmitted disease, dvs könssjukdomar! STD-kort låter inte så skoj Förvånad Det är inte bara riktat till dig, vet att flera här på BT använder den förkortningen.

• MrsTurnbull

En anledning till att jag reagerar så starkt är ett de verkligen blev superfirade när de förlovade sig.
    De fick presenter och det hölls kalas och var verkligen OTT.

När vi förlovade oss fick vi naturligtvis grattis och ett kort.

Men de fick £1000 (ca. 15000 kr vid tidpunkten).
    Och var verkligen i centrum en hel månad.

Då kände jag att ska 2 veckor vara så mycket begärt?

Även det att de alltid ska hålla på och håna mig.

Nåväl, det känns skönt att få ha ventilerat det och jag har fått lite perspektiv på att jag överreagerade lite.

Jag tror att hade vi varit nära, så hade det nog istället blivit dubbel glädje.

Hur som helst, hade det varit jag så hade jag gett det nyförlovade paret lite space, men jag är ju som jag är jag

Tack iaf. att ni har gett lite perspektiv och medlidane :P

• daniiel
    aniara skrev 2012-06-18 14:28:35 följande:
    4. Och till danieel - snälla sluta skriva STD! Det är en mycket väletablerad förkortning av sexually transmitted disease, dvs könssjukdomar! STD-kort låter inte så skoj Förvånad Det är inte bara riktat till dig, vet att flera här på BT använder den förkortningen.
    Det vet jag mkt väl, men jag tänker att man förstår att det inte menas så med tanke på sammanhanget. Jisses, jag ber om ursäkt, visste inte att det fanns de som störe sig mkt på det!
  • FruNovember
    daniiel skrev 2012-06-18 15:18:55 följande:
    Det vet jag mkt väl, men jag tänker att man förstår att det inte menas så med tanke på sammanhanget. Jisses, jag ber om ursäkt, visste inte att det fanns de som störe sig så mkt på det!
    Haha, när jag såg det så tänkte jag;
    "sweet, en förkortning!" Solig
    Vi är ju alla olika iofs.. :P
  • FruNovember

Hittade det här, som man kan använda istället annars:

STDC (Save the date CARDS)

• daniiel
    MrsTurnbull skrev 2012-06-18 14:39:02 följande:

En anledning till att jag reagerar så starkt är ett de verkligen blev superfirade när de förlovade sig.
    De fick presenter och det hölls kalas och var verkligen OTT.
    När vi förlovade oss fick vi naturligtvis grattis och ett kort.
    Men de fick £1000 (ca. 15000 kr vid tidpunkten).
    Och var verkligen i centrum en hel månad.
    Då kände jag att ska 2 veckor vara så mycket begärt?
    Även det att de alltid ska hålla på och håna mig.
    Nåväl, det känns skönt att få ha ventilerat det och jag har fått lite perspektiv på att jag överreagerade lite.
    Jag tror att hade vi varit nära, så hade det nog istället blivit dubbel glädje.
    Hur som helst, hade det varit jag så hade jag gett det nyförlovade paret lite space, men jag är ju som jag är jag
    Tack iaf. att ni har gett lite perspektiv och medlidane :P

Nu var det ju 10år sedan ungefär sedan de förlovade sig, enligt vad du skrev, och det kanske var annorlunda då? Familjen kanske var närmare varandra (för av de du skriver, verkar den rätt splittrad nu) samt att de kanske hade vänner som verkligen ville uppvakta deras förlovning just då. Hade de en förlovningsfest? Då kan ju det vara en bidragande faktor.

När vi förlovade oss fick vi knappt ett grattis ens, av någon. Då hade jag och maken ändå varit ett par 2 år, sambos i 1,5år och hade en dotter på drygt 1år tillsammans. När min syster sedan förlovade sig bara ca 6 månader senare med sin sambo som hon varit tillsammans med ca 1år, så fick de massor av grattis och förlovningspresenter osv. Det berodde på att hans familj uppvaktar sådant, medan min/vår familj inte gör det. Deras vänner uppvaktade också, medan våra vänner inte gjorde det. Därför blev det sådan skillnad eftersom vi hade olika människor runt oss. Jag och maken var ju dock glada över förlovningen och det är ju huvudsaken :)

Att de är otrevliga mot er och hånar er är ju en annan sak och det är bara otroligt dåligt uppförande från deras sida och även om jag förstår att det är jobbigt och sårande, så försök att inte lägga någon större vikt vid det. Använd din energi och tid till annat och andra, som gör dig/er glada istället :)

Jag hoppas verkligen att ni kan njuta av er förlovning, trots deras stundande bröllop och enligt er bristfälliga uppvaktning.
  • daniiel
    FruNovember skrev 2012-06-18 15:24:06 följande:
    Haha, när jag såg det så tänkte jag;
    "sweet, en förkortning!" Solig
    Vi är ju alla olika iofs.. :P
    FruNovember skrev 2012-06-18 15:28:13 följande:
    Hittade det här, som man kan använda istället annars:

STDC (Save the date CARDS)
    Ja, jag kan inte påstå att jag förknippar STD förkortningen i bröllopssammanhang med något annat, men får kanske använda STDC istället då, så kanske andra slipper förknippa det med annat också. Eller det kanske är för likt också? Man får kanske göra det svenskt, SDK = Spara datumet kort ;D
  • MrsTurnbull
    daniiel skrev 2012-06-18 15:29:20 följande:
    Nu var det ju 10år sedan ungefär sedan de förlovade sig, enligt vad du skrev, och det kanske var annorlunda då? Familjen kanske var närmare varandra (för av de du skriver, verkar den rätt splittrad nu) samt att de kanske hade vänner som verkligen ville uppvakta deras förlovning just då. Hade de en förlovningsfest? Då kan ju det vara en bidragande faktor.
    Det var ju som så att festen ordnades av föräldrarna, och de £1000 kom också de från föräldrarna.
    Enbart.

Ja jag erkänner jag är lite avundsjuk, speciellt som de är så otrevliga.

Nåväl, har gått ventilera mig nu, och tänker inte gräma mig mer.

Jag älskar min man och nu ska här planeras bröllop.
    - Eller vad säger ni tjejer? (Och killar om ni smyger runt här).
  • daniiel
    MrsTurnbull skrev 2012-06-18 15:39:59 följande:
    Det var ju som så att festen ordnades av föräldrarna, och de £1000 kom också de från föräldrarna.
    Enbart.
    Ja jag erkänner jag är lite avundsjuk, speciellt som de är så otrevliga.
    Nåväl, har gått ventilera mig nu, och tänker inte gräma mig mer.
    Jag älskar min man och nu ska här planeras bröllop.
    - Eller vad säger ni tjejer? (Och killar om ni smyger runt här).
    Då förstår jag, då blir det ju en liten annan sak. De kanske vill ge er ett bidrag till bröllopet istället? Men ja, jag förstå bättre att du känner dig lite besviken då. Alltid jobbigt det där med föräldrar som behandlar barnen olika. Svårt dock att veta varför de gör så, det kanske ligger annat bakom som ni inte ens vet. Nåja..

Ja, nu har ni massor av helt underbar bröllopsplanering att se framemot :) Har ni funderat på när ni ska gifta er?
  • aniara
    daniiel skrev 2012-06-18 15:18:55 följande:
    Det vet jag mkt väl, men jag tänker att man förstår att det inte menas så med tanke på sammanhanget. Jisses, jag ber om ursäkt, visste inte att det fanns de som störe sig så mkt på det!
    Hade jag stört mig enormt mycket på det hade jag skrivit det direkt när jag såg det, nu var det typ miljonte gången jag såg det här på BT :p Har aldrig sett den förkortningen någon annanstans men jag googlade på det och det verkar användas lite smått även av andra.
  • daniiel
    aniara skrev 2012-06-18 15:56:45 följande:
    Hade jag stört mig enormt mycket på det hade jag skrivit det direkt när jag såg det, nu var det typ miljonte gången jag såg det här på BT :p Har aldrig sett den förkortningen någon annanstans men jag googlade på det och det verkar användas lite smått även av andra.
    Ah okej, jag har sett det lite varstans och tänkte att det är något som används och som sagt, att det inte misstolkad pga sammanhanget. Men som sagt, det kanske skulle gå att ändra förkortningen lite, så den inte blir exakt samma :P
  • brideo

Prata med din man och bestäm hur ni ska ha det, om ni ska träffa dem eller inte. Sedan skulle jag öga mot öga säga till dem att du hörde allt de sa när de trodde att du inte hörde, om att de inte trodde att ni skulle gifta er. Jag hade ALDRIG accepterat detta från någon av våra släktingar, oberoende om det var mina eller min m2b's.  

Lycka till!  

• Anonym (been there..)

Jag kan förstå hur du känner, har själv kännt samma sak! Men jag håller med de andra i att du förmodligen överreagerade.. men jag kände likadant när min syster berättade att de förlovat sig bara någon månad efter att jag och min kille förlovade oss.. 

Jag och min kille har varit tillsammans i 6 år och bott ihop i 3år, hon är yngre än mig och hade inte ens vart tillsammans med killen i 1 år och de hade bott i hop i 1 vecka. . .

Jag blev nästan arg när de förlovade sig för jag ansåg att det här va "min tid"  låter jättedumt nu och jag vet att jag överreagerade också... men det är känslan jag fick i mage..

Angående föräldrar som inte stöttar på det sättet man önskar är inte så kul...

Jag fick höra av en syster till mig att min mamma och pappa pratat om mig och min sambo en gång när vi inte va med och gett oss 3 veckor då vi flyttade ihop... kändes inte jättekul att höra..Rynkar på näsan har än idag inte haft mod och säga något till mamma och pappa då jag fortfarande är lite sårad över att de inte haft något förtroende för vårt förhållande...

Jag vill bara önska er lycka till och hoppas att er relation med hans familj blir bättre, känn efter hur ni vill göra med deras bröllop.. men bestäm inget då ni är irriterade på dem eller sura.. utan, ta en promenad och prata om det (en psykolog berättade att är man upprörda skall man ta en prommenad för det gör att man slappnar av och det går att ta ner ett bråk till ett bra samtal istället)
    Nu säger jag inte att ni bråkar.. bara en förklaring till varför man skall ta en promenad om man skall ta vettiga beslutGlad 

• TezzieD

Förstår att du känner dig ledsen och sårad. Men ni, du och din sambo, måste bestämma hur ni vill ha de. Vill ni åka till din mamma så ska ni göra de. Sen kanske ni borde ställa dom mot väggen och fråga varför dom säger och gör vissa saker. Behöver inte börja gorma och skrika utan ta de i normal ton och förklara att du/ni känner er sårad över deras beteende. Kan vara bra och prata ut om allt så de inte blir värre i framtiden. Ett litet tips Glad. Hoppas de ordnar sig för er, lycka till!

Svar på tråden Besviken och vrång