He he, ja du!! Svärmödrar är ett gissel ibland!
Jag har en svärmor som också ville lägga sig i ang gästerna. Vi lät mina föräldrar bjuda fyra personer som "tack" för att vi var på deras bröllop. Detta fick svärmor veta och KRÄVDE att hon också skulle få bjuda fyra personer. OK sa vi, så blir det samma för alla. Men sen när fyra av "svärmors gäster" inte kunde komma så krävde hon att hon skulle få fortsätta bjuda fyra tills hon kom upp i rätt antal!!! För henne handlade bara om hur många som kom av dom som hon bjöd. Jag har varit så trött på allt kring detta att jag höll på att strunta i bröllopet.
Kontentan av detta blev att hon bara "kom upp i" två gäster men har nu funnit sig i detta och lugnat ner sig. Jag har lärt mig att jag väljer vilka strider jag tar med henne. Hon är en kvinna som alltid fått som hon vill och har svårt att acceptera annorlunda. Sen känner jag att hon kan få som hon vill nu men den dagen vi får barn kan hon glömma det. Min M2B är dessutom lite rädd för sin egen mor men det verkar hon inte heller fatta. Folk i vår omgivning har sagt till mig så här: Du, svärmor din verkar vara ganska vass! Det hördes direkt på hennes ton.
Men åter till dig! Jag tycker inte att du ska hamna i en fajt med henne men ni borde på något sätt få henne att förstå att ni inte vill ha någon annan än familjen där och att deras familj är mindre kan inte ni hjälpa. Visst hade det varit snällt att jämna ut antalet på sidorna lite men jag är motståndare till att andra än brudparet försöker bestämma. Gör klart för svärmor att det är den här 1/3 gränsen som gäller och INGET annat! Det är ni som ska gifta er och ni som bestämmer. Men fundera bara på om diskussionen är värd all energi innan du tar den! Försök också att sätta in dig lite i svärmor situation, det kanske inte är så lätt för henne heller även om det inte är sk rätt att göra som hon gör.
Jag pratade lite med mina föräldrar om hur saker och ting har tett sig längs vägen och dom vet att svärmor är som hon är och har fått en viss förståelse för detta. Prata lite med dina föräldrar och förklara lite. Det kanske hjälper lite.
Men jag undrar vad din M2B säger om det hela? Det är ju faktiskt upp till honom att hantera sin mor när hon går över gränsen. Fast o andra sidan så gör inte min det, han vågar inte!