• nattan1

svärmor

hej alla!

vi har beslutat oss för att endast bjuda närmsta familj samt vänner och utesluta släkt eftersom det annars blir för dyrt. Min sambos familj är endast tre personer men min familj är 11 st eftersom mina föräldrar är skilda och mina mor,- och farföräldrar är i livet. Min svärmor tycker att det är jobbigt att de är färre och vill att vi ska bjuda lika många på båda sidor och därför vill hon ha med deras släkt så att de också blir 11. Jag (och min sambo) menar att det blir helt fel eftersom vi bestämt att inte ta med släkt och då kommer ju min släkt att känna sig särbehandlade. Antagligen kommer hans fam att erbjuda sig att betala extra så att alla kan vara med (även min släkt). I nuläget har vi bestämt att vi ska betala 1/3 hans fam 1/3 och min fam 1/3. min pappa blev rasande när jag sa att hans föräldrar kanske ska betala mer eftersom han menar att det känns hemskt om de ska betala för min familj också och itta på egna regler. då blir det helt fel för min pappa som inte har de möjligheterna. Tycker ni att hans mamma har rätt att säga att vi ska vara lika många? Jag blev mycket ledsen när hon sa så....

• Svar på tråden svärmor
  • ajmb

Oj....ja du ...först tycker jag att det är lite ledsamt över att någon blir upprörd över hur man vill ha sitt bröllop.
    Min sambos familj är inte lika många som min men har inte hört något.

Vår ekonomi är ganska skral och vi vill så gärna ha med vänner på bröllopet inte bara närmaste familjen.
    Vi valde helt enkelt ett kuvertbröllop...kanske verkar snålt...men vi avsäger oss presenter och låter de inbjudna betala ca 300kr/vuxen och 150 kr /barn.
    Vi slipper en massa presenter som vi inte behöver ha och presenten blir i form av de som kommer.
    Än så länge har vi avhopp av de äldsta i våra familjer pga hälsan...samt några barn och någon vän som inte hade möjlighet att komma.

Hoppas att det löser sig

Vh
    ajmb 

• TheD

Skit i häxan! Antalet spelar ingen roll. Det var betydligt fler på min sida på vårt bröllop ;) Ni ska bjuda de gäster ni vill ha där...i den mån det går..tyvärr kom det med skit på vårt....

• Anonym (ahh, svärmödrar!)

He he, ja du!! Svärmödrar är ett gissel ibland!

Jag har en svärmor som också ville lägga sig i ang gästerna. Vi lät mina föräldrar bjuda fyra personer som "tack" för att vi var på deras bröllop. Detta fick svärmor veta och KRÄVDE att hon också skulle få bjuda fyra personer. OK sa vi, så blir det samma för alla. Men sen när fyra av "svärmors gäster" inte kunde komma så krävde hon att hon skulle få fortsätta bjuda fyra tills hon kom upp i rätt antal!!! För henne handlade bara om hur många som kom av dom som hon bjöd. Jag har varit så trött på allt kring detta att jag höll på att strunta i bröllopet.

Kontentan av detta blev att hon bara "kom upp i" två gäster men har nu funnit sig i detta och lugnat ner sig. Jag har lärt mig att jag väljer vilka strider jag tar med henne. Hon är en kvinna som alltid fått som hon vill och har svårt att acceptera annorlunda. Sen känner jag att hon kan få som hon vill nu men den dagen vi får barn kan hon glömma det. Min M2B är dessutom lite rädd för sin egen mor men det verkar hon inte heller fatta. Folk i vår omgivning har sagt till mig så här: Du, svärmor din verkar vara ganska vass! Det hördes direkt på hennes ton.

Men åter till dig! Jag tycker inte att du ska hamna i en fajt med henne men ni borde på något sätt få henne att förstå att ni inte vill ha någon annan än familjen där och att deras familj är mindre kan inte ni hjälpa. Visst hade det varit snällt att jämna ut antalet på sidorna lite men jag är motståndare till att andra än brudparet försöker bestämma. Gör klart för svärmor att det är den här 1/3 gränsen som gäller och INGET annat! Det är ni som ska gifta er och ni som bestämmer. Men fundera bara på om diskussionen är värd all energi innan du tar den! Försök också att sätta in dig lite i svärmor situation, det kanske inte är så lätt för henne heller även om det inte är sk rätt att göra som hon gör.

Jag pratade lite med mina föräldrar om hur saker och ting har tett sig längs vägen och dom vet att svärmor är som hon är och har fått en viss förståelse för detta. Prata lite med dina föräldrar och förklara lite. Det kanske hjälper lite.

Men jag undrar vad din M2B säger om det hela? Det är ju faktiskt upp till honom att hantera sin mor när hon går över gränsen. Fast o andra sidan så gör inte min det, han vågar inte!

• Anonym

ööö fattar inte hur vissa människor tänker....ja kan tycka att ´mannen borde reagera lite,att bara 4 pers som kommer från hans sida.

vem ska han fira detta med ,har du tänkt på detta?

• BlåAugustibröllop

De jag bjudit är mycket mer avlägsna släktingar och jag har t.o.m. bjudit några vänner från "min" sida. Annars skulle jag stå där med 5 pers som grattar mig, och 30 som grattar min m2b. Ok, de skulle fira oss båda, men ändå.

Håller med föregående inlägget. Om situationen vore omvänd - skulle du verkligen vara ok med att det bara kommer 3 pers från din sida? Din svärmor i det här fallet tänker nog mer på din m2b bästa än på sig själv!

• nattan1

Hej o tack för era synpunkter!

Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de bara är 3. Han sa till sin mamma direkt att vi redan pratat om det och att han vill ha det så. Jag blir mest ledsen att svärmor lägger sig i, jag trodde att vi hade en bra relation men när det kommer till kritan så vill hon bestämma och har alltid tyckt att hennes familj är bäst.

• viralina
    nattan1 skrev 2012-06-26 07:01:32 följande:

Hej o tack för era synpunkter!

Min sambo tycker inte att det spelar någon roll att de bara är 3. Han sa till sin mamma direkt att vi redan pratat om det och att han vill ha det så. Jag blir mest ledsen att svärmor lägger sig i, jag trodde att vi hade en bra relation men när det kommer till kritan så vill hon bestämma och har alltid tyckt att hennes familj är bäst.

ja tror nog att du överreagerar lite,detta gäller hennes SON också ,som mamma kan man ibland inte bara släppa ifrån allt,ett gott råd gå alldrig efter vad du tror!!!utan att veta 100%säker om vad din svärmor tror,du kan få fel upfattning vilket kan leda till många missförstån ,och man kommer då ifrån varandra,det finns ingenting bättre än att sitta i lugn o ro o rata med varandra,visst det e ditt bröllop,men ibland kan det var värt att fråga svärmor om lite råd,så hon inte känner sig utanför,,,värt att pröva
  • TheD
    viralina skrev 2012-06-27 00:07:04 följande:
    ja tror nog att du överreagerar lite,detta gäller hennes SON också ,som mamma kan man ibland inte bara släppa ifrån allt,ett gott råd gå alldrig efter vad du tror!!!utan att veta 100%säker om vad din svärmor tror,du kan få fel upfattning vilket kan leda till många missförstån ,och man kommer då ifrån varandra,det finns ingenting bättre än att sitta i lugn o ro o rata med varandra,visst det e ditt bröllop,men ibland kan det var värt att fråga svärmor om lite råd,så hon inte känner sig utanför,,,värt att pröva

Men hennes son är vuxen så hon har ingen rätt att lägga sig i.

Så kör på och få bort den där kvinnan från er planering.

• Anonym
    TheD skrev 2012-06-27 02:37:54 följande:

Men hennes son är vuxen så hon har ingen rätt att lägga sig i.

Så kör på och få bort den där kvinnan från er planering.

han är fortfarande hennes son,den KVINNAN är hans mamma
  • Anonym (En SVÄRdotter 2b)

Vi har nyss börjat planera ett bröllop nästa sommar...och svärmor är väl inte insatt i planerna än. Men jag bara fruktar för när hon är det, om hon ska komma med sina åsikter och allt, för det är hon duktig på att göra. I år har hon redan försökt styra upp hur jag första skulle se ut på ett dubbelt 70 årskalas och lite på en vän bröllop. Hade samma klänning på båda men med en spetstopp över på ena, eftersom det var i mars och utan den på bröllopet i juni. Och om hon hade åsikter om den klänningen så bara bävar jag inför vad hon ska ha för åsikter om brudklänningen ( som jag redan vet hur jag vill ha den och det kommer jag inte att vika mig ifrån)

• Drullen

Nu vet inte ja hur länge ni varit tillsammans innan, alltså hur väl ni känner varandras familjer, men ja tycker spontant det som skrevs att si o så många som grattar den ena eller den andra. Meningen är väl att det blir en o samma släkt så alla grattar båda?

Skulle ja dra gränser för vilka att bjuda, så skulle det va vid syskon eller kusiner eller syssling osv. men inte olika gränser för olika sidor av famlijen. Det skulle kännas lika dumt som att bjuda min ena kusin men inte den andra..

Tycker ni ska bestämma, även om det är hennes son, så är det faktiskt dig han gifter sig med o inte henne. Alltså ert bröllop inte hennes.

• Viii

Känner så väl igen din situation!
    Vi hade på känn att de skulle bli så även hos oss, så vi var stenhårda, de är VÅRT bröllop och VÅRA gäster!
    Jag har precis som du mor och farfäldrar i livet, medans min m2b bara har föräldrar och syskon, dock från 2 familjer.
    Så min släkt kommer att bli större, men vad ska vi göra?
    vi var konsekvent, vi satte en gräns som kändes bra för oss och sen fick svärmor säga vad hon vela!
    Vi känner inte att vi kan bjuda massa folk som vi inte umgås med bara för att de ska bli jämna siffror.
    Har inte heller räknat hans och mina gäster, utan de är våra gäster, sen vem som kände dom först tycker vi inte hör hit! 

• Anonym

Ni gör som NI VILL det är NI som gifter er INTE svärmor!

Min svärmor har också varit duktig i att påpeka vilka vi har bjudit och inte har bjudit, man blir ganska less. Hon har t.e.x själv gått och bjudit in folk som ska titta på vigseln i kyrkan UTAN att fråga oss om det är ok. Hon sa lite i efterhand som hon alltid gör att "jag bjöd in dem och dem, men det gör ju inte er något" och så skrattar hon.. Känner väl egentligen att det är vi som ska välja vilka som ska vara med på vigseln också, visst kyrkan är Alltid öppen för alla, men det finns ju en del personer som man heller vill ska få plats på vigseln än andra som svärmor har bjudit in.

• Anonym

det handlar inte om att svärmor ska bestämma,och visst det e ju inte ditt fel att din man har lika månka släkt,men vad tycker din man om detta,du vill ju ha ett litet bröllop,men fråga din man om han verkligen tycker att det oki

• Marylojs

Det är väl inte så märkligt att svärmor bjuder in folk till vigseln tycker jag? Hon är förmodligen jätteglad och stolt över att sonen ska gifta sig och vill dela det med mäniskor hon tycker om. 

Vårt bröllop tror jag nästan var lika stort för min familj som för oss, och jag blev enbart rörd och glad när jag t ex såg en av mammas gamla kollegor bland de första jag såg i kyrkan.  

• nattan1

Jag blev mest ledsen över att hon så tyligt ser det som SIN respektive MIN familj. Jag tycker också att det var sättet hon sa det på. Hon var benhård och lyssnade inte alls på mig. Jag blev så sårad att jag bara gick. Dagen efter ringde jag upp och sa att jag vill att alla ska vara nöjda o att det betyder mycket att hon känner sig tillfreds. Hon var dock inte lika mjuk utan menade att det kommer att bli jättebra och att vi ska prata om detta senare. Hon sa att jag var såååå orolig. hon avslutade med att säga att säga att vi kan motivera till min pappa att vi ska vara lika många på varje sida, specellt om de ska betala....hon har ju inte fattat någonting av vad jag sa.

• Anonym
    Marylojs skrev 2012-06-27 15:21:54 följande:
    Det är väl inte så märkligt att svärmor bjuder in folk till vigseln tycker jag? Hon är förmodligen jätteglad och stolt över att sonen ska gifta sig och vill dela det med mäniskor hon tycker om. 

Vårt bröllop tror jag nästan var lika stort för min familj som för oss, och jag blev enbart rörd och glad när jag t ex såg en av mammas gamla kollegor bland de första jag såg i kyrkan.  
    Fast Jo, det är det! Eftersom vi är så många gäster och vi kanske har vänner som vi känner att vi hellre vill ha med i kyrkan än svärmors vänner så känns det himla märkligt!

Hon får gärna göra det, om hon kollar läget med oss lite innan!
Svar på tråden svärmor