• jakother

Sminkar migsjälv, behöver lite svar!

Hej, jag ska sminka migsjälv, lite lätt men nu undrar jag om det är mycket nödvändigt att ha ögonskugga? hur viktigt är detta i synpunkt på bilderna..

Kan man ha enbart solpuder, eller MÅSTE man ha underlagskräm, conciler, puder, rouge(observera att jag inte sminkar mig så ofta och kan namnet på allt man behöver!!) haha

lite hjälp tack, ska ta bilderna utomhus och även gifta mig utomhus, festen kommer också vara utomhus! ;P

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Sminkar migsjälv, behöver lite svar!
  • Godis
    jakother skrev 2012-07-06 21:13:42 följande:
    haha ursäkta men för en dumbo som mig så måste du nog förklara, dagkräm och primer! ;)
    Dagkräm är en färgad fuktkräm. Sedan finns foundation som kan vara mer täckande. 
    Primer är underlaget som jämnar ut med porer och dylikt, ofta färglös men finns även färgad om man skulle behöva det till problemområden.
  • CarolinZ

Det som kan vara värt att tänka på är att om man ska bli fotograferad senare, så kan blixten från kameran få huden att glänsa på ett ganska osmickrande sätt, oavsett om du använt någon kräm/underlagskräm eller sånt.
    Så av den anledningen kan det vara ett bra tips att köpa ett ofärgat/transparent löspuder och dutta på huden (speciellt i t-zonen)

• jakother
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-06 21:13:39 följande:
    Jag som ska ha ett litet borgeligt bröllop med närmaste vänner och närmaste släkt ska sminka mig så som jag brukar. Jag vill vara mig själv och jag är vacker som jag är.
    Det hela handlar om att ingå äktenskap med den jag älskar mest av allt, och han ska få mig som jag är och som jag vill vara. Det är ju den personen han vill gifta sig med!

Jag använder bara smink kring ögonen och sen lite lipgloss när det är lite finare tillställningar. Det räcker för mig.

Jag personligen anser att du kanske kan sminka dig själv och prova dig fram. Kanske du känner någon som kan provfota dig?
    Det blir kanske inte samma resultat som den fotografen ni har bokat (om ni har bokat någon), men det kan ju iaf ge ett hum om hur du ser ut iallafall.

Jag har väldigt ljusa ögonfransar och mina blodådror syns tydligt på mina ögonlock när jag är osminkad, därför har jag en någorlunda naturlig ögonskugga för att täcka litegrann, samt mascara och eyeliner för att markera fransarna något.
    Exakt så här tänker jag också! =) Därför jag egentligen inte vill ge mig på alla dessa extra krämer och dyligt, men jag vill ju ändå att bilderna som fotografen ska ta ska bli så bra som möjligt och att man ska se min sminkning som naturlig och inte blek.. jag har väldigt fin hy i vanliga fall utan finnar och skavanker och har legat och pressat fram en mycket fin solbrun färg i fejjan och jag gillar det som det är men frågan är hur det blir på foto! :)
  • Linsan

Jag sminkade mig själv på mitt bröllop. Jag håller med om att man verkligen vill se ut som sig själv och inte så konstlad.

Jag satsade på att få ett fint och jämnt underlag genom att först ha en dagkräm( för att fuktighetsbevara), en bra primer ( för att jämna ut porer och få sminket att sitta hela dagen), en bättre foundation än den jag brukar ha ( för att få en jämn hudton och slät yta, YSL radiance är fantastisk) lite concealer ( för att dölja lite mörkt under ögonen), tunnt lager med transparent puder. Detta var grunden som jag satsade på.

Utöver det sminkade jag mig som jag vanligtvis gör med ögonpenna, mascara, ögonbrynspenna och läppglans. Jag hade även lösögonfransar som inte var så jättelånga utan mer naturliga. Jag blev väldigt nöjd. Så mitt tips är att satsa på underlaget..

Prova att sminka dig innan bröllopet så att du vet hur du vill ha det så kommer det att gå hur bra som helst! 

• jakother
    Linsan skrev 2012-07-06 21:24:06 följande:
    Jag sminkade mig själv på mitt bröllop. Jag håller med om att man verkligen vill se ut som sig själv och inte så konstlad.

Jag satsade på att få ett fint och jämnt underlag genom att först ha en dagkräm( för att fuktighetsbevara), en bra primer ( för att jämna ut porer och få sminket att sitta hela dagen), en bättre foundation än den jag brukar ha ( för att få en jämn hudton och slät yta, YSL radiance är fantastisk) lite concealer ( för att dölja lite mörkt under ögonen), tunnt lager med transparent puder. Detta var grunden som jag satsade på.

Utöver det sminkade jag mig som jag vanligtvis gör med ögonpenna, mascara, ögonbrynspenna och läppglans. Jag hade även lösögonfransar som inte var så jättelånga utan mer naturliga. Jag blev väldigt nöjd. Så mitt tips är att satsa på underlaget..

Prova att sminka dig innan bröllopet så att du vet hur du vill ha det så kommer det att gå hur bra som helst! 
    Måste köpa lite produkter då alltså :P hehe
  • Anneli256

Eftersom du inte är så van vid att sminka dig eller (kan jag tänka) van att köpa smink heller så hade jag gått in i en vedertagen butik och fått hjälp av personalen att välja ut produkter som passar dig , dina färger och hudtyp.(kanske lite dyrare, men d är viktigt att det blir rätt) Jag är inte professionell men en sak är jag säker på iaf för det bästa slutresultatet så är grunden- foundation det allra viktigaste. Som svar på din fråga, nej man behöver inte ha det ena eller det andra men på en sådan dag kanske dom flesta vill vara så fina som möjigt. Mitt tips är- köp produkter i en affär där du kan få hjälp att välja. Om du inte vill se för "sminkad" ut och istället vill ha en naturligare look så finns det ljusa hudtonade färger kanske lite åt guld som kanske passar. Nu vet jag inte hur gammal du är och hur din hud ser ut, det spelar väldigt stor roll i valet av produkter, samt om du "behöver" vissa saker över huvud taget.

Ett tips är att när du går in i affären så kan det vara bra att fråga om pris. Jag gick in o sa att jag ville ha ett bra läppstift och vattenfast maskara.( - ännu ett tips), jag glömde fråga vad det kostade och notan stannade på 600 kr. Eftersom jag tyckte det var för pinsamt att säga att det kändes dyrt när hon redan slagit in dom i kassan så har jag i mitt tycke nu ett dyrt läppstift-som jag aldrig använder, och en dyr maskara :)

Ytterliggare tips är att googla på bröllopssminkning och se om du hittar något som du tycker passar dig, och öva, öva och öva... På dagen D så kan det vara bra om du gjort det ett antal gånger innan för bästa resultat.

Lycka till.

• Picnick i det gröna
    jakother skrev 2012-07-06 21:20:42 följande:
    Exakt så här tänker jag också! =) Därför jag egentligen inte vill ge mig på alla dessa extra krämer och dyligt, men jag vill ju ändå att bilderna som fotografen ska ta ska bli så bra som möjligt och att man ska se min sminkning som naturlig och inte blek.. jag har väldigt fin hy i vanliga fall utan finnar och skavanker och har legat och pressat fram en mycket fin solbrun färg i fejjan och jag gillar det som det är men frågan är hur det blir på foto! :)
    Det är sant!
    Men tyvärr har jag hört om brudar som till sin förskräckelse sett helt annorlunda ut och blivit missnöjda för att makeup-artisten har kletat på förmycket smink och för starka färger  med motiveringen att "det ska se fint ut på bilderna".
    Det kan säkert också vara snyggt, men som sagt! Man vill ju vara sig själv på en av de finaste dagarna i sitt liv!

Där emot har jag funderat på det där med transperent puder. Har också "fin" hy i botten, även om det dykt upp en och annan stressfinne nu..
    Men har också känslig hy och är blek. Hur funkar det ihop med solkräm? Man vill ju inte bränna sig (för vi hoppas ju på sol!) 
  • CarolinZ

Ett av mina absoluta favoritpuder som superblek (tänk snövit) med känslig hy är Mineral Veil från svenska märket Tikei. Täpper inte till några porer, är snällt mot huden, helt transparent och får en superfin finish. Skulle dock välja den utan shimmer inför en bröllopsfotografering, så slipper man som sagt att blixten slår "fel".

Just veilen täcker ju egentligen ingenting, men jag tycker nog att den tar ner lite rödhet och rodnad även vid finnar och så... Snabb leverans och bra pris också! Säljs i deras egna webshop.

• Picnick i det gröna
    CarolinZ skrev 2012-07-06 21:41:09 följande:
    Ett av mina absoluta favoritpuder som superblek (tänk snövit) med känslig hy är Mineral Veil från svenska märket Tikei. Täpper inte till några porer, är snällt mot huden, helt transparent och får en superfin finish. Skulle dock välja den utan shimmer inför en bröllopsfotografering, så slipper man som sagt att blixten slår "fel".

Just veilen täcker ju egentligen ingenting, men jag tycker nog att den tar ner lite rödhet och rodnad även vid finnar och så... Snabb leverans och bra pris också! Säljs i deras egna webshop.
    Toppen!Skål
  • Makeupmyday

Jag är utbildad makeupartist och kan bara hålla med det som sagts här i tråden tidigare - underlaget är A & O! Spelar ingen roll hur fint du kan trixa med skuggningar eller whatever om du fuskar med grunden.

En bra primer är ett måste! Smashbox Foto Finish Primer är min personliga favvo, får resten av mejken att sitta som berget hela dagen.

Vill du använda ögonskugga (bara en skir nyans i hudton kan göra skillnad) så använd en primer under den också, annars finns risken att ögonskuggan lägger sig i globlinjen som små veck när man börjar bli varm och svettig. Lumene har en jättefin liten tub för en bra peng, räcker huuur länge som helst. Tror den heter EyePrimer eller EyeshadowPrimer.

Om din hy i övrigt är fin så tycker jag inte att foundation är nödvändigt, kanske bara lite concealer just under ögonen, näsvingar eller så. Men concealer är en fet produkt och måste fixeras med puder, annars ligger den inte kvar på samma ställe. Och tänk också på T-zonen om du brukar bli blank.

Använder du rouge/solpuder på kinderna så se bara till att ha en stor borste att applicera den med, INTE den lille som brukar följa med i förpackningen. Blir jämnare resultat då och du riskerar inte att se ut som en påsk-kärring på bröllopskorten :)

Och öva, öva, öva!! :D

• jakother
    Makeupmyday skrev 2012-07-06 22:32:56 följande:

Jag är utbildad makeupartist och kan bara hålla med det som sagts här i tråden tidigare - underlaget är A & O! Spelar ingen roll hur fint du kan trixa med skuggningar eller whatever om du fuskar med grunden.

En bra primer är ett måste! Smashbox Foto Finish Primer är min personliga favvo, får resten av mejken att sitta som berget hela dagen.

Vill du använda ögonskugga (bara en skir nyans i hudton kan göra skillnad) så använd en primer under den också, annars finns risken att ögonskuggan lägger sig i globlinjen som små veck när man börjar bli varm och svettig. Lumene har en jättefin liten tub för en bra peng, räcker huuur länge som helst. Tror den heter EyePrimer eller EyeshadowPrimer.

Om din hy i övrigt är fin så tycker jag inte att foundation är nödvändigt, kanske bara lite concealer just under ögonen, näsvingar eller så. Men concealer är en fet produkt och måste fixeras med puder, annars ligger den inte kvar på samma ställe. Och tänk också på T-zonen om du brukar bli blank.

Använder du rouge/solpuder på kinderna så se bara till att ha en stor borste att applicera den med, INTE den lille som brukar följa med i förpackningen. Blir jämnare resultat då och du riskerar inte att se ut som en påsk-kärring på bröllopskorten :)

Och öva, öva, öva!! :D

vart ligger T-zonen? :) Okey, så en primer måste jag alltså ha... det går inte ha samma primer på ögon som på resten av ansiktet??
  • Makeupmyday
    jakother skrev 2012-07-06 22:36:43 följande:
    vart ligger T-zonen? :) Okey, så en primer måste jag alltså ha... det går inte ha samma primer på ögon som på resten av ansiktet??

T-zonen är pannan och ner över näsbenet, bildar en T-form kan man säga. Det är där man lättast blir blank OM man blir det. Hakan kan man också ge en dust.

Porerna i huden är annorlunda på skinnet i ansiktet och ögonlocks-skinnet, därför är två olika primers det bästa valet.

• Makeupmyday
    Ett litet tips kan ju vara att gå till någon sminkdisk på t.ex Åhlén och be om att få prov på en primer, om man inte känner för att punga ut med pengarna enbart för bröllopsdagen :)
  • jakother
    Makeupmyday skrev 2012-07-06 22:45:20 följande:

T-zonen är pannan och ner över näsbenet, bildar en T-form kan man säga. Det är där man lättast blir blank OM man blir det. Hakan kan man också ge en dust.

Porerna i huden är annorlunda på skinnet i ansiktet och ögonlocks-skinnet, därför är två olika primers det bästa valet.

Min mamma ska bjuda mig på en makeuplektion hos make up store.. jag har hört att det är olika resultat från dessa, men är det ändå att föredra.. kommer ju säga att jag vill ha en kurs i lätt sminkning som passar till fotograferingen på bröllopet.. Då får man ju även produkter för summan av kursen
  • ElinFalk85
    Godis skrev 2012-07-06 21:17:23 följande:
    Dagkräm är en färgad fuktkräm. Sedan finns foundation som kan vara mer täckande. 
    Primer är underlaget som jämnar ut med porer och dylikt, ofta färglös men finns även färgad om man skulle behöva det till problemområden.
    när jag säger dagkräm menar jag ansikskräm man har på dagen...
  • Guanaca
    Makeupmyday skrev 2012-07-06 22:47:58 följande:
    Ett litet tips kan ju vara att gå till någon sminkdisk på t.ex Åhlén och be om att få prov på en primer, om man inte känner för att punga ut med pengarna enbart för bröllopsdagen :)
    Det var ju ett superbra tips! Men jag går nog dit 4-5 gånger då så att jag kan öva innan också
  • astoryending

Det finns inga måsten när det kommer till smink på bröllopsdagen. Det enda som är viktigt är att du trivs i det. Om du normalt sett inte har foundation, varför ha det när du gifter dig? Du kommer bara känna dig obekväm om du börjar exprimentera med en massa produkter som du inte är van vid. Jag skulle lägga fuktkräm, lite concealer runt näsvingar och under ögonen (och eventuella blemmor) för att se piggare ut och fixera sedan med ett transparent puder. Lite rouge/solpuder på kinderna för att se pigg ut. Mascara och ett läppglans, mer än så behövs egentligen inte.

Viktigt att tänka på när det kommer till smink och fotografering: välj produkter utan solskyddsfaktor (SPF)! SPF har nämligen en tendens att "blänka" när man fotograferas! Det kan vara en bra idé att ha någon fotografera dig sminkad innan bröllopet.

Som sagt, det viktigaste är att du trivs i det! Tänk hela tiden "skulle jag använda detta annars?". Det finns ingen mening med att köpa en massa produkter om du inte tror att du kan ha använding för dem även efter bröllopet :)

• Guanaca
    astoryending skrev 2012-07-30 12:22:00 följande:
    Det finns inga måsten när det kommer till smink på bröllopsdagen. Det enda som är viktigt är att du trivs i det. Om du normalt sett inte har foundation, varför ha det när du gifter dig? Du kommer bara känna dig obekväm om du börjar exprimentera med en massa produkter som du inte är van vid. Jag skulle lägga fuktkräm, lite concealer runt näsvingar och under ögonen (och eventuella blemmor) för att se piggare ut och fixera sedan med ett transparent puder. Lite rouge/solpuder på kinderna för att se pigg ut. Mascara och ett läppglans, mer än så behövs egentligen inte.

Viktigt att tänka på när det kommer till smink och fotografering: välj produkter utan solskyddsfaktor (SPF)! SPF har nämligen en tendens att "blänka" när man fotograferas! Det kan vara en bra idé att ha någon fotografera dig sminkad innan bröllopet.

Som sagt, det viktigaste är att du trivs i det! Tänk hela tiden "skulle jag använda detta annars?". Det finns ingen mening med att köpa en massa produkter om du inte tror att du kan ha använding för dem även efter bröllopet :)
    Oj, och jag som tänkte att jag MÅSTE ha solskyddsfaktor eftersom jag gifter mig på en strand på Mallorca
  • astoryending
    Guanaca skrev 2012-07-30 16:00:13 följande:
    Oj, och jag som tänkte att jag MÅSTE ha solskyddsfaktor eftersom jag gifter mig på en strand på Mallorca
    Ja då skulle jag också ha det! Men om du fixerar makeupen med ett transparent puder utan SPF brukar det fungera bra ändå :) Man får göra en avvägning beroende på situationen helt enkelt. Hellre lite blank/ljus i ansiktet på fotografierna än röd som en kräfta skulle jag välja i alla fall Flört
Svar på tråden Sminkar migsjälv, behöver lite svar!