• jakother

Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)

Nu har vi nästan bestämt oss för att ha tallrikar gjorda av avkapade skivor från en björkstamm! Detta passar in eftersom vi ska vara i vår stuga på festen och äta grillbuffe samt så är bröllopet utomhus också.. Vi fastnade för denna coola ide eftersom man slipper disk och kan efter att man ätit använda dem t ex på brasan eller i den vedeldade bastun! :)

Skulle ni vilja äta er middag på tallrikar av björk?? :)

(middagen kommer bestå av grillat kött och kyckling med potatisklyftor stekta i morrikan! samt såser och tillbehör!)

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)
  • msE

om ni e rädda för att det inte funkar men vill ha träkänsla har jag i sommar sett engångstallrikar i trä på lagerhaus...
    tyckte dom va lite coola faktiskt...

www.lagerhaus.se/produkter/eng%C3%A5ngsartiklar/301#

• Chicita
    Pyttsan skrev 2012-07-07 07:17:17 följande:
    Paraffinolja är inte så hälsosamt, då hade jag valt nåt ätligt, som matolja eller olivolja istället. 
    Vad är det med paraffinoljan som inte är hälsosamt?
    Man använder det när man konserverar sylt, gelé mm och som skal till ostar. Du vet den där tjocka kanten man får pilla bort på vissa ostar. Det är paraffin.
    Det skulle inte användas i större utsträckning tillsammans med mat om det var hälsovådligt.
    Och det är inget som hamnar i maten sen heller om man inte överdoserar Flört

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paraffin
  • Chicita
    jakother skrev 2012-07-07 08:37:23 följande:
    Tror dock inte att kommer hinna sprick eftersom det endast används en dag och ej i ugn
    Problemet är att träet blir väldigt svagt när det inte finns några längsgående fibrer i det. Och om man inte behandlar ytan på något sätt så suger träfibrerna i sig fukt av allt dom kan och sväller, vilket i praktiken betyder att fiberna vill ha mer utrymme och så börjar sprickor bildas.
    Tänk dig att du har en näve spagetti (torr). Om du sprider ut dom på längden så är dom rätt starka, man kan lägga en macka på och lyfta i ändarna liksom.
    Men om du istället kapar av dom i cm-långa bitar, fuktar dom så dom blir klibbiga och sätter ihop dom ståendes bredvid varandra så har du träfiberna i princip. När spagettin har torkat så sitter dom i hop rätt bra, men om du tillför fukt igen och dom börjar svälla så kommer dom snart vilja frigöra sig från varandra.

Inte bästa jämförelsen men jag har huvudvärk och orkar inte tänka ut något bättre Tungan ute 

Tänk på att träskivorna måste få tid att torka ordentligt också så dom inte "blöder"
    Ingen vill väl ha björksav på maten Flört 

Ett alternativ är ju att göra som dom gör på medeltidsmarknaden när dom serverar kolbotten. Klipp ur rundlar av smörpapper eller bakplåtspapper som är lika stora som träbitarna och lägg en sån på varje och sen maten ovanpå.
    Det känns mer hygieniskt också och ni slipper matrester i brasan som kanske osar och stinker Glad 
  • jakother
    Chicita skrev 2012-07-07 10:30:27 följande:
    Problemet är att träet blir väldigt svagt när det inte finns några längsgående fibrer i det. Och om man inte behandlar ytan på något sätt så suger träfibrerna i sig fukt av allt dom kan och sväller, vilket i praktiken betyder att fiberna vill ha mer utrymme och så börjar sprickor bildas.
    Tänk dig att du har en näve spagetti (torr). Om du sprider ut dom på längden så är dom rätt starka, man kan lägga en macka på och lyfta i ändarna liksom.
    Men om du istället kapar av dom i cm-långa bitar, fuktar dom så dom blir klibbiga och sätter ihop dom ståendes bredvid varandra så har du träfiberna i princip. När spagettin har torkat så sitter dom i hop rätt bra, men om du tillför fukt igen och dom börjar svälla så kommer dom snart vilja frigöra sig från varandra.

Inte bästa jämförelsen men jag har huvudvärk och orkar inte tänka ut något bättre Tungan ute 

Tänk på att träskivorna måste få tid att torka ordentligt också så dom inte "blöder"
    Ingen vill väl ha björksav på maten Flört 

Ett alternativ är ju att göra som dom gör på medeltidsmarknaden när dom serverar kolbotten. Klipp ur rundlar av smörpapper eller bakplåtspapper som är lika stora som träbitarna och lägg en sån på varje och sen maten ovanpå.
    Det känns mer hygieniskt också och ni slipper matrester i brasan som kanske osar och stinker Glad 
    Det var faktsikt en bra idé med smörpapper, vi ska klura på detta en stund och se hur vi ska lösa det.. annars använder jag bara träbitarna som uppläggning eller under skålar/tårtfaten! :)
  • Chicita
    jakother skrev 2012-07-07 11:43:02 följande:
    Det var faktsikt en bra idé med smörpapper, vi ska klura på detta en stund och se hur vi ska lösa det.. annars använder jag bara träbitarna som uppläggning eller under skålar/tårtfaten! :)
    Ja jag är inte så dum som jag ser ut... och det är väl en jädrans tur Flört
    (obs, lite självironi om ingen förstod det Tungan ute)
  • imoen

Jag har behandlat skärbrädor med olivolja och min bedömning är att de absolut tål att ätas på, bara man behandlar dom i god tid så att de hinner torka. Däremot vill dom ju inte gärna ligga i vatten, typ diskbaljan sen för då blir dom ju sabbade.

Jag har behandlat med parafinolja också och skulle nog kunna äta av dem också men då får man nog vara ute i ännu "godare" tid, för det luktar lite halvtjyvens första tiden. Sås på salladsblad låter ju fint oavsett om man äter på trä eller vanliga tallrikar.

• filibustern

vilken jättebra idé! får ja stjäla den? min fästman och jag är lite inne på ett skogstema när vi ska gifta oss i framtiden. Flört

• Pyttsan
    Chicita skrev 2012-07-07 10:20:35 följande:
    Vad är det med paraffinoljan som inte är hälsosamt?
    Man använder det när man konserverar sylt, gelé mm och som skal till ostar. Du vet den där tjocka kanten man får pilla bort på vissa ostar. Det är paraffin.
    Det skulle inte användas i större utsträckning tillsammans med mat om det var hälsovådligt.
    Och det är inget som hamnar i maten sen heller om man inte överdoserar Flört

sv.wikipedia.org/wiki/Paraffin
    Paraffin är ett samlingsnamn och paraffinolja som man impregnerar trä med är inte samma sak som smält paraffin som man använder t.ex. för att försegla livsmedel med. Om paraffinoljan du lagt på träbiten blandar sig med maten eller inte, beror på om det är fet mat eller inte. Men visst, några mängder handlar det inte om, det är ju min personliga åsikt att det inte känns så fräscht bara. Men jag använder inte paraffinolja till att smörja på huden heller, det kan finnas rester av lite det ena och det andra i paraffinolja, beroende på kvalitet. 
  • Chicita
    Pyttsan skrev 2012-07-08 16:01:14 följande:
    Paraffin är ett samlingsnamn och paraffinolja som man impregnerar trä med är inte samma sak som smält paraffin som man använder t.ex. för att försegla livsmedel med. Om paraffinoljan du lagt på träbiten blandar sig med maten eller inte, beror på om det är fet mat eller inte. Men visst, några mängder handlar det inte om, det är ju min personliga åsikt att det inte känns så fräscht bara. Men jag använder inte paraffinolja till att smörja på huden heller, det kan finnas rester av lite det ena och det andra i paraffinolja, beroende på kvalitet. 
    Men det används som sagt i stor utsträckning till att olja in skärbrädor, smörknivar mm.
    Och det skulle det knappast få göra om det var skadligt.
    Sen är det väl upp till var och en om man väljer att köpa billigt storpack eller mindre kvantiteter med bättre kvalité. 

Och om man följer instruktionerna så är det inga stora mängder man använder, och det ska sugas in i materialet. inte vara så mycket att det ligger utanpå 
  • Pyttsan

Nå, knappast farligt, men det finns en massa ämnen som varken är bra eller hälsosamma, trots att de inte är förbjudna utan ganska allmänna, så den argumentationen är inte så stark. Men nu ska vi inte träta om olja eller kapa tråden, jag vet att jag är nitisk med kemikalier. :)

Däremot tror jag att man för hygienens och hållbarhetens skull inte behöver någon olja alls. Trä är ju inte ohygieniskt i sig om man använder det och sedan bränner dem. Det är ju när man återanvänder som det kan börja gro skojigheter i dem, men det är ju knappast aktuellt!

Var på bröllop igår och där serverades förrätten på träspån, snyggt och praktiskt! 

• Chicita

Ja vi lägger ner det där om kemikalier...

Nu var det ju ett råd för att behandla skivorna så dom inte spricker när dom blöts upp av maten och såsen, då det var ett vanligt problem på medeltidsmarknaden i Leksand (som Oniq också påpekade).
    Och som jag också skrev längre ner i tråden så rekommenderar jag snarare att dom använder en rundel av smörgåspapper eller bakplåtspapper för att förhindra detta.
    Det kan också kännas mer hygieniskt för gästerna, samt att dom slipper bränna upp matrester och riskera att det ryker och osar allt för mycket om elden sen. 

Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)