• jakother

Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)

Nu har vi nästan bestämt oss för att ha tallrikar gjorda av avkapade skivor från en björkstamm! Detta passar in eftersom vi ska vara i vår stuga på festen och äta grillbuffe samt så är bröllopet utomhus också.. Vi fastnade för denna coola ide eftersom man slipper disk och kan efter att man ätit använda dem t ex på brasan eller i den vedeldade bastun! :)

Skulle ni vilja äta er middag på tallrikar av björk?? :)

(middagen kommer bestå av grillat kött och kyckling med potatisklyftor stekta i morrikan! samt såser och tillbehör!)

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)
  • Nova

låter som en riktigt häftig ide! Ditt förslag med att ha salladsblad på tycker jag låter väldigt snyggt faktiskt. En annan tanke är att ha en sån där tårtspets grej, eller tårtpapper heter det kanske. Finns i alla möjliga färger och både lite tjockare papper och vanligt tunnare...
    Som sagt en rolig ide. Hoppas det funkar! Lägg gärna upp en bild sen :)

• jakother
    Nova skrev 2012-07-06 22:04:36 följande:
    låter som en riktigt häftig ide! Ditt förslag med att ha salladsblad på tycker jag låter väldigt snyggt faktiskt. En annan tanke är att ha en sån där tårtspets grej, eller tårtpapper heter det kanske. Finns i alla möjliga färger och både lite tjockare papper och vanligt tunnare...
    Som sagt en rolig ide. Hoppas det funkar! Lägg gärna upp en bild sen :)
    I så fall tänkte jag salladsbladet bara under såsen =) så att den inte suger in i trädet! ;)
  • Anneli256

Det finns ju såna tallrikar eller plankor som man kan äta på, frågan är bara om dom är behandlade med något? Tanken tycker jag är kul och annorlunda, men kolla hur skärbrädor och plankor är behandlade så blir det säkerligen kanon :)

• jakother

satt och läste lite nu om plankor till plankstek, dessa är i ek och inte behandlade dock kan de smrja in dem i matolja innan de lägger på maten och her dom i ugnen..

• Oniq

Chicita!
    Brukar dom inte servera kolbotten (typ pannkaka med fläsk) på  medeltidsmarknaden i Leksand på just kapade träskivor?

Jag har för mig att vi käkat det där för jag vet att jag i alla fall någon gång stått med en sådan variant av tallrik i handen och tänk.. "hmm, smart.. enkelt!" Visserligen var det i medeltida sammanhang, men ändå :)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Teza

Gud vilken häftig iden, man blir ju sugen på att sno den ;) Dock har vi potatisgratäng till maten så de skulle nog bara rinna av haha, men sååå häftigt, är de nån som vägrar får du väl göra så att ha några vanliga tallrikar att ge dem :) Har du nån bild på hur de ser ut, jag är såå nyfiken?

Lycka till

• Oniq

Ett problem, om jag minns rätt, var att det var lätt att dom sprack. Dom suger gärna i sig vätska då det är fiberändar över hela ytan/skärytan och då är det lätt hänt att de blir skeva, konkava, spricker osv..

• Chicita
    Oniq skrev 2012-07-06 23:07:31 följande:
    Chicita!
    Brukar dom inte servera kolbotten (typ pannkaka med fläsk) på  medeltidsmarknaden i Leksand på just kapade träskivor?

Jag har för mig att vi käkat det där för jag vet att jag i alla fall någon gång stått med en sådan variant av tallrik i handen och tänk.. "hmm, smart.. enkelt!" Visserligen var det i medeltida sammanhang, men ändå :)
    Jepp, men då har dom ett smörpapper på dom (i alla fall nu på senare tid). Glad

Till TS:
    Ni kan köpa parafinolja och olja in skivorna innan ni lägger mat på dom.
    Det är det man använder för att behandla skärbrädor, smörknivar mm. Det förseglar ytan lite och gör att inte skivan suger åt sig all fukt. Det ser inte så aptitligt ut när skivan börjar få alla möjliga färger av maten.
    Visst kommer det bli lite så ändå, men det är ändå betydligt mer hygieniskt om dom är behandlade  
  • Pyttsan

Paraffinolja är inte så hälsosamt, då hade jag valt nåt ätligt, som matolja eller olivolja istället. 

På vikingamarknader äter man ofta på pärtor, alltså stora träspån. Då sugs inte alla mat in i träet på samma sätt, eftersom träet att hyvlar på andra ledden, så man använder inte ändträ, liksom.

Takpärtor är dyra, men funkar absolut till buffet och brinner bra. :)  

Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)