• tinaalpfält

Linser och mascara

Hej alla brudar och blivande brudar!

Jag ser typ ingenting utan glasögon/linser och har bestämt mig för att ha linser på bröllopsdagen. Linserna ska ju sättas i innan sminkningen, vilket betyder att det kommer att bli ganska tidigt då vi ska ha fotografering innan vigseln. Ni andra som har haft det, har ni haft linserna i sen hela kvällen och festen eller har ni tagit ur dem efter ett tag? Jag funderade ett tag på att ta ut dem mellan fotograferingen och vigseln men då får man ju inte stoppa i dem igen utan att ta bort sminket först och det känns mkt onödigt och tidskrävande. Har ni något tips för att ögonen ska orka ha linserna i så många timmar i sträck?

Jag har även funderat på vilken mascara jag ska köpa, har ingen vattenfast så en sådan måste definitivt inköpas. Är det bättre att satsa på en dyrare för känsliga ögon (typ clinique) för att hålla ögonen friska hela dagen eller spelar det ingen större roll? Har ni några tips på en bra vattenfast mascara?

• Svar på tråden Linser och mascara
  • Hipo1

jag hade endagslinser på bröllopsdagen. vattenfast mascara från make up store. den var superbra! satte i linserna ca 12 och hade de tills iaf 2. hade engångspipett m ögondropapr som jag använde en gång då det började bli torrt. ta med glasögoon så får du väl ta ut linserna då det inte går längre. lycka till!

• tinaalpfält

Det där med ögondroppar lät ju himla smart! Tar säkert mindre plats i väskan än ett blaffigt glasögonfodral medSkrattande 
    Var köpte du dem...apotek, optiker? Var det någon speciell sort som du kan rekommendera? 

• Tessa

Jag är också en riktig mullvad utan linser eller glasögon. Jag har dock använt linser nästan dagligen i 10 år och har inga problem att ha i endagslinser länge. Blir jag väldigt trött kan de bli torra, men det händer sällan och då har jag kanske haft i dem 14-16 timmar. Men det där är individuellt hur ögat reagerar på linser. Har du känsliga ögon så kan du bli torrare snabbare. Då tror jag på ögondroppar. Se till att de är anpassade för linsbärare och köp hos en optiker eller på apoteket där det finns kunnig personal. 

Har du aldrig använt linser förr ska du gå till en optiker. Det är inte samma styrka i linserna som i glasögonen - oftast något lägre styrka i linser - och de behöver mäta ut kurvan och diametern på ditt öga för att du ska kunna få en lins som sitter bra. Sen är det upp till dig om du vill köpa linserna hos en optiker eller beställa på nätet (be isåfall att få med ditt recept). Jag beställer jämt från lensway.se, tycker de har bra priser och jag får alltid paketet efter max 2 dagar.

Vattenfast mascara är bra om du behöver droppa i ögonen. Om du använder flytande eyeliner kan det vara bra att ha den som vattenfast också. Jag använder just nu en av Diors mascaror och gillar den jättemycket. Min syster använder Lancome och det är också ett bra märke. Personligen tror jag på att satsa lite mer på en mascara från typ Dior, Lancome eller Clinique. Annars har jag använt Isadoras vattenfasta mascara och den är riktigt bra för att inte vara en dyr mascara! Isadora har bra produkter för personer med känsliga ögon/hy och deras produkter är inte testade på djur.

Lycka till! Glad 

• tinaalpfält

Tessa: Jag hade linser nästan dagligen flr 6-8 år sedan sen gjorde jag ett uppehåll och började igen för några månader sen så jag har hyfsad rutin men jag kan ändå känna framåt kvällen att det blir torrt och segt om jag har haft dem hela dagen. Jag hade tänkt försöka använda dem mer och mer ju närmare bröllopet jag kommer för att vänja ögonen med. Men jag ska definitivt kolla efter ögondroppar när jag hämtar ut mina linser nästa gång. (Ser man så dåligt som jag finns de styrkorna oftast inte hemma hos optikern Tungan ute ) 

Jättebra tips på både mascaror och eyeliner! Eyelinern hade jag ju inte ens tänkt på att den kanske också borde vara vattenfast Förvånad 

• Hipo1

dropparna köpte jag hos min optiker och de heter Systane ultra.

• Annary

Jag använder vanligtvis Lancome Doll Eyes mascara som jag är väldigt nöjd med och inhandlade en vattenfast sådan idag. Angående linserna så glöm inte att ha med dig ett extra par ifall du råkar tappa en lins eller om någon lins går sönder!

• MalinF

Jag rekommenderar att du istället för endagslinser skaffar speciella silikonlinser som inte torkar ut ögonen. Tidigare kunde jag inte ha linser mer än halva dagar innan ögonen blev torra. Numera har jag månadslinser en månad i sträck (även sover med dem) och får inte torra ögon. Själv använder jag Biofinity men det finns fler märken med samma funktion.

Men rådgör självklart med en optiker. Vad jag har förstått kan det vara olika styrkor på olika sorters linser. 

• FruStendahl

Jag har nyss skaffat linser då jag vill vara utan glasögon på min bröllopsdag nästa Lördag... Men jag har ju även gjort en nagelförlängning! Det går ju inte, trodde jag skulle klösa sönder ögonen, och fick fila ner tummnagel och pekfingernagel jättemycket, så nu känns det som att jag köpt linser för 700kr+synundersökning för 500kr i onödan :(

• sweetpink

Jag funderar också på att skaffa linser till bröllopet. Har dock en liten fundering till er som är vana linsbärare; hur blir det om man gråter med linser i? Jag gissar att det kommer fällas en hel del lyckotårar under större delen av dagen nämligen ;)

• Fjärilen

Jag har haft linser i snart 20 år. Jag har gamla vanliga hederliga månadslinser. Har aldrig känt något krångel med att ha linserna länge.

Angående att gråta så gör det ingenting, det bara fuktar linsen mer. Jag använder Clinique på allt mitt smink runt ögonen och det är super bra, aldrig något problem.

Det funkar att ha långa naglar vid linser med, du lägger bara linsen på sidan om fingertoppen istället.

Men mitt tips till er som aldrig har haft linser: öva på att ha dom inne och se hur länge som det känns bra. Det är ovant i början.

• tinaalpfält

Jag tror att optikern lät mig prova silikonlinser för ett tag sen, dock inte såna man sover med, men det var ingen större skillnad mot mina vanliga månadslinser så jag behöll dem. Det var ju en viss prisskillnad med så blev jag lite snål också.

Sweetpink: Gråta är bara bra för att hålla ögonen och linserna fuktiga. Jag somnade i soffan för nån månad sen med linserna efter en lång dag så att de torkade in ordentligt. Lösningen till att få ut dem var att komma på nåt sorgligt och gråta en stund...sen gick det som en dans.

FruStendahl: Eftersom att du verkar ha skaffat linserna nyss är det kanske ett perfekt tillfälle att ändra hur du stoppar i och tar ur linserna. Jag sätter alltid linsen ungefär halvvägs mellan fingertoppen och första leden på pekfingret och då gör det inget om nageln är lite längre. Men det är klart, lite försiktig får man ju vara med såna ändå så att man inte glömmer bort att de är långa och petar sig i ögat.

Annary: Kan inte du rapportera om du tycker att den vattenfasta var lika bra som den "vanliga"? Ibland tycker att de kan bete sig lite annorlunda när man köper samma fast vattenfast Obestämd

• karamell

Hej!

Jag använder linser varje dag hela tiden och har gjort det i flera år. Jag sover till och med med linserna, och har väldigt sällan problem (om det inte är så att de är slitna eller att det finns ett jack i linsen) det funkar bra att sminka mig, det gäller bara att inte gnugga sig i ögat för då åker linsen ut.

Jag rekommenderar att du använder linser under bröllopsdagen, men varför ska du ta ut dem? De kommer inte vara besvärliga utan bara sköna. Däremot kan det vara krångligt att få in dem om det är 1a gången så lämna mkt tid med det. Vore jag dig skulle jag köra på vattenfast mascara eller lösögonfransar till och med (det finns de som ser naturliga ut)

Lycka till !!! / M

tinaalpfält skrev 2012-07-30 17:04:44 följande:
    Hej alla brudar och blivande brudar!

Jag ser typ ingenting utan glasögon/linser och har bestämt mig för att ha linser på bröllopsdagen. Linserna ska ju sättas i innan sminkningen, vilket betyder att det kommer att bli ganska tidigt då vi ska ha fotografering innan vigseln. Ni andra som har haft det, har ni haft linserna i sen hela kvällen och festen eller har ni tagit ur dem efter ett tag? Jag funderade ett tag på att ta ut dem mellan fotograferingen och vigseln men då får man ju inte stoppa i dem igen utan att ta bort sminket först och det känns mkt onödigt och tidskrävande. Har ni något tips för att ögonen ska orka ha linserna i så många timmar i sträck?

Jag har även funderat på vilken mascara jag ska köpa, har ingen vattenfast så en sådan måste definitivt inköpas. Är det bättre att satsa på en dyrare för känsliga ögon (typ clinique) för att hålla ögonen friska hela dagen eller spelar det ingen större roll? Har ni några tips på en bra vattenfast mascara?
  • karamell

Hej!

Jag har linser hela tiden och har gåtit med linser ett antal gånger (lyckotårar mestadels)

Det funkar bra, linserna åker inte ut eller så, så det behöver du inte oroa dig över

sweetpink skrev 2012-07-30 23:20:04 följande:
    Jag funderar också på att skaffa linser till bröllopet. Har dock en liten fundering till er som är vana linsbärare; hur blir det om man gråter med linser i? Jag gissar att det kommer fällas en hel del lyckotårar under större delen av dagen nämligen ;)
  • Bobou

Det viktigaste är nog att du köper mascaran lite i förväg så att du hinner prova att den passar på dig, att den inte rinner (testas enklast med tidigare nämnda ögondroppar ) och att den inte irriterar. När jag hade linser och blev torr i ögonen så tog jag bara lite linsvätska som ögondroppar, men det finns ju varianter som är avsedda att droppa i ögonen som kanske är bättre.

• tinaalpfält

Tack för alla tips! Jag storshoppade på Kicks igår och har nu börjat "Contact Lens Bootcamp 2012" Tungan ute
    Det är bara ögondropparna kvar som jag köper när det börjar närma sig oktober.

• sweetpink

Tack för svaren! Skönt att höra att linser är gråt-säkra :)

Nu ska det bara bokas en tid hos optikern. Hoppas jag hinner få dem och lära mig hur de funkar innan bröllopet (8/9), typiskt mig att vara ute i sista stund, hehe.

• teddy

Angående vattenfast mascara och linser har jag ett till tips...
    Se till att mascaraborsen inte är för stor! Är mycket lättare med en mindre borste och målar men med en stor e risken större att man kladdar på linserna, o de e svårt att får bort och störigt att ha på linsen en hel dag!

• Sörön10

När jag gråter med linser torkar de fast. Blir jättesvårt att få ut. Bara en varning att det kan vara olika! Inte på en gång då, men efter ett tag. Jag hade linser och mina ögon torkade ihop så där när det var dags att åka hem på natten. Hade då haft dem ungefär 16 timmar. Rekommenderar ögondroppar, det saknade jag. Såg ingenting när vi kom till hotellet, men det gjorde ingenting!

• amelian

För er med långa naglar som är ovana vid linser så är mitt tips när ni sätter i linserna, sätt linsen lite mer på sidan av fingret och som någon sa tidigare mellan fingertoppen och första leden.

När de ska ut igen har jag kommit på att det sättet som är minst obehagligt är att använda båda händerna och antingen med pek- eller långfingrarna trycka ihop linsen från var sida så att den släpper från ögat, men var beredd på att fånga den för ibland flyger den ut. :)

Jag har alltid mellan en halv och en centimeter naglar över fingertoppen så det är inte tal om att använda fingertopparna till något och speciellt inte att ta ut linser med.

Vad gäller ögondroppar så köp från optikern då vissa konserveringsmedel i "vanliga"  ögondroppar från Apoteket kan skada linserna. Glöm inte glasögonen hemma, lägg dem i mammas väska eller något för ingen vill ju sitta med röda, trötta och svidande ögon på sin bröllopsfest.

Själv kommer jag köpa ett par glasögon till mitt bröllop som passar med allt annat. Min blivande man känner ju knappt igen mig utan glasögon så det skulle bara vara konstigt att inte ha glasögon på mig. :) 

Svar på tråden Linser och mascara