knyttan skrev 2012-08-08 21:30:27 följande:
Nej jag håller absolut med, så små barn som 1-2 åringar har nog ingen nytta av att vara på dagis många och långa timmar. Men precis som du säger så tror jag det blir viktigare ju äldre de blir. Sen tror jag att de flesta föräldrar har någon lösning, åtminstone under småbarnsåren, fram till kanske ca 5 år, så att barnen inte är så många timmar på dagis, antingen om den ena har gått ner i tid, eller om man jobbar "om varandra" eller hur man nu löser det, tror inte det är så jättevanligt att barn är verkligen heltid-heltid på dagis, ingen som jag känner har det så iaf?
iSusanna: Skitsnygg klänning!!! Får man fråga vart du hittat den?
Även här hos oss är det ganska många föräldrar till små barn som jobbar heltid och därför har barnen hellånga dagar på förskolan (typ kl 7-17).
Jag tror att vi är överens. Ville bara förtydliga vad jag menar.
Jag tycker inte att det är dåligt för barnen att vara på dagis, de lär sig mycket och får (förhoppningsvis) fin kontakt med barn i samma ålder.
Det jag inte gillar är när det blir så långa dagar för de små.
Min dotter, som är 3,5 år, har ingen ork kvar när hon kommer hem från dagis. Hon orkar äta och läsa lite/se på tv/mysa lite innan hon somnar ca 1,5-2 timmar efter att hon kommit hem. Sammanlagt är hon vaken ca 3 timmar per dag hemma, resten av hennes vakna tid är hon på dagis. Det är
detta som jag tycker är knäppt - att jag som förälder ska träffa mitt barn så kort tid och att dagispersonalen ska sköta om hela hennes dagar. Det vore fint om samhällsstrukturen tillät fler familjer att vara hemma mer med sina barn.
(sen finns det ju alltid en massa andra faktorer som påverkar timmarna på dagis, restid, skiftarbete, prioriteringar, sjukdomar osv... )