BT-Veteraner
Hur man ska klä sig beror lite på hur nära man står och hur konservativ omgivningen är. Gammaldags etikett säger att de närmast anhöriga ska klä sig helt i svart (män i den omedelbara familjen med vit skjorta och vit slips), men det är inte så många som håller på det om man inte t.ex bor på landet och är väldigt konservativ. Familjen kan också välja att be deltagarna att inte klä sig så mörkt, det är särskilt vanligt om den avlidne var ung.
Generellt bör man klä sig diskret och propert, "den lilla svarta" med djup urringning och nätstrumpor är alltså inte särskilt lämpligt även om den är svart. Grått och mörkblått går bra, och vitt till. Diskret makeup och inga blingiga smycken. Barn behöver inte alls vara sorgeklädda, även om man kanske kan undvika de allra knalligaste färgerna och mest uppseendeväckande kläderna.
Jag har faktiskt tänkt en del på det där med den äldre generationen just idag, eftersom det är min mormors födelsedag. Det är 20 år sedan hon dog, men jag saknar henne fortfarande så det gör ont ibland. Jag har ingen av mina mor- eller farföräldrar kvar, den enda från den generationen är en gammelmoster som jag skulle vilja ha mer kontakt med. Det är väl en del av livet och att bli "lite mer än vuxen", att man fullt ut börjar bli medveten om tidens gång och vad den innebär. Och snart är det föräldrarnas tur (jag har nog äldre föräldrar än du!) och då är man plötsligt liksom den som är den äldre generationen själv!