Chicita skrev 2012-08-16 21:34:30 följande:
Sen valde jag Fordonsteknik och gren bilmek i åk 2
Jag hade topbetyg i alla "vanliga" ämnen och skitbetyg i fordonsämnena i slutbetyget.
Men det beror på läraren.
Jag var bäst i klassen (rakt av) och fick hjälpa mina klasskompisar när dom inte fick ihop en motor eller växellåda i ettan.
I tvåan var jag första tjejen på 20 år här i borlänge som valt den grenen, så läraren tyckte att jag var korkad och borde ha stödundervisning. När lärarna i åk 1 vägrade det (för jag skulle gått parallellt med ettorna ibland) så bestämde han helt enkelt att jag inte fick vara i verkstan, då jag var för dålig för det...
När jag hörde läraren hota en elev med stryk en dag så gick jag emellan och skällde ut honom efter noter. Och efter det så fick jag knappt godkänt på något jag gjorde även om jag hade alla rätt på teorin liksom...
Ush va jobbigt det måste ha varit... Förstår inte varför man blir lärare alls om man inte vill föra kunskap vidare till alla sina elever. En dålig lärare kan verkligen förstöra såå mycket.
Jag har aldrig varit speciellt bra på matte (enligt mig själv) & får plugga extremt hårt för att klara prov & liknande... I gymnasiet gjortde alla 2:orna ett prov för att se vilken mattegrupp man skulle gå i. Jag hamnade i bästagruppen
När jag inte förstod något frågade jag läraren, hans svar var att "det skulle jag redan kunna nu så det tänkte han inte svara på". En annan gång frågade jag vart man har användning för räknesättet & fick svaret "det spelar ingen roll bara lär dig det".
Jag gick till rektorn & frågade om jag kunde få byta till en lägre grupp, men det var fullt på dem så det gick inte. Jag sa då att jag kunde gå på lektionerna & göra mitt bästa, men at jag inte tänkte anstränga mig inför proven för att jag förstod det inte iaf. Då fick jag svaret "det går bra, du får ändå räkna bort det lägsta betyget för du läser för många poäng iaf".
Om det inte ligger i lärarnas intresse att lära ut, varför förväntar de sig då att eleverna ska vilja plugga?!?