Minna03 skrev 2013-06-24 21:12:43 följande:
hej alla
jag ska med gifta mig i augusti dock blev det väldigt väldigt snabbt bestämt:)'
Gifter oss den 17 augusti och klänning e klart o kyrka o var vi ska ha festen..
leter dock fort. fotograf och har ingen aning om va ja vill ha för blommor eller frysyr...
vi kommer att ha ett ganska litet bröllop ca 20 personer hur görman med önskeliste tycker de e så svårt...
har inte det så fett ekonomiskt ohadegärna velat få pengar för att kunna åka iväg någonstans men de känns så snålt att önska sig pengar hur skulle ni göra?
Hej! Kul med snabba ryck, då hinner man inte jaga upp sig för alla smågrejer som man har funderat på de senaste året, haha!
Vi önskar oss pengar till vår bröllopsresa och skrev såhär på vår bröllopshemsida:
"Istället för eventuella (frivilliga) bröllopsgåvor önskar vi bidrag till vår bröllopsresa till New York.
Det har länge varit en dröm för oss att få åka dit tillsammans och det skulle betyda otroligt mycket för oss ifall vi kunde få genomföra denna resa.
Därför ber vi er, ödmjukast, att ha detta i åtanke ifall ni funderar på bröllopspresent och kontakta gärna toastmastern ifall ni önskar ge presenten på digital väg, dvs via ett bankkonto."
Sedan har vi pratat med toastmastern att han ska ta hand om alla kuvert och presenter så att vi inte vet vem som har gett hur mycket, utan vi får en klumpsumma istället, och informera gästerna om detta. På så sätt behöver inte någon känna att det spelar någon roll hur mycket de ger, om de ger något.
Vår närmsta familj har valt att ge bidrag till bröllopet (mamma betalar klänning och hotellrum, pappa betalar maten, svärföräldrarna betalar drycken, svägerskan är florist och gör jobbet gratis, osv) och detta blir istället deras bröllopspresenter.
Jag tycker att det är okej att önska sig pengar ifall man skriver vad de ska gå till, men jag hade nog reagerat ifall någon hade önskat sig pengar utan något uttalat syfte. Ifall man vill ha pengar för att betala bröllopsfesten så är det bättre att ha kuvertavgift eller att lägga festen på en lägre ekonomisk nivå.