Inlägg från: Helipa |Visa alla inlägg
  • Helipa

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

viXan skrev 2013-06-25 21:36:15 följande:

Idag har jag handlat min brudklännning :)

Hittade den i andra affären vi besökte & vi ska dit igen i början av augusti
    för att sy in den (den jag gillade fanns på rean men inte i min storlek).
    Hur ofta har man den nturen att hitta nått så dyrt med 50% rabatt :)

Nu e jag lugn o lycklig =D

Åh vilken tur du har! och vilken bra service att de syr in den trots att den var på rea! Min klänning fick jag köpa så som den var just för att den var på rea, de gjorde inga justeringar alls på reaklänningar. Som tur är sitter den perfekt så jag behöver inte justera den :)
  • Helipa
    Mandala skrev 2013-06-26 17:51:56 följande:
    Tack Helipa =) Jag tänkte göra buketten dagen innan. Så nu tänkte jag att jag testar lite o ser hur de ser ut när de stått i vatten ett dygn. De höll sig bra, bäst står lammöronen som fortfarande är fina. Så det som behöver göras är att linda stjälkarna samma dag, det tänkte jag be någon annan göra. Kanske svärfar. 
    Ja, men det låter ju som en bra plan! Pratade precis med vår florist, min svägerska, angående planeringen på bröllopsdagen och hon sa då att brudbuketten kommer hon troligtvis göra klar kvällen innan så har man bara rätt förvaring till buketten så ska den nog klara sig fint :) Du kan ju alltid ringa en florist och kolla hur man ska förvara en bukett på bästa sätt. 
    Annars är det ju lite kul ifall svärfar binder den, en fin detalj tycker jag! 
  • Helipa
    caroline2013 skrev 2013-06-26 19:52:08 följande:
    Hur vanligt är det med en liten present till gästerna? hur långt brukar festprogrammet va?
    På de bröllop jag har varit har ca en tredjedel haft present till gästerna och då iform av något godis (typ en dragerad mandel). Jag har som gäst aldrig reflekterat ens över ifall man får en present eller inte, så det är nog inget man ska känna är vanligt eller på något sätt tvång. Men när man fick en liten present, även om det bara var en liten godisbit så kändes det ju kul :) 

Standard, av vad jag har sett, är runt 6 sidor (alltså tre vikta A4) eller inget program alls. 

Vi kommer inte ge presenter, fast å andra sidan har vi väldigt personlig prägel i övrigt på bröllopet, alla kommer t.ex. få praliner som är köpta i Italien och som m2b fullkomligt ääääälskar (de heter Baci, kallas för "kyssar" och i förpackningen får man med en liten lapp med ett citat/ordspråk om kärlek eller vänskap), dessa lägger vi dock på kaffe-fatet istället för vid varje plats. Men det är väl egentligen som en liten present till alla gäster, nu när jag tänker efter.... Kanske gör vi något roligare av dem..Förslag?

Vi kommer göra program i form av solfjärdrar, har postat bild tidigare, det blir ju också en personlig detalj som kan ses som en present :) 
  • Helipa

Hej!

Den senaste tiden har det varit en del svensexa-fix för min del, eftersom min m2b's vänner och best man behövde en extra knuff och jag träffade toastmastern (m2b's bror)  som gav en orolig statusuppdatering. De verkar inte ha kommit igång med planeringen än och det förslaget på vad de ska göra som jag har hört vet jag att m2b inte alls kommer tycka är kul. Därför pratade jag lite med toastmastern, som direkt började ta tag i planeringen. Skönt!
    En sak som gör mig lite orolig är att de inte en gång har frågat om datum som passar för oss, och med tanke på att jag jobbar helger (jobbar inom vården så det är skift, alltså ingen rutin på vilka helger) och vi har barn och hund så borde de vara lite mer intresserad av att kolla datum med mig...

Hörde av toastmastern att de från början hade siktat in sig på lördagen då vi har inbokat möte med prästen. 

Hur har ni det? Är ni inblandade i svensexan/möhippan? Har ni haft era ännu?

• Helipa

Vad kul för er som har haft era hippor! Jättekul att läsa om vad ni har varit med om, man blir så pepp själv! Hoppas bara att vi alla (som vill) får en hippa!

Vi hade också en del som tackade nej, men de viktigaste kommer och det känns skönt! Sedan är det några som fortfarande inte har svarat. Osa går ut idag så vi får nog vänta en vecka till innan vi bestämmer oss. Hur har ni gjort med dem som ni faktiskt inte har fått svar från? Har ni räknat dem som "nej" i alla fall?

Nu är min outfit klar och m2b saknar bara skjorta och väst. Maten är någorlunda klar, vi måste bara provsmaka och beställa, men vi vet varifrån (och har plan b och c ifall de inte är goda), alkohol är inköpt och det mesta börjar falla på plats.
    SKÖÖÖNT!

Inte långt kvar nu, jag hoppas att alla bildbombar den här tråden efter bröllopen!! 

• Helipa
    leula skrev 2013-07-01 21:42:49 följande:
    Hur gör ni med hår, makeup? Själva eller på salong?
    Håret gör en bekant som är frisör till kompispris.
    Makeupen gör jag själv, är väldigt sminkintresserad och har mycket produkter hemma redan, plus att jag gick en sån där sminkkurs hos Bobbi Brown (sminkmärke) där de visade hur jag kunde lägga upp en brudsminkning, så jag har en bild av hur jag vill lägga upp sminkningen. Har även en del inspirationsbilder och tutorialvideos som jag har kikat på.
    Och sen en vecka tillbaka passar jag på att öva vissa moment (såsom en bra bas eller en perfekt eyeliner-vinge) när jag lägger min vardagssminkning :)

Hade jag inte känt mig så trygg i att sminka mig själv (och haft intresset + produkterna) hade jag aldrig gjort det utan gått via frisören eller nåt..

• Helipa

Hur ser era alkoholinköp ut? Jag var så säker när vi gjorde vår lista, som nu köptes i tyskland av svärföräldrarna, men nu börjar jag tveka. Vad tycker ni?

Vi har buffé, ca 55 gäster varav drygt 45-50 dricker alkohol. En del dricker ganska mycket, en del dricker bara nåt enstaka glas, några få kan dricka rätt ordentligt. Det är självservering och vi står för all alkohol, vi vill inte ha ett fylleslag men samtidigt vill vi inte att det ska ta slut eller begränsa gästerna. Vi har inga gäster som vi är oroliga för att de kommer förlora kontrollen, därför vill vi inte heller kontrollera dem utan de ska kunna ta så många glas vin/öl som de vill.

Hälften dricker hellre vin och hälften hellre öl, några få dricker cider, och starkspriten är endast till avec, vi kommer inte ha drinkbord.

15 flaskor mousserande
    5 BIB vitt
    4 BIB rött
    10 flak öl, 33 cl
    3 flak cider, 33 cl
    1 flaska whiskey
    1 flaska baileys
    1 flaska fireball
    1 flaska xanté
    1 flaska limoncello 

• Helipa

Håller med ovanstående att det är superkul att läsa om allas möhippor!
    Jag har i princip bara en helg kvar att bli hippad på och häromdagen sa jag det faktiskt till m2b (jag har verkligen fått anstänga mig för att inte försöka lägga mig i möhippe/svensexe-planeringen eftersom jag har ett sådant brutalt kontrollbehov). m2b sa bara att inte har hört något från dem men sen satt han och smsade som tusan så jag gissar att han sa det till dem nu. 

Det känns jättetråkigt att göra såhär men min strora oro gällande hippan är just att mina älskade, men aning disträa, tärnor (och bästa vänner) ska skjuta upp det in i det sista och sen glömmer de att kolla med m2b om vilka helger jag är ledig. Och det känns lite surt för de har pikat och haft sig om möhippan sedan långt tillbaka och öppet sagt "ja, det är väl vi som ska ordna möhippan?". Det är en sak att inte bli hippad, det kan man inte räkna med, men det är en helt annan sak att bli lovad en möhippa flera gånger och sen blir det inget pga dålig planering..

Svensexegänget (samma kompisgäng) hade nämligen bokat in svensexan den dagen vi ska träffa prästen och det var  ren tur att jag frågade toastmastern om vilken helg svensexan var planerad till. Han sa bara "har de inte dubbelkollat med dig?".  

• Helipa
    Gällande alkoholen:

Bra att läsa hur andra har tänkt, de flesta verkar ha mer alkohol än vi och eftersom flera gäster har svarat "ja, mycket alkohol!" på frågan om de vill alkohol eller alkoholfritt så får vi nog backa upp med några flak öl och BiB:ar vin till festen.
    Sen ska vi köpa alkoholfria öl, folköl och lättöl till middagen också, får att ge lite alternativ och även hålla nere fyllan.  

Vi har beräknat ungefär 3-4 glas vin/person och 5-6 öl/cider/person, plus avec och 1-2 glas mousserande/person. Nu ska vi köpa fem flak öl till och två-tre BiB:ar  till så att det blir ca 4-5 glas vin/person och 8 öl/cider/person. 

• Helipa
    Vi sitter just nu och förbannar bordsplaceringen. Gud så svårt det är! 
    Vi står och väger mellan två olika tillvägagångssätt:

- Antingen att vi följer traditionen någorlunda: föräldrar med föräldrar, sen morföräldrar, sen syskon,  sen mostrar/farbröder/fastrar, sen kusiner, därefter vänner (som blir på ett enskilt bord).

- eller att vi följer gästernas personlighet och låter t.ex. min farbror och hans familj, som alla bor i Spanien, bredvid min far och hans fru, som båda bor i sthlm. Låter min moster, som bor i Australien, sitta med min mamma, som bor i Malmö. Låter kusinerna sitta med vännerna, låta syskonen sitta blandat med vänner och kusiner, etc.  

Vi vet att de senare alternativet gör vårt jobb betydligt svårare men lyckas vi så vet vi att våra gäster kommer ha supertrevligt. Dock måste vi verkligen lyckas för att motivera att vi frångår traditionen och detta alternativ innebär även att våra familjer knappt kommer blandas, vilket känns trist.

Det tidigare alternativet gör vårt jobb lite lättare eftersom vi då har en mall att följa, däremot kommer vi inte kunna para ihop en del personer som vi vet kommer trivas ihop. Plus att risken finns att några gäster inte kommer ha lika trevligt under middagen eftersom de får sitta med släkten (typ syskon & kusiner).

Hur tänker ni kring bordsplaceringen? 
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!