• FreNi

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • soderpling

En fråga.

Hur engagerad är eran fästman i bröllopsplaneringen?

För mig att det varit lite av en kamp att få min blivande make att vilja prata om bröllop och planering (det har alltid varit så långt fram i tiden för honom).
    I går fick jag då lite lätt ekonomisk panik kring bröllop och då började han helt plötsligt engagera sig.

Nu ska han hjälpa till att boka flygen samt hjälpa till och titta restaurang att bröllpsmiddagen på.

I kväll ska jag se till att vi går igenom punkterna för bröllopet och börja dela upp ansvar.

• MissFannie

Min fästman är engagerad men inte i den utsträckningen som jag är. Han bryr sig inte om exakt vilka vaser vi ska ha på borden eller hur mycket tyll vi behöver till lokalen :P vi är väldigt olika när det gäller planering överlag, hade han fått bestämma hade vi nog satt igång om ett par månader medan jag gärna är ute i god tid och tycker det är himla roligt att planera och göra list etc. :)

Däremot så vill han vara med och ta alla de stora besluten och vi gör varsin to-do-list så vi hjälps åt :) tror det är ganska bra så kan man släppa en del av ansvaret också :) Håller med dig JennieG om att det är himla kul att bocka av på listan, jag har ett exceldokument där jag gör gröna rutor när det är klart :D

det där med ekonomisk panik känner jag igen! det får jag också nu och då och undrar om vi gör rätt som lägger så mycket pengar på bröllopet och där är fästmannen den som driver att vi ska lägga ännu mer :P

• Poppee

Min sambo har lite önskemål och hjälper till med lokal, tårta och mat men sen så vill han att jag sköter resten haha =)) Jag har faktiskt inga brudtärnor men jag kommer ha blomterflickor och sen följer min pappa mig till min blivande man =D

• Cathelica

Han finns i planeringen.. men det är mer så at jag kommer på grejer, och han säger ja eller ne j :P

• Lakinna

Min blivande är rätt involverad när vi väl aktivt sitter ner och planerar tillsammans men han andas ju inte bröllop på samma sätt som jag som sitter här och läser varje dag och googlar dekorationer och klänningar.

Hur ska ni göra med ingång i kyrkan? Jag kan verkligen inte bestämma mig och min bliviande säger att jag kan få välja. Jag tycker att det skulle vara mysigt att gå in tillsammans, men jag tycker det är fint och speciellt att bli framledd av min pappa (Nä jag är INTE ute efter en diskussion om symboliken som jag känner väl till, jag tror inte att någon av mina gäster skulle se på det som att jag lämnas från en man till en annan eftersom alla vet att jag är väldigt självständig och har ett mycket fint förhållande till min pappa).

Kommer nog kanske göra som kronprinsessean och kombinera de båda.... hmmm tål att tänkas på.

• SingingFantacia

Vi är ju två kvinnor så man skulle kunna tro att det är värsta bröllopshysterin hos oss men nä. Vist är min W2B engagerad men inte på samma sätt som jag. Hon kommer fixa det mer praktiska som stolar, bord, täls osv och jag fixar allt  "Lull lull" som hon kallar det Flört

• Grundell

Denna bukett och färgtema skall vi ha hade vi tänkt
  • Grundell

Så här kommer det se ut på mitt finger med den nya ringen
  • JennieG

Min sambo är inte alls lika engagerad som jag arbetsmässigt men det är nog mest för att jag är den som brukar planera olika typer av event i vårt förhållande. Jag planerar mer på detalj än vad han gör och är nog den som "drar" men absolut ser jag till att vi tycker likadant innan jag beställer eller bestämmer nåt. Jag har lämnat över vissa saker till honom som han får ta tag i själv och vi diskuterar och planerar ihop vissa saker.

Så summa summarum skulle jag säga att jag gör 70 % och han 30 % än så länge. Men det är helt ok för mig, jag föredrar det faktiskt så. Är lite av ett rationellt kontrollfreak som gillar att ta beslut snabbt utan att vela för mycket och jobbar mycket med event även till vardags så det ligger närmare mig helt enkelt.

MissFannie - är den där excellistan något du vill dela med dig av? Jag tänkte också göra en och det kan ju vara intressant att byta listor för att vara säker på att inte missa något?

• MissFannie

JennieG - jag kan absolut dela med mig av den om du vill men den är väldigt specifik till just vårt bröllop med alla små detaljer osv :P Sen är det egentligen budgeten jag har i excel och checklistan/planeringen i word. Vill du ha en stomme till planeringslista så kan jag rekommendera denna sidan; http://www.vigselguiden.se/tag/brollopsplanering/ den tillsammans med bröllopstorgets planeringslista har jag byggt min egen på.

Men vill du ändå ha min budget eller planeringslista så kan jag maila de till dig om jag får din mail :)

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!