Hej, inte läst alla andras klocka råd men vill gärna hjälpa...
Det låter ändå som att du har flera goda idéer själv. Jag tror inte du ska lasta dig själv eller tycka det är allt för jobbigt att du väger 5 kilo "för mycket", det är inte så farligt och istället för att snabbt gå ner kan det vara bättre att inte stressa över det!
Att hitta en hobby verkar som en utmärkt idé! Jag har ingen anning om vad du gillar så det är lite svårt att komma med tips men det finns ju oerhört mycket där ute: allt från samlande, pyssel, data (spel, bloggande....), djur, film, teater... listan är praktiskt taget oändlig. Om du småäter så tycker jag pyssel kan hjälpa - det kan i sin tur vara allt från att pyssla med blommor till att göra vykort eller tavlor... vem vet vad du gillar?
Sen såg jag att någon rekommendera en sjukgymnast. Om du nyligen fått ruematism diagnos så är jag övertygad om att din kommun/ditt landsting erbjuder både sjukgymnaster och dietister.
Goda matvanor utan småätande kan du annars försöka skapa genom att äta regelbundet och många mindre mål, visst säger man att fem mål om dagen är optimalt? Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål ex.
Ett tips kan ju också vara att inte ha något som du gillar att småäta hemma - eller åtminstånde inget som är mycket onyttigt. En bit mörkchoklad kan ofta stilla suget men är inte särskilt onyttigt (enligt vissa tillochmed nyttigt!)