• erik2710

Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?

Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?

Den präst som ska viga oss föreslog nio dagar före bröllopet och han borde ju veta men det känns ganska sent tycker vi!

Som tur är tänkte vi själva tillverka program till vigseln. Om vi skulle beställa dem skulle det bli väldigt stressigt!

• Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?
  • erik2710
    Sara 120707 skrev 2012-08-10 14:24:04 följande:
    Hade förresten en jättefin psalm som heter "Du vet väl om att du är värdefull" nr.791
    Tack för tipset, den ska jag titta på.
  • Syllis 2012

Vi träffade prästen 1 månad innan vigseln

• MagnusFru

Vi träffade vår präst 2 månader innan, dels för att vi ville hinna ordna med vigselprogram i god tid innan bröllopet och för dels att han som sjöng och spelade ville veta att prästen inte hade invändningar mot sångerna. Vigselprogram tar ju tid om man gör dom själv men även om man som vi beställer så kan det ta tid och vi ville ha tid på oss att beställa hem provexemplar och hinna ändra i beställningen om det skulle bli något fel.
    Vi ville ha allt klart så tidigt som möjligt, det är ju bara skönt att ha så mycket som möjligt klart och slippa stressa in i det sista! Vi hade en genomgång i kyrkan en månad innan vigseln så vi träffade prästen 2 gånger innan och det var väldigt skönt att på prova att gå altargången och att gå igenom lite praktiskt som tex vem står var och att ha en repetition och gå igenom vigseln en gång innan, det tog bort en nervositet

• MagnusFru
    Sara 120707 skrev 2012-08-10 14:22:15 följande:

Vi träffade prästen 1,5 vecka innan vigseln och jag tyckte det var ganska lugnt med tid.

Vi hade redan innan tagit fram förslag på ingångs och utgångs musik, hon hjälpte oss välja psalmer etc och vi fick "öva" en gång i kyrkan.

Iom att vigslar ser ungefär likadana ut så förstår jag inte varför man behöver träffa prästen flera månader innan.

Ska man ha något väldigt speciellt upplägg som medeltidsbröllop eller liknande så är det ju förståeligt men annars är det ju inte så mycket man behöver prata igenom med prästen och har man specifika frågor så kan man ju faktiskt ringa och fråga innan.

Personligen har jag aldrig hört talas om att prästen vägrat viga paret om det inte är ett regnbågsbröllop och då lär man ju redan när man bokat kyrkan blivit tilldelad en präst som gör regnbågsvigslar(vilket det verkar som de flesta gör).

Man kanske vill träffa prästen o god tid för att hinna ordna med vigselprogram och slippa stressa med det in i det sista? Är det så konstigt?
  • Sara 120707
    MagnusFru skrev 2012-08-12 15:46:07 följande:
    Man kanske vill träffa prästen o god tid för att hinna ordna med vigselprogram och slippa stressa med det in i det sista? Är det så konstigt?

Fast vigselordningen är ju redan bestämd och det är bara att googla den.

Psalmer kan man också lätt kolla upp och bestämma själv på förhand.

Enda gången man verkligen behöver bekräfta något med prästen är om man vill ha något mer kontroversiellt i vigseln typ brudöverlämning etc. och då kan man ju faktiskt ringa och fråga speciellt om den saken.

Det är ju inte som att det olika vigselupplägg till varje vigsel.

• MagnusFru
    Sara 120707 skrev 2012-08-12 15:56:53 följande:

Fast vigselordningen är ju redan bestämd och det är bara att googla den.

Psalmer kan man också lätt kolla upp och bestämma själv på förhand.

Enda gången man verkligen behöver bekräfta något med prästen är om man vill ha något mer kontroversiellt i vigseln typ brudöverlämning etc. och då kan man ju faktiskt ringa och fråga speciellt om den saken.

Det är ju inte som att det olika vigselupplägg till varje vigsel.

Javisst vigselordningen är samma men om man nu inte vill bestämma psalmer och sånger och ingångsmusik och utgångsmusik utan att ha träffat prästen? Man kanske VILL ha prästens input och förslag?
    Varför inte träffas och prata om saken och bestämma tillsammans med prästen och kunna stryka vigselsamtal från listan???
    Jag och min man tyckte att det var skönt att göra så mycket som möjligt så tidigt som möjligt vad är det för fel på det ???
    Vi hade för övrigt en underbar vecka innan bröllopet eftersom ALLT var klart - det enda vi hade på vår
    "att göra -lista" var att packa väskorna och åka till hotellet ( det tog 20 minuter förresten så det var ingen lång resa på flera mil) där vi sov över hela helgen och där vi hade bröllopsfesten.
    Vi hade ledigt 3 dagar innan bröllopet för att hinna komma ner i varv och slappna av och sova ut och vi var pigga, glada och utvilade när bröllopsdagen kom och vi hade ingen som helst stress under hela veckan innan och ingen stress under bröllopsdagen. Visst "alla" kanske inte vill ha en så pass lugn vecka innan men för oss var det helt rätt!
  • daniiel

Vi träffade prästen två gånger. Första gången ca 6-7 veckor före bröllopet på hans kontor och då pratade vi om musiken, psalmer och solosånger. Sedan gick han på semester och andra gången vi träffades var i kyrkan drygt 1 vecka före vigseln och då gick vi igenom vigselordningen lite mer. Däremellan hade vi kontakt med organisten som skulle spela angående in- och utgångsmusik. Jag tycker det var ett bra upplägg :)

• daniiel

Jag kan ju tillägga att vår församling hade en "vigselträff" för alla par som skulle vigas under sommaren redan i april (vi gifte oss i augusti). Det var jättetrevligt. Då samlades alla som ville och kunde i den största kyrkan i församlingen och fick träffa en präst och organist. De pratade om vigselordningen, gav förslag på psalmer, solosånger och lite annat. Vi fikade och pratade och fick bra med kött på benen inför den stora dagen och mötet med "vår" präst sedan :) Jag tycker som sagt att det var ett jättebra och roligt initiativ från församlingen :)

• 1700tal

Daniiel, det du beskriver låter väldigt trevligt och bra!

Vi träffade prästen runt 2 mån innan men det var nog mest för att han skulle få svårt att passa in oss efter sin semester, då hade det blivit tajt med tid. Annars tror jag han har som standard runt 1 mån innan. Vi hade heller ingen repetition (han var tydigt med att han tyckte det var bättre utan) eller pratade musik. Gällande musiken hänvisade han helt och hållet till kantorn som kontaktade oss några v innan vigseln. Vi mötte henne i kyrkan där hon spelade för oss och vi bestämnde in/utmarsch samt psalmer.

• MagnusFru
    daniiel skrev 2012-08-12 17:23:02 följande:
    Jag kan ju tillägga att vår församling hade en "vigselträff" för alla par som skulle vigas under sommaren redan i april (vi gifte oss i augusti). Det var jättetrevligt. Då samlades alla som ville och kunde i den största kyrkan i församlingen och fick träffa en präst och organist. De pratade om vigselordningen, gav förslag på psalmer, solosånger och lite annat. Vi fikade och pratade och fick bra med kött på benen inför den stora dagen och mötet med "vår" präst sedan :) Jag tycker som sagt att det var ett jättebra och roligt initiativ från församlingen :)
    Det låter så trevligt och mysigt! Så borde alla församlingar göra
Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?