• Andreadelux

Ställa in bröllop, 1v kvar!?

Jag har fått reda på att min sambo blev kär i en annan, ett par mån sedan. Han är det inte längre men har tappat sina känslor för mig. Han vill hitta dem igen...vi har nu gått i 5dagars terapi 1,5v innan bröllopet och lärt oss mkt om varandra. problemet är att han säger att hans hjärta är tomt mot mig men kan inte leva utan vår dotter eller vårt liv. kommer sakna mig massor om vi gör slut. jag älskade honom men har nu förstått att vi inte haft det bra på länge. Nu är jag tom? Ska vi gifta oss eller ska vi kancellera 1,5v innan och förlora pengar och allt? Till kaoset tillhör att vi precis flyttat hem till SWE efter 13 och resp. 22 år utomlands. Vi är helt lost i allmänhet....allt har ändrat sig på bara ett par månader. Min kille säger sig tycka att jag är en underbar person, helt fantastisk, men han känner ingen kärlek till mig och ingen attraktion

• Svar på tråden Ställa in bröllop, 1v kvar!?
  • Anonym (Clara)

Jag hade ställt in bröllopet. Äktenskapet bygger på ärlighet och trohet. Att älska någon i alla livets olika

förhållanden även när det inte blåser medvind. Ett äktenskap arbetar man på livet ut och inte bara fram tills dagen man gifter sig. Bra att ni går i terapi och försöker reda ut det som hänt mellan er. Tiden kanske kan ge er svar vad som kommer att bestå och är äkta. Så tråkigt när ni planerat allt och har så mycket förväntningar men viktigast är att lyssna till ditt hjärta och tänka på din underbara dotter.

All omtanke till dig och styrke kram!

• Anneli256

Att älska varandra i nöd och lust heter det. Som många skriver så har vi ju inte hela historien, och ni har haft mycket runt omkring er nu. Frågan är bara vad detta handlar om? är det "kalla fötter" eller något annat. Du skriver att ni inte haft det bra på länge? blir lätt så att man länge går i samma "slentrian" man har inte det dåligt direkt men inte bra heller- man är mer som kompisar och lever paralellt istället för som partners. Vet många som "vaknat upp" och då fått för sig att dom måste aggera för att få nytändningen och har enligt min åsikt då tänkt lite fel.Jag har sett för många äktenskap eller ännu värre par som skaffat barn bara för att dom försökt få en "nystart" på förhållandet. Vilket definitivt inte enligt min åsikt iaf är en bra ide.

Jag förstår att ni kanske inte planerat bröllopet med den intentionen. Men för mig känns det inte ok att gå vidare med ett äktenskap om man inte har den rätta känslan.. det ska vara en av era lyckligaste dagar i livet.. när ni helhjärtat lovar att älska varandra i nöd och lust. Det finns aldrig några garantier att det är tills döden skiljer oss åt- men det borde vara så man känner på dagen D. Men det är min åsikt.

Frågan är vad känner du själv och vad känner din sambo.. vad vill ni göra?

• Anonym (Kajsa)

Hej.
    Jag var i samma sitts, nyss hemkommen efter 12 år i utlandet.  Barn på 1 år. Och vi båda tappade kärleken. Men vi gifte oss och är fortfarande tillsammans, visserligen inte problemfritt, men vi älskar varandra, dock kanske utan kärlek om det makes any sense.

Jag tycker ni skall gifta er, jag tror inte på ngt vis att det räddar förhållandet, men det kan inte skada era chanser, ställa in det däremot tror jag blir det sista ni gör som ett par.

Jobbig situation, men jag önskar dig lycka till.

mvh 

• Chicita

Finns det något annat att fira? Alltså om ni ändå förlorar pengarna pga att det är förskottsbetalt eller för sent att avboka.
    I så fall ställer ni in själva vigseln och låter djungeltrumman gå ut till alla inbjudna om att vigeln är uppskjuten, men festen blir av och att ni firar *någonting / någon* istället och att dom är lika välkomna ändå.

Ni kanske kan fira att ni flyttat hem till Sverige eller något.
    Det känns lite onödigt att bara slänga pengarna i sjön, men samtidigt håller jag med alla ovanför om att ni inte bör gifta er som situationen är i dag.
    Jobba hellre på ert förhållande om det är värt det...

• mirre01

ställ in ochse om ni kan laga allt som är runt om er relation annars går nu bara genom en jobbig separation & skillsmässa sen ev

• Andreadelux

Anonym (Kajsa)

Tack Anonym (Kajsa) nr 13....jag tror du vet vad det handlar om. Du satte ord på vad jag kände. Att ställa in bröllopet känns verkligen som det sista vi gör som par. Vi flyttade hem för att vi visste att vi höll på att tappa varandra. Vi visste att vi levde på olika håll. Han har haft kvälls / helg jobb och jag har haft vardag 9-5. Vi har aldrig träffat varandra och helt plötsligt så ändras allt på bara ett par veckor.  

Vi har lögnat om vår relation länge, nu är vi som två ketchup flaskor som häller ut ärlighet som vi inte kan få slut på. Det är mkt att ta in och rädd blir man för vad som komma skall

Det var inte så här vi planerade det nej....men nu är det så och ett beslut måste tas. MEN vilket? Jag försöker se bröllopet som en hyllning till "for better or for worse"....vi är nu i "worse" och jobbar för att gå till "better"....känns kanske lite naivt? 

Men tror inte att ngn förstår hur svårt det är att lämna allt och sedan bara ha sin partner där.....en som inte varit där tidigare....snacka om att känna sig ensam. Han säger att han vill ändra på det och satsa på oss, men  vi måste vara ärliga.  

• Amor in aeternum

Jag hade nog gått igenom med bröllopet och fortsatt att jobba på relationen, det kan bli bättre och då är det himla onödigt att ha slängt ut så mycket pengar på ingenting.

Och om ni sen kommer fram till att ni inte vill vara med varandra, då finns det en annan utväg.
    Jag tror att alla går igenom svackor, mindre och större, men det går att (med hårt arbete från båda parter) att ta sig igenom det. 

• niriel

Jag hade inte gått igenom med bröllopet. Som daniiel säger, det finns annat som är mer värt än pengar. Bättre att se om det "bara" är kalla fötter, om det är allt med att ha flyttat hem igen eller vad det nu kan vara och se om ni kan hitta tillbaka igen. Om ni hittar tillbaka till varandra: kanon, ta ett bröllop då istället. Om det inte funkar: ja, då gör det kanske inte det helt enkelt.

Jag är helt för det här med att man inte bara ska ge upp, men ett bröllop kommer inte att magiskt lappa ihop ert förhållande (vilket jag inte tror att ni tror heller) och det kan bli värre smärtsamt för alla inblandade om ni lever vidare med er lögn om ert förhållande. Satsa på varandra ett tag och inte på bröllopet!

• Anonym (ella)

sedan ni jobbar på ert förhållande nu, så tycker jag ni ska gifta er. som sagt ovan, through better and worse.
    mina föräldrar hade det jätteslitigt i flera år när jag var tonåring, men de höll ut och älskade varann mer
    än nånsin sen! men det var väldigt tufft en tid.
    jag tycker man ska hålla ut! alla känslor försvinner då och då, så är det ju. det är inte som på tv. men det är i perioder tror jag. jag tycker inte att man måste känna det så starkt kärlek, när man gifter sig eller under alla perioder i livet. kärlek är ett grundläggande val. man har ju så mycket som sker i sitt eget liv hela tiden, vem klarar av att vara förälskad hela tiden i sin partner när andra saker pressar på utifrån med allt möjligt.
    så har ni ju itne haft det så lätt heller med arbetstider, och om han har saknat nåt i er relation och kanske ser det hos en annan, inte konstigt att han kan få känslor i nån annan, inte nödvändigtvis att hon var det han ville ha, men han såg hopp om känslor han saknat,
    har så många vänner som gått igenom såna saker, men de flesta har funnit ut att det var känslan det var snack om, inte en annan person.
    att ha haft ett långt förhållande gör förhållandet ofta starkt. inte släpp det ni har!
    ge det en chans! så svårt är det inte att skilja sej sen. visa varann med en vigsel att ni vill båda göra en insats för att få förhållandet att fungera!
    jag hoppas verkligen det går bra för er! ge det tid. "worse".. det symboliserar ju "det värsta"!
     vad säger din fästman om detta då? vill ha gå igenom vigseln?

• gbg2012

Jag hade aldrig gift mig för det hade känts förnerdrande att stå där inför alla och lova evig kärlek till varandra och sen har mannen sagt att han inte känner kärlek eller attraktion till mig och dessutom varit kär i någon annan!!

Visst förhållande är upp och ned och känslorna kan vara mer eller mindre under förhållandet, speciellt när man är i en svaka. MEN det är skillnad på att inte vara superförälskad hela tiden och att inte känna något och få känslor för andra.

Att bli attraherad av andra kan man bli men att också få känslor då är det något djupare.

Sedan det här med att inte vilja lämna den är en trygghet och självklart kan ni hitta tillbaka till varandra men ge det tid!

Man ska dock inte vara kär i förhållandet utan personen och många gånger kan jag tycka att folk stannar för länge i sina förhållanden som är dåliga.

Svar på tråden Ställa in bröllop, 1v kvar!?