• Linda1983

Tårtan!!!!!!

Hur i hela friden ska man veta hur mycke tårta man ska göra!? Vi blir(om alla kommer) ca90 personer! Ganska många men bör jag verkligen göra typ 10 tårtor à 10 bitar!? Alla äter kanske inte å de e mätta efter maten.. Åh hur ska man räkna!? Hjälp!!!

• Svar på tråden Tårtan!!!!!!
  • daniiel

Hihi och jag som tycker färdiga bottnar som man köper är sååå mkt godare än hembakta. Köper man en tårta från ett konditori tycker jag bottnarna är goda, men när det gäller hembakta tårtor som jag ätit.. nej, då föredrar jag de köpta ;)

Förstår att det är svårt att beräkna hur mkt man ska göra, för det är ju verkligen jättesvårt att veta i förväg hur mkt som går åt som sagt. Jag tror dock att det kommer bli bra :) Alternativet är ju att skära upp tårtan i portionsbitar innan den serveras åt gästerna och på så sätt kan man se till att det räcker till en bit åt alla, men inte mer. Om man inte vill att det ska bli så mkt över.

• Linda1983

Chicita: ja de e så jag brukar göra mina barn tårtor! Rulltårtsbottnar fast delar dom aldrig utan gör fullstora.. Får te å provbaka lite här hemma :)

• Linda1983

Daniel: ja jag gillar oxå de köpta bottnarna :) hihi :) Jo så kan man ju oxå göra!! Bra med tips i like it :)

• Chicita
    Linda1983 skrev 2012-08-14 21:30:26 följande:
    Chicita: ja de e så jag brukar göra mina barn tårtor! Rulltårtsbottnar fast delar dom aldrig utan gör fullstora.. Får te å provbaka lite här hemma :)
    Jo jag tänkte mest på att det kan vara svårt att få in 2 sådana i kylen bara, lättare att klämma in 3-4 st hälften så stora istället Flört
    Och dom går kanske till och med att förvara i liggande kylväskor som jag gör om jag måste frakta tårtor långt
  • Linda1983

Chicita: jo jag förstod det :) ja jag får prova mig fram till bästa resultat :)

• Chicita
    Linda1983 skrev 2012-08-14 22:15:56 följande:
    Chicita: jo jag förstod det :) ja jag får prova mig fram till bästa resultat :)
    Gör så, det är ju inte helt fel att provbaka Flört

... och ännu mindre att proväta Oskyldig
  • niriel

Ohyggligt svårt att veta hur många det räcker till.. Vi hade halva tårtan kvar efter vårt bröllop (vi var 47 st, hade beställt en till 50), men jag vet ett annat bröllop där de hade beställt exakt antal bitar och där tårtan tog slut innan alla hade fått. Så det beror väl på maten innan och hur god tårtan är, kan jag tänka mig! Vi har en massa tvåportionsbitar kvar i frysen nu, blir kanon under hösten och framför allt till första bröllopsdagen!

• drömmer

Jag gör egna rulltårtebottnar, runda. Har en springform på ca 30-32cm. Ska tårtan serveras på lördagen så bakar jag bottnarna torsdag och bygger ihop tårtan antingen torsdag kväll eller fredag morgon och dekorerar tårtan fredag kväll. Inför mitt bröllop tänker jag dock göra tårtan helt klar redan på torsdagen då det är så mycket annat på fredagen .

• Chicita
    drömmer skrev 2012-08-15 13:05:04 följande:

Jag gör egna rulltårtebottnar, runda. Har en springform på ca 30-32cm. Ska tårtan serveras på lördagen så bakar jag bottnarna torsdag och bygger ihop tårtan antingen torsdag kväll eller fredag morgon och dekorerar tårtan fredag kväll. Inför mitt bröllop tänker jag dock göra tårtan helt klar redan på torsdagen då det är så mycket annat på fredagen .

Precis så resonerar jag också.
    Men jag använder ett annat recept på hela anslag som man delar sen eftersom att jag personligen tycker att rulltårtsbottnarna blir lite söta. (goda men söta)
  • Fru 0728

Vi fick jättemkt tårta över, vi hade beställt till 50 (men den var nog snarare till 60) personer och fick ca 25 bitar över, hela bottnen på tårtan sländes. Folk är nog väldigt mätta och orkar helt enkelt inte så mkt. Vi hade 3-rätters till middag så kanske därför folk bara tog små bitar.

Svar på tråden Tårtan!!!!!!