Bästa vännen och jag i "o-fas", vad ska jag göra för att inte förlora vänskapen?
Jag önskar att någon kan ge mig lite råd i detta. Jag och en av mina äldsta och viktigaste vänner är i så otroligt olika faser i livet, och det känns bara som att vi glider ifrån varandra. Jag har gift mig, det går ganska bra i karriären och jag har flyttat ifrån vår hemort för några år sedan. Hon är singel sedan ett par år, har ett väldigt påfrstande jobb men lever ett (i mina ögon) väldigt kul liv med mycket resor, festande och dejtande. Hon är väldigt rolig, charmig, snygg, har massor med vänner och killarna står i princip med kölapp för att få hänga med henne. Ändå känner jag mig så himla dålig varje gång vi pratat i telefon. Hon måste alltid påpeka att jag har mycket bättre arbetstider än henne, att jag lever ett tråkigt "par-liv" trots att jag inte fyllt trettio, att jag föredrar hemmakvällar framför att gå ut och festa osv. Samtidigt klagar hon massor på sitt eget liv, att hon alltid är så trött, antingen pga långa arbetsdagar eller för att hon festat hela helgen. Hon klagar på sin lön som inte är speciellt hög och att det är så tufft ekonomiskt att vara singel, men hon har ändå råd att gå ut varje helg och reser flera veckor om året. Jag kan helt enkelt inte komma på något positivt hon sagt på så himla länge.
Jag försöker verkligen vara positiv och stöttande när vi pratar, men det känns som att hon alltid vänder det till att "ja, det är ju lätt för dig att säga". Varje gång jag lägger på luren känner jag mig helt dränerad på energi. Det enkalste vore ju att bara låta bli att ha kontakt ett tag, men vi har varit vänner så länge och det skulle kännas så konstigt att "fasa ut" henne bara för att hon har en svacka. Men det jobbiga är att jag inte vet vad jag ska göra. Om jag skulle fråga henne rakt ut hur hon mår egentligen så tror jag bara att hon skulle ta det som att jag förolämpade henne och ifrågasatte hennes festande och att hon skulle tro att jag tycker att jag är bättre än henne. I höst har vi egentligen bestämt att hon ska komma och hälsa på, men jag funderar på att komma på en ursäkt för att slippa, jag har en väldigt viktig jobbrelaterad sak runt samma tid och jag är rädd att jag kommer känna mig helt knäckt efter några dagar med henne. Jag känner mig som världens sämsta kompis just nu, men jag vet faktiskt inte hur jag ska bete mig!