Kjell Präst skrev 2014-04-22 22:14:51 följande:
Det här är ju inte så bröllopsrelaterat men jag känner att jag ändå måste lyfta frågan. Nyligen var det ju påsk. Då sa min fru att hon ville ha påskägg. Jag visste inte riktigt vad det var, men jag klippte av mig mitt skägg och la det i en påse och gav henne. Nu får jag sova på soffan. Kan ni svara på om det bara var ett av hennes infall eller om jag gjort något för att förtjäna detta. Och om jag i så fall ska byta fru? Eller byta ut mig själv? Och ska jag odla nytt skägg? Många frågor så här på kvällskvisten. Vad är förresten en kvällskvist? Är det som en förstukvist fast kvällstid?
Ah det där är ett vanligt missförstånd.
Det är skillnad på påsk-ägg och pås-skägg.
Påsk-ägg är ett pappersägg med godis (och ibland någon present) i som man ger bort under påsken.
Pås-skäggen är en gammal och nästan bortglömd tradition. Men det har väl inte så mycket med påsken att göra tyvärr. Tror att det hör ihop med miss-o-mar aftonen.
Man ger då bort sitt pås-skägg till de som går runt med kransar i håret för att dölja flinten :)
En kvällskvist är det man får på kvällen om man varit stygg (istället för ris) fast jag är inte säker på om det ska vara kokt ris/ kvist eller om det ska vara okokt