• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

SiriochPer skrev 2013-02-20 07:45:21 följande:
    Klänningen jag beställt utgår från den här modellen, men har ändrat lite kring spetsen uppe (valt en annan spets) samt lagt till en petskant nedtill och tagit bort släpet.

Det låte rju toppen att du hittat klänningar som du gillar, jag tyckte inte om någon efter att jag varit 3 olika butiker! Så då har du ju börjat hitta rätt, så prova några till för att jämföra. Man kan ju passa helt olika i olika modeller också :)
    WOW vilken vacker klänning!
  • JennieG
    MariaochDaniel skrev 2013-02-20 13:01:30 följande:
    Det blev en shalins himla i rött guld. Lägger upp bild när jag fått hem den =)
    har du hittat ring?

Kul! Jag har en schalins himla jag med, fast i vitt guld. Jag köpte den som vigselring samtidigt som vi köpte förlovningsringarna. Bär den inte än såklart men den ligger hemma på hyllan och väntar.

• JennieG

jag har visst lika smak som båda er! Jag har den ringen Siri visar som förlvningsring och Schalins himla (fast i vitt guld) som vigselring. Vigselringen har jag inte på mig än såklart men den ligger hemma och väntar.

Kul att vi alla valt så fina ringar!

• JennieG
    MariaochDaniel skrev 2013-02-20 18:30:14 följande:
    Ja vi har väldigt lika smak. Fint och elegant, tycker jag!
    Undrar om våra fester också blir lika?
    JennieG när skulle ni gifta er?
    Den 3 augusti. Visst var ni några veckor tidigare va?
  • JennieG

Det är verkligen toppen tycker jag att kunna följas åt så här i tankar och planering. Speciellt med tanke på att vi har samma lokal och datum som ligger nära varandra i tiden. Jag är tacksam för att få bolla med er!

Siri - visst skulle ni gifta er den 24 Augusti? Det är min 30-årsdag så jag vet att jag la datumet på minnet.
    Hur gamla är ni andra?

Maria - vem ska köra er med häst och vagn, är det någon ni känner eller har ni hyrt in tjänsten?

Har ni tänkt något på festprogram?

• JennieG
    SiriochPer skrev 2013-02-22 07:35:09 följande:
    Perfekt Maria!
    Ja precis den 24 augusti kör vi! Jag är 25 år.

Jag tror att vi också köper från focus, har inte kollat deras utbud men tycker om dom. Dessutom kör vi ju på dessertbod så vi ska blanda olika typer av tårtor och annat gott.

Festprogrammet ska vi också ha beskrivning av alla gäster, lite "ordningsregler", lite skoja tips om man får slut på samtals ämnen (bara strunt =) och bröllopsbingo. Väldigt likt med andra ord =)

När det gäller dukning har jag kollat lite saker med herrgården i höstas och så här säger de:

"Vi har dukar samt lika servetter i vitt (blanka) ej linne, det är många som lägger på en färgad löpare. Glasljushållare finns samt mässingljusstakar men endast 2 olika kandelabrar".

Jag har köpt andra servetter på Duni, dom har en variant som är mer likt tyg.

Vi tänker att vi ska ha vit duk + eventuellt grå löpare. Tennljusstakar och blandade loppisvaser med blomsterbuketter (inte så tighta och strikta) på bordet.

Min kompis gör vår tårta, har inte bestämt smak eller så än men jag liatar på henne

Precis som ni har jag tänkt att blanda in lite roliga saker i festhäftet, inte bestämt exakt vad än dock.

Dukning har jag inte heller hunnit tänkt så mkt på än, vi kommer iaf att köra på deras vita dukar. Servetterna kan vara bra att kolla på nu känner jag
    Vi har vitt, rosa och silver som tema så vi tänkte rosa blommor på borden och silverljusstakar. ljusstakar tänkte jag ta av det jag har hemma och sen låna ihop från vänner och bekanta. Kanske fynda lite på loppis i sommar också. De behöver inte vara lika men vara i samma färg. Blomsterarrangemang på borden får min syster göra, hon är duktig med sånt även om hon inte är florist.
    Någon sorts löpare ska vi nog försöka hitta tror jag men samtidigt försöka hålla dukningen ganska enkel eftersom det nog annars lätt kan se rörigt ut när det blir så trångt i rummet (60-70 gäster).

• JennieG

Jag har precis börjat räkna lite på mängden alkohol som ska köpas in (eftersom vi kommer att ha själva festen i annexet får vi ta med drycken dit själva).

Avec läste jag någonstans att man brukar räkna på 5 cl/pers (antar att det är om varje person dricker 1 glas och glasen är något större)

MariaochDaniel - jag frågade min kompis och hon hade inte fått något mail. Konstigt. Säg till om du vill ha hennes nr istället.

Har ni varit där och kollat igen nu? Har för mig att ni skulle dit snart.
    Kom ni på något nytt som kan vara bra att tänka på?
    Jag kom på att jag inte har en aning om hur deras glas, bestick, tallrikar osv ser ut...hoppas att de är ok.

Åhh det är extremt intensivt att planera detta samtidigt som man ska hinna med jobbet och allt annat men det är ju samtidigt himla roligt. Min plan är att vi ska ha det mesta "färdigt" innan sommaren så att vi ändå kan njuta av sommaren utan att behöva ägna hela sommaren åt att planera och fixa. Jag vill ha en "vanlig" semester innan och pusta ut

• JennieG

Ja vi ska ha festen där, vi tyckte att rummet på nedervåningen i Herrgårds-huset var lite för litet att dansa loss i Vi ska ha liveband och det kändes trångt att få in en scen där.

Dessutom är det ju väldigt bra att man får ta med sig allt själv där ute - blir helt klart billigare!

Maria - det vore jättesnällt om du vill skicka över bild på porslinet! Jag inboxar min mailadress till dig (vill inte skriva den här av spam-risk).

Samma sak med numret till hon som ska göra våra tårtor - du får den i din inbox

Det känns som att vi har rätt mycket kvar även om de stora sakerna är på plats. Vi har dock inte köpt min klänning än, ska ut imorgon och prova igen. Brudgummens kläder är inte heller köpta och inte heller sonens. Näbbklänning beställde jag igår från e-bay. Spännande att se hur den ser ut när den kommer, haha. I övrigt har vi samma saker kvar som ni, plus lite till.

Har ett gigantisk excelark där jag försöker skriva alla tankar, to-do, budget, inköp etc.

I helgen ska vi skriva adresserna på alla inbjudningar och skicka ut!

• JennieG

Vad roligt att det gick bra i helgen Maria!

Jag kommer inte på några frågor just nu men de dyker garanterat upp

Ska ringa till Eva någon dag och boka in en provsmakning. Vore ju toppen att få komma dit och se en dukning inför ett bröllop. Ska kolla med henne om det passar någon helg framöver. Enda kruxet för vår del är att vi har svårt att komma på en fredag (dagen innan) för att kolla eftersom vi inte bor i närheten.

I helgen var det mycket som föll på plats. Vi beställde min klänning och sambons kläder. Jag fick precis den klänningen jag ville ha, så himla skönt. Hittade en jag gillade förra gången men den kändes inte hundra eftersom det var snörning i ryggen istället för knappar som jag helst ville ha. Nu hittade jag en likadan modell fast med axelband (den andra tub-modell) och denna modellen hade knappar hela vägen ner på släpet. Såå vacker. Den underbara expediten sa då att hon kunde sy om den klänningen till en tubmodell utan problem. Så nu får jag exakt så som jag vill ha det

Sambons kläder hyr vi, det kändes onödigt att köpa en smoking för 7000 när det inte direkt är ett plagg han använder så ofta. Om han ville ha kostym var det en annan sak för det har han rätt ofta på jobbet men han ville helst ha smoking så då vart det bäst att hyra. Han var så snygg i smokingen

Vi postade och delade även ut de första inbjudningarna i helgen - kändes som ett stort steg! Väldigt tidigt att skicka ut redan nu men det kändes rätt med tanke på att det är sommar och folk planerar sina semestrar redan nu. Tyckte inte att det skadade att ha lång framförhållning. Har ni skickat ut eller när planerar ni att göra det?

I klädväg är det nu sonens kläder kvar. Någon som har tips om vart man hittar billiga och fina kostymer till en 8-åring? Kanske blir bäst att hyra även där för han lär ju växa ur kostymen rätt snabbt...

• JennieG

Skönt att höra att ni också redan skickat inbjudningarna, då är det inte bara vi som gillar framförhållning

Siri - menyn ni tänkt lät jättegott! Älskar både rödbetor och halloumia! Jg kan också tänka mig en vegetarisk förrätt, jag äter mest vegetariskt även om jag inte är vegetarian. Sen någon smarrig köttbit till huvudrätt så får de som helst äter kött också något de gillar.

Maria - tack för länkarna, ska kolla ikväll om jag hinner.

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge